AJ-Vol 04 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15356
Browse
Browsing AJ-Vol 04 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item أصول إعراب القرآن – تعريف وتفصيل(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12-18) بله باسي, بسمة; وهابي, نصر الدينتتناول هذه الدراسة مسألة إعراب القرآن الكريم باعتباره آلية تفسيرية مهمة، وبالتالي على معرب القرآن أن يكون مدركا لقواعد التفسير وأصوله، لأنّ التركيب القرآني لا يقبلُ أيّ إعراب كيفما كان، على غرار التراكيب اللغوية التي نجدها مفتوحة على وجوه كثيرة من الاحتمالات الإعرابية، ومادام التفسير ككل محكوم بأصول، والإعراب جزء منه، وما يصدق على الكل يصدق على الجزء فوجب على معرب القرآن معرفة أصول التفسير بوجه عامة، ثم بأصول التفسير اللغوي، وأصول إعراب القرآن على وجه الخصوص. This study deals with the issue of parsing the Holy Quran as an important interpretive mechanism, and therefore the Qur’an Parsing " Irab" must be aware of the rules and principles of interpretation, because the Qur’anic structure does not accept any Parsing " Irab" whatsoever, similar to the linguistic structures that we find open to many aspects of grammatical possibilities, as long as the interpretation as a whole It is governed by origins, and the parsing is part of it, so what is true for everyone is true for the part, so must know the principles of interpretation in general, then the principles of linguistic interpretation, and the principles of parsing of the Qur’an in particular.Item فهــم القــرآن الكريم بين مرتكزات العرف اللغوي وخصوصيات العرف القرآني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12-18) بوراس, نبيلتطرُق الدراسة قضية جوهرية ـ تتعلق بكتاب الله عز وجل ـ، متمثّلةً في الكشف عن المقاربة اللغوية بين خصوصية النص القرآني على مستوى الألفاظ والأساليب، وعلاقتها بمعهود الكلام العربي الأصيل، وأثر ذلك في الفهم الصحيح للقرآن الكريم، حيث تناول الباحث التعريف ببعض المصطلحات التي تتمحور حولها الدراسة ، وكذلك بسط القول بشأن ضوابط معرفة العرف القرآني، وخصائصه من ناحية الألفاظ وبعض الأساليب، مبرزا في ذلك كله علاقته الوطيدة بالعرف اللغوي. The study talks about a fundamental issue related to the Book of Allah Almighty, which is the disclosure of the linguistic convergence between the specificity of the Qur’anic text at the level of words and styles, and its relationship with the linguistic conventions of the Arab, and its effect on the correct understanding of the Holy Qur’an, where the researcher addressed the definition of some terms of the study, then Explaining the controls of knowing the Qur’anic habit, and its characteristics in terms of expressions and some styles, highlighting in all of this its close relationship with the linguistic habit.Item أثر القرآن الكريم في نشأة العلوم اللغوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12-18) حاقة, عبد الكريميهدف هذا البحث إلى بيان دور القرآن الكريم في ظهور العلوم اللغوية ونشأتها، فقبل نزول القرآن الكريم لم يكن للعرب اهتمام كبير بتقنين لغتهم، إذ كانوا يتكلمون لغتهم بالسليقة ويفهمونها كذلك، ولكنهم اختلطوا بغيرهم من الأمم بعد الإسلام، وظهر فيهم اللحن، واحتاجوا إلى معرفة اللغة العربية ليفهموا أساليب القرآن التعبيرية، وكان أول العلوم ظهورا علم التفسير، إذ ابتدأ هذا العلم في حياة النبي ـ ـ ثم تتابعت العلوم الأخرى، فظهر علم النحو والصرف، وكان في بدايته مختلطا بعلم الأصوات، ثم ظهر علم الدلالة وتأليف المعاجم اللغوية، وهكذا نلاحظ كيف كان اهتمام العرب بلغتهم خدمة للقرآن الكريم، وهذا ما قصدنا إلى تجليته في هذا البحث الذي أردنا أن نجيب فيه عن الإشكالات الآتية: ما مميزات اللغة القرآنية؟ وما العلوم اللغوية التي كان القرآن الكريم سببا في ظهورها؟ وما أثر القرآن الكريم في اللغة العربية؟ This research aims to explain the role of the Holy Qur’an in the emergence of linguistic sciences. Arabs did not have a great interest in codifying their language before the revelation of the Qur’an, and when they mixed with other nations, error appeared in speech, and they needed knowledge of the Arabic language in order to understand the methods of the Qur’an, and the science of exegesis was the first to emerge. Which began with the mission of the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, and then the other sciences followed, then grammar and morphology appeared, then semantics and the compilation of linguistic dictionaries appeared, and this is how the interest of the Arabs in their language began to serve the Holy Qur’an, and this is what we wanted to explain in this research in the answer to the following problems: What are the advantages of the Quranic language? What are the linguistic sciences that the Holy Quran was the cause of its emergence? What is the effect of the Holy Qur’an on the Arabic language?Item قاعدة: حمل النصوص القرآنية على المعروف عند العرب - دراسة تأصيلية تطبيقية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12-18) غريسي, محمد الصالحيتناول هذا البحث قاعدة تفسيرية مهمة جدا، تتعلق بكلام العرب، وقد قعد المفسرون عدة قواعد وضوابط لقبول التفسير به؛ وهذه القواعد تندرج ضمن قواعد التفسير والترجيح. ومن أهم تلك القواعد قاعدة وجوب حمل كلام الله تعالى على المعروف من كلام العرب دون الشاذ والضعيف والمنكر؛ إلا لحجة يجب التسليم لها. وسوف نتكلم بتفصيل عن هذه القاعدة، من خلال بيان: - أهمية اللغة العربية في فهم القرآن وتفسيره. - شرح القاعدة وبيان صور من تطبيقات المفسرين لها. This research deals with a very important explanatory base related to the Arabic language. Tafsir scholars have set several rules and regulations for accepting interpretation in the Arabic language. These rules come within the rules of interpretation and weighting. Among the most important of these rules is that the word of Allah must be understood according to what is known in the language of the Arabs. And we will talk in detail about this rule through the following points: - The importance of the Arabic language in the interpretation of the Qur’an. -Explanation of the rule and its applications among the Tafsir scholars.Item قاعدة: ليس كل ما صحّ لغة يصحّ تفسيرا - دراسة نظرية تطبيقية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12-18) منصر, عباسيتناول البحث قاعدة تفسيرية لغوية أشار إليها غير واحد من المتقدمين والمتأخرين كابن جرير الطبري وأبي حيان الأندلسي وجمال الدين القاسمي والطاهر بن عاشور، كما أشار إليها غير واحد من علماء أصول التفسير كابن القيّم والشاطبي، إذ يخيّل إلى من لا دراية له بضوابط التفسير اللغوي أنّ اللغة أصل في تفسير القرآن الكريم بحكم نزوله بلسان العرب من جهة، وموافقة أساليبه أساليب العرب وأفانينهم في الخطاب من جهة ثانية، لذلك جانب الصواب من أخضع مفردات وتراكيب القرآن لمجرّد الاحتمال النحوي وما تمليه قواعد اللغة دون مراعاة لخصوصية النص القرآني وعرفه وظروف تنزيله. The research deals with a linguistic explanatory rule referred to by many earlier and later scholars, such as Ibn Jarir al-Tabari, Abu Hayyan al-Andalusi, Jamal al-Din al-Qasimi, and Muhammad al-Tahir ibn Ashur, as indicated by more than one of the scholars of Usul al-Tafsir, such as Ibn al-Qayyim and Imam al-Shatibi. Those who have no knowledge of the rules of linguistic interpretation may believe that the language is an origin in the interpretation of the Holy Qur’an by virtue of it being revealed in the language of the Arabs on the onehand, and its agreement with their methods of discourse on the other hand. and he agrees with their Styles of discourse on the second hand, A mistake may be made by those who subject the vocabulary and structures of the Qur’an to grammatical probability without taking into account the specificity of the Qur’anic text, its Styles and the circumstances of its descent.