JSSR_Vol 11 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35167
JSSR_Vol 11 N 04
Browse
Browsing JSSR_Vol 11 N 04 by Issue Date
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item الأطر المؤسسة للبيئة السوسيوثقافية للمدرسة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) دخان سارةتهدف الدراسة من خلال تناولها لهذا الموضوع بتحديد الأبعاد والأسس التحليلية لمفهوم البيئة السوسيوثقافية للمدرسة باستخلاص الأطر المعرفية المشكلة له، بتوضيح الأهم المتغيرات المرتبطة بهذا المفهوم وعرض بعض الدراسات في تعاطيها للموضوع بمختلف الجوانب، وللوصول إلى النتائج فقد اعتمدت الدراسة لكونها نظرية تحليلية تفسيرية على مجموعة من المحاور التي نخلصها في: مقدمة ثم المحور الأول الذي شمل: التعريف بموضوع الدراسة والمحور الثاني الذي تضمن البيئة مكوناتها وأقسامها والمحور الثاني: البيئة المدرسية وأبعادها المحور الثالث: أطر البيئة السوسيوثقافية للمدرسة. t: The study aims, by addressing this topic, by identifying the dimensions and analytical bases of the concept of the sociocultural environment of the school by extracting the cognitive frameworks formed for it, by clarifying the most important variables associated with this concept and by presenting some studies in their handling of the subject in various aspects. In order to reach the results, the study relied on being an analytical and explanatory theory on a set of axes that we conclude in: An introduction, then the first axis, which included: the definition of the subject of the study and the second axis, which included the environment, its components and sections, the second axis: the school environment and its dimensions, the third axis: the frameworks of the school's sociocultural environment.Item الهوية الافتراضية في الشبكات الاجتماعية الرقمية من منظور نظرية التوازن المعرفي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) شنية إسلام; محمودي محمد بشيرأضحت الشبكات الاجتماعية الرقمية اليوم فضاء افتراضيا مهما لما لها من خصوصيات تنفرد بها، خاصة فيما يتعلق بإمكانية تشكيل هوية افتراضية تكاد تكون موازية للهوية الحقيقية، كما ان طبيعة استخدام مثل هذه الفضاءات تحكمها عوامل عديدة سواء كانت اجتماعية أو ثقافية أو سيكولوجية، هذه الأخيرة تتمثل في الحالة النفسية المتكونة لدى الفرد المستخدم الذي يكون متوازنا في مواضع، وغير متوازنا في مواضع أخرى، وفي السياق ذاته نجد نظرية التوازن المعرفي التي نسعى من خلالها فهم وتفسير كيف يخلق الطلبة من خلال تشكيلهم لهويات افتراضية نوع من التوازن النفسي الذي يجعلهم في حالة استقرار سواء كان على المستوى الفردي أو الجماعي، أي مع المستخدمين الآخرين الذين يتفاعلون معهم.Abstract: Today digital social networks have become an important virtual space because of their unique characteristics, especially with regard to the possibility of forming a virtual identity almost parallel to the real identity, and the nature of the use of these spaces is governed by many social, cultural or psychological, The latter is represented in the psychological state formed by the user, which is balanced in some places and unbalanced in others, In the same context, we find the theory of cognitive balance through which we seek to understand and explain how students create, through the formation of virtual identities, a kind of psychological balance that makes them stable, whether either at the individual or collective level, that is, with the other users with whom they interactItem التقدير الكمي لمساهمة الوعي الصحي في التنبؤ بجودة الحياة لدى طلبة جامعة الوادي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) فطحيزة علي فلة; ساعد صباحAbstract: The current study aimed to reveal the extent to which health awareness contributes to predicting quality of life among the study sample represented by students at the University of the El- Oued, and to search for the type of relationship between health awareness and quality of life, as well as to know their predictive ability. To achieve this, the descriptive correlational approach was relied upon, and the application of Both the health awareness scale that was built by researcher Al-Qasa Saliha and the quality of life scale designed by researchers Al-Kadhim and Al-Mansi, and after verifying the characteristics Psychometrics: The study included a sample of 50 students who were selected in a simple random way, and used a set of statistical methods to test the hypotheses and reach results indicating that there is no correlation between health awareness and quality of life among El- Oued University students, and that health awareness does not contribute to predicting quality of life among University of the El- Oued students. هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن مدى مساهمة الوعي الصحي في التنبؤ بجودة الحياة لدى عينة الدراسة المتمثلة في طلبة جامعة الوادي، والبحث عن نوع العلاقة بين كل من الوعي الصحي وجودة الحياة وكذا معرفة القدرة التنبؤية لهما، وللتحقيق ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي، وتطبيق كل من مقياس الوعي الصحي الذي تم بناؤه من طرف الباحثة القص صليحة و مقياس جودة الحياة المصمم من طرف الباحثان الكاظم والمنسي، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية شملت الدراسة عينة قوامها 50 طالبا تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، واستخدام مجموعة من الاساليب الاحصائية في اختبار الفرضيات والوصول الى نتائج مفادها عدم وجود علاقة ارتباطية بين الوعي الصحي وجودة الحياة لدى طلبة جامعة الوادي، وعدم مساهمة الوعي الصحي في التنبؤ بجودة الحياة لدى طلبة جامعة الوادي.Item دور التربية البيئية في تحقيق البعد البيئي للتنمية المستدامة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) محفوظ مائسةملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن دور التربية البيئية في تحقيق البعد البيئي للتنمية المستدامة, وذلك من خلال تحليل محتوى التربية البيئية لمادة الاجتماعيات المقررة للصفوف (3-9 ) من مرحلة التعليم الأساسي في الجمهورية اليمنية لمعرفة مدى إدراج مفاهيم تحقيق البعد البيئي للتنمية المستدامة. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي باتباع أسلوب تحليل المحتوى, وبلغ متوسط معامل الثبات لتحليل المحتوى 86.5 %)). وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها : بلغت الأهمية النسبية لإدراج مفاهيم تحقيق البعد البيئي للتنمية المستدامة للصفوف الثالث, والسادس, والسابع, والتاسع (1.52%),(33.33%), (12.12%), (53.03%) وذلك على التوالي, وكانت أعلى نسبة للصف التاسع الأساسي وبقية النسب كانت منخفضة, وانحصرت مفاهيم تحقيق البعد البيئي للتنمية المستدامة في الصفوف (3, 6, 7, 9) ولم تتوافر على الاطلاق في الصفوف (4, 5, 8). وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة تم وضع عدد من التوصيات منها: التأكيد على أهمية إدراج مفاهيم تحقيق البعد البيئي للتنمية المستدامة في محتوى مادة الاجتماعيات لجميع صفوف التعليم الأساسي والثانوي, الاهتمام بجودة المقررات الدراسية والتأكيد على مدى مساهمتها في تحقيق أهداف وأبعاد التنمية المستدامة. الكلمات المفتاح: التربية البيئية ؛ التنمية المستدامة. Abstract: The current study aimed to reveal the role of environmental education in achieving the environmental dimension of sustainable development, by analyzing the environmental education content of the social studies subject for grades (3-9) of the basic education stage in the republic of Yemen to know the extent to which the concepts of achieving the environmental dimension of sustainable development are included .The study used the analytical descriptive approach by following the content analysis method, and the average stability coefficient for content analysis was (86.5%).The study reached a number of results, the most important of which are: The relative importance of including the concepts of achieving the environmental dimension of sustainable development for the third, sixth, seventh, and ninth grades was (1.52%), (33.33%), (12.12%), (53.03%), respectively. The highest percentage for the ninth grade, and the rest of the percentages were low. the concepts of achieving the environmental dimension of sustainable development were confined to grades(3,6,7,9) , and were not available at all in grades(4,5,8).In light of the result of the study, a number of recommendations were put forward, including emphasizing the importance of including the concepts of achieving the environmental dimension of sustainable development in the content of the social subject for all basic and secondary education classes, paying attention to the quality of the academic courses and emphasizing the extent of their contribution to achieving the goals and dimensions.Item مواقع التواصل الاجتماعي والعزلة الاجتماعية للأفراد في الأسرة الجزائرية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) عجال أسماء; جاهمى عبدالعزيزAbstract: This study aims to show the role and importance of social media, in the lives of individuals, and the implications of the demand for it on the decline of social relations in the Algerian family and growing social isolation within it, to achieve the aim of the study, the descriptive analytical method was adopted and a survey form as the main tool distributed to a sample of 40 families, they are selected depending on the style of the scanning preview, the study concluded that social media, have negative effects on the system of social relations, the main ones are addiction and weakening of communication between family members, It was also confirmed that social media, led to the Enhancing self-introversion in individuals, it was found that the people's use of social media reduced their interest with their relatives. ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تبيان دور وأهمية مواقع التواصل الاجتماعي في حياة الأفراد، وانعكاسات الإقبال عليها على انحسار العلاقات الاجتماعية في الأسرة الجزائرية وتنامي العزلة الاجتماعية داخلها، ولبلوغ الدراسة هدفها تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي واستمارة استقصاء كأداة رئيسية وزعت على عينة قوامها 40 أسرة تم اختيارها اعتمادا على أسلوب المعاينة بالمسح، وخلصت الدراسة إلى أن مواقع التواصل الاجتماعي لها آثار سلبية على منظومة العلاقات الاجتماعية أهمها الإدمان وإضعاف التواصل بين أفراد الأسرة، كما تأكد أن المواقع الاجتماعية أدت إلى تنمية وتعزيز الانكفاء على الذات لدى الأفراد، وتبين أن إقبال الأفراد على مواقع التواصل الاجتماعي قلصت من مشاركتهم أقاربهم مصالحهم واهتماماتهم.Item فاعلية تكنولوجيا الإعلام والاتصال في تشكيل الرأي العام في ظل التحول الديمقراطي السلمي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) حنون حياة; فيلالي ليلىتهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز مدى فاعلية تكنولوجيا الإعلام والاتصال الجديدة في تشكيل الرأي العام في ظل التحول الديمقراطي السلمي - الجزائر أنموذجا - كمتغير جوهري وفاعل في عملية الإصلاح السياسي والديمقراطي الراهن، ومحاولة تسليط الضوء على الجدل القائم حول دور هذه التكنولوجيات في تدعيم الديمقراطية، وتعزيز قيم المشاركة السياسية وتشكيل الرأي العام، خاصة أنها خلقت لنا فضاءا عموميا، افتراضيا، تشاركيا وتفاعليا، يساهم في إطراء النقاش حول مختلف القضايا السياسية وتشكيل الرأي العام من خلال الطرح والتحليل. كما أنها أحدثت ثورة في عوالم الديمقراطية في ظل التحولات الجوهرية وأصبحت تستخدم كمنبر لتمرير الخطابات السياسية ومختلف التوجهات الإيديولوجية، فبفضلها أصبح تشكيل الرأي العام ليس حكرا على النخبة و وسائل الإعلام الثقيلة فحسب، بل أضحت تشارك فيه مختلف الشرائح والفئات خاصة في ظل ما يحظى به المجتمع من غزو تكنولوجي لوسائل الإعلام والاتصال والتي ساهمت في إعادة هندسة حركية وصيرورة التحول الديمقراطي السلمي في الجزائر، الذي يزخر بتغيرات شكّلت ثورة ديمقراطية معولمة الأبعاد والمقومات والتي تجلّت في حتمية تتطلب التعامل معها كعنصر في صناعة الحدث ونقله. وسنتناول في هذه الورقة البحثية ما يلي: 1.ضبط المفاهيم 2 .دور التكنولوجيا الرقمية في تشكيل الرأي العام. Abstract: This paper aims to highlight the effectiveness of information and communication technology in shaping public opinion in light of the peaceful democratic transition - Algeria as a model - in the current political and democratic reform process. This is achieved through shedding light on the controversy surrounding the role of these technologies in strengthening democracy, enhancing political participation values and shaping public opinion, especially that it has created a virtual interactive public space that contributes to enriching the discussion on various political issues and shaping public opinion through presentation and analysis. Besides, these communication technologies have revolutionized the worlds of democracy in light of fundamental transformations and became a platform for the exchange of political ideologies. Accordingly, the formation of public opinion became not only the prerogative of the elite and the specialized media; rather, various segments and groups become involved in light of the societal technological conquest by the media and communication. The latter contributed in the re-shaping of peaceful democratic transformation process in Algeria, leading to a democratic revolution with a globalized dimensions that requires dealing with it as an element in the making and transmission of an event. The paper covers aspects such as adjusting concepts, speculating about role of digital technology in shaping public opinion, and describing public opinion and peaceful democratic transformation.Item الأصول الدينية للمركزية الأوربية عند هيجل(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) بالضياف خالدنُقارب من خلال هذه الدراسة مسألة المركزية الأوربية عند هيغل، ولما نتكلم عن هيجل فمن الطبيعي أن تتأرجح أغلب الفلسفات المعاصرة في فلكه إما تأييدا أو معارضة، وتكتسب مسألة الدين عند هيجل أهميتها في سياق دراسة الفلسفة الهيغلية عموما، وفي فلسفة الروح على وجه الخصوص، حيث يتبين من خلالها عقدة المركزية الأوربية التي طبعت فلسفته، وجعلته فيلسوف المركزية الأوربية بدون منازع، فتجلت في فلسفته ثنائية الهيمنة والإقصاء التي مارسها الفكر الغربي عموما تجاه الثقافات والأديان الأخرى. وتأتي هذه الدراسة لتسلط الضوء على أحد أهم الأسس التي شكلت التمركز الأوربي عند هيجل وهي الديانة المسيحية، حيث عمل على الإعلاء من شأنها، وفي نفس الوقت الحط من شأن الأديان الأخرى، وبذلك يتبين بأن كل خطاب أو فلسفة أو نظرية في العلوم الإنسانية والاجتماعية تحمل ورائها أيديولوجيا مهما حاولت أن تكون علمية وموضوعية، وهذا ما يتضارب مع مكانة هيجل كفيلسوف عالمي، ويطرح عدة علامات استفهام حول الفلسفة الدائمة التي كان يصبو إليها. Abstract: Through this study we approach the question of Hegel's Eurocentrism, and when we talk about Hegel, it is natural that most contemporary philosophies swing in its orbit, either in support or opposition, and the issue of religion for Hegel acquires its importance in the context of the study of Hegelian philosophy in general, and in the philosophy of soul in particular, where Through it, the European centralism complex that characterized his philosophy, and made him the philosopher of European centralism unchallenged, manifested in his philosophy of the duality of domination and exclusion that Western thought practiced in general towards other cultures and religions. This study comes to shed light on one of the most important foundations that formed the European concentration at Hegel, which is the Christian religion, as he worked to uphold it and at the same time demean other religions, and thus it becomes clear that every discourse, philosophy or theory in the human and social sciences carries behind it. Ideology, no matter how scientific and objective it tries to be scientific and objective, and this is inconsistent with Hegel's position as a world philosopher, and raises several question marks about the permanent philosophy that he was aiming forItem صحافة الهاتف الذكي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-02-28) خطار هاجر; رقاد حليمةملخص: تسعى الدراسة الحالية إلى الكشف عن بروز نوع صحفي جديد ، وهو ما أطلق عليه صحافة الهاتف الذكي التي غيرت من أدوار الصحفيين و أدخلت في غرف الأخبار مهن جديدة مخصصة للصحفيين الذين يعتمدون في عملهم على الهاتف الذكي . الأمر الذي دفع إلى تغيير أساليب عملهم وتكيفها مع متطلبات العصر الحالي، وتكوين الصحفيين بهدف اكتساب مهارات متعددة للتعامل مع النص والصورة من حيث التغطية والنشر المحتوى ،وقد إعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي وذلك لوصف الظاهرة وصفا دقيقا من خلال التطرق إلى أمثلة عن التجارب الصحفيين في المؤسسات الإعلامية الأجنبية والعربية ، وحاولنا أيضا في هذه الدراسة تسليط الضوء على ماتحمله هذه الممارسة من متطلبات ووظائف في غرف الأخبار، وما قدمته للصحفي على خلاف الممارسات التقليدية . Abstract: The current study seeks to reveal the emergence of a new journalistic genre, called smartphone journalism which changed the roles of journalists and introduced new professions in newsrooms dedicated to journalists who depend on smartphones for their work. the thing that prompted them to change their work methods and adapt them to the requirements of the current era, and Training journalists for the purpose of acquiring multiple skills to deal with text and images in terms of coverage and content publishing, In our study, we relied on the descriptive approach to accurately describe the phenomenon by examining examples of journalists’ experiences in foreign and Arab media institutions. And we also tried to shed light on the requirements and functions that this practice entails in newsrooms, and what it provides to the journalist, unlike traditional practices.