JEHSS_Vol 13 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/21542
Browse
Browsing JEHSS_Vol 13 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 40
- Results Per Page
- Sort Options
Item دور المحـامين المناهضين للاستعمار الفرنسي إبان الثورة الجزائرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) خامس, ساميةتهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور المحامين الجزائريين والأجانب إبان الثورة الجزائرية، ومدى التزامهم في مناهضة الحرب الاستعمارية في الجزائر طبقا لتعليمات قيادة الثورة الجزائرية، واستجابتهم السريعة للدفاع عن المناضلين المعتقلين. وإبراز دورهم في مجال حقوق الإنسان من خلال التشهير بفظائع الحرب وانتهاكاتها لحقوق المناضلين المضطهدين في سجون الاحتلال، وإنصاف الكفاح المشروع للمناضلين خلال المرافعات في قاعات المحاكم الاستعمارية ، والعراقيل التي اعترضتهم خلال أداء مهنتهم من قبل السلطات القضائية بالتواطؤ مع السلطات العسكرية. This study aims to highlight the role of Algerian and foreign lawyers during the Algerian, and the extent of their commitment to fight against colonial war in Algeria in accordance with the instructions of Algerian revolution leaders, and their prompt response to defend jailed militants. and to highlight also their roles in the field of human rights through denouncing the war atrocities and its violation of persecuted militants rights in occupation prisons, and the role they played to bring justice to the legitimate struggle through pleadings in colonial courts, and the obstacles they encountered in the exercise of their functions and drawn up by the colonial judicial authorities with the complicity of the military authorities.Item البعد الثقافي للصدمة النفسية لدى المرأة المغتصبة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) مراد, يعقوبفي هذا المقال يتناول الباحث الاغتصاب كحدث صادم، وما يترتب عنه، والذي يأخذ معناه الصدمي من خلال السياق الثقافي الخاص للضحايا، حيث يتضح ذلك من خلال محدداته الاجتماعية والثقافية، مثل الحاجة إلى التكتم على وقوع الاغتصاب، الحفاظ على العذرية الأنثوية، وإخفاء الجريمة؛ من أجل حماية شرف العائلة وسمعتها، فكلها أبعاد ثقافية تسهم في إضعاف الضحية، مما يصعب عليها إرصان الحدث الصادم، حيث يعمل البعد الثقافي على تمثيل التجربة الصدمية وتفسير الحدث الصدمي من وجهة نظر الشخص المصدوم عن طريق السيرورات المعرفية والعاطفية التي اكتسبها من معارف ومعتقدات وما تعلمه من عادات وتقاليد؛ واعتمدنا في هذه الدراسة على دراسة الحالة، لفهم المعاش النفسي للضحية والخلفية الثقافية الاجتماعية لمجتمع الدراسة، كما تم استخدام مقياس دافدسون الخاصة باضطراب الضغوط التالية لصدمة، وأسفرت النتائج عن وجود صدمة نفسية ضمن مناخ ثقافي اجتماعي ضاعف من الألم والمعانات لدى الحالات الخاضعة للدراسة. كلمات مفتاحية: صدمة الاغتصاب، الحدث الصادم، البعد الثقافي، إرصان، السيرورات المعرفية. Le chercheur aborde le viol comme événement traumatisant, qui prend son sens à travers le contexte culturel spécifique des victimes. Cela est évident à travers ses déterminants socioculturels, tels que la nécessité de préserver la virginité féminine et de dissimuler le crime afin de protéger l'honneur de la famille. Toutes ces dimensions culturelles contribuent à affaiblir la victime, ce qui lui rend difficile le maintien de l'événement traumatique, car la dimension culturelle fonctionne pour représenter l'expérience traumatique et l’expliquer, du point de vue de la personne traumatisée à travers les processus cognitifs et émotionnels qu'il a acquis à partir des connaissances, des croyances. Nous nous sommes appuyés sur l'étude de cas, L'échelle de Davidson pour le trouble de stress post-traumatique a été utilisée, et les résultats ont abouti à la traumatisme psychologique dans un climat socioculturel qui doublait la douleur et la souffrance des cas étudiésItem علاقة الضغوط المهنية بالدافعية للإنجاز لدى مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) إسعادي, فارس; أولاد هدار, الشيخهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على علاقة الضغوط المهنية بالدافعية للإنجاز لدى مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني. ولتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على أداتي (الضغوط المهنية، الدافعية للإنجاز) وذلك بعد التأكد من خصائصها السيوكومترية، حيث تم تطبيقها على عينة قوامها (42) مستشار ومستشارة بمنطقة ورقلة وتقرت. Le but de cette étude et de mettre en évidence la relation existante entre les pressions professionnelles et le motif d’action chez le conseiller pédagogique et l’orientation scolaire et professionnelle et le motif d’action chez le conseiller et l’orientation scolaire et professionnelle. Et pour achever le but de l’étude, Il faudrait compter sur les moyens suivants : (Les pressions professionnelle et le motif d’action) après avoir confirmé ses caractéristiques psychométriques, car elles se sont appliquées sur un échantillon de 42 conseillers et conseillères dans les régions de Ouargla et de Touggourt.Item دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي الاستهلاكي للمواطن الجزائري(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) جلولى, مختار; نوار, سميةتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي الاستهلاكي، بالاعتماد منهج المسح بالإضافة إلى أسلوب تحليل المحتوى، من خلال تحليل عينة من منشورات المنظمة الجزائرية لحماية المستهلك في الفترة الممتدة من 26/12/2018 إلى 02/01/2019، وقد توصلنا في هذه الدراسة إلى أن صفحة المنظمة تهتم بمختلف المواضيع التي لها علاقة بحياة المستهلك، وتعتمد أسلوب التوعية والتحسيس كهدف أساسي للوصول إلى المستهلك، بالإضافة إلى التركيز على الأرقام والإحصائيات الرسمية في التعاطي مع المواضيع المتناولة. This study aims to reveal the role of social networking sites in shaping consumer awareness, by adopting the survey method in addition to the method of content analysis, by analyzing a sample of the publications of the Algerian Organization for Consumer Protection in the period from 12/26/2018 to 01/02/2019, In this study, we found that the organization’s page is concerned with various topics related to the life of the consumer, and adopts the method of awareness and sensitization as a primary goal to reach the consumer, in addition to focusing on official figures and statistics in dealing with the topics covered.Item S’autoévaluer Pour Mieux Rédiger Un écrit Académique De Qualité Enjeux Et Perspectives(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) AHNANI, FaridIn French as a foreign language, the assessment is present at all stages of learning. Several types of evaluation are distinguished: diagnostic, summative and formative or certifying. This article seeks to highlight to role of self-assessment in developing writing competence among students in a university context. The aim of this paper is, on the one hand, to verify the effect of self-assessment on the quality of academic writing produced by students, and, on the other hand, to help students develop autonomous writing practices. To do so, this research conducts a field survey using two questionnaires: one for first-year master students in Didactics of French as a foreign language, and the other for the teacher of the department. En classe du français langue étrangère, l’évaluation est présente à tous les stades de l’apprentissage. Plusieurs types d’évaluation sont distingués : diagnostique, sommative et formative ou certificative. Á travers le présent article, nous essayons de mettre en lumière le rôle de l’autoévaluation dans le développement de la compétence rédactionnelle chez les étudiants dans un contexte universitaire. Notre objectif, est d’une part, de vérifier l’effet de l’autoévaluation sur la qualité des écrits universitaires produits par les étudiants, et d’autre part, de les aider à développer des pratiques rédactionnelles autonomes. En vue de réaliser notre recherche, nous avons mené une enquête de terrain par le biais de deux questionnaires : l’un pour les étudiants de première année master en didactique du FLE et l’autre pour les enseignants du département.Item موقف بعض السلطات الجزائرية الرسمية من التجارب النووية والكيمياوية في الصحراء الجزائرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) قريري, سليمانيعد موضوع التجارب النووية والكيمياوية الفرنسية بالجزائر، أحد المواضيع التي تأخذ نقاشا حادا بين الباحثين، ويرجع ذلك لأهمية الموضوع ولغياب كل المعطيات الأرشيفية الكافية، ناهيك عن اعتماد ساسة الدولتين التحفظ في شأن هذه القضية، نظرا لحساسيتها السياسية والأمنية لفترة طويلة من الزمن، إن التجارب الفرنسية بالمناطق الصحراوية الآهلة بالسكان تجعلنا أمام جريمة إنسانية كاملة الأركان، يستوجب على الباحثين تسليط الضوء عن كل حيثياتها، ووضعها في سياقها التاريخي، وقد حاولت في هذا الموضوع تناول التجارب النووية والكيمياوية الفرنسية في الصحراء الجزائرية، وعرجت على موقع هذه التجارب في مفاوضات ايفيان بين الطرفين الجزائري والفرنسي. ثم تناولت التجارب النووية التي حدثت في الصحراء الجزائر في ظل استقلال الجزائر، وكيف استغلت فرنسا ظروف الدولة الجزائرية الفتية وحاجته المادية بعد سياسة تحطيم بُناها الاقتصادية والاجتماعية طوال 132 سنة من الاحتلال؟ ويكتسي هذا الموضوع أهمية كونه يسلط الضوء على مسألة التجارب النووية والكيمياوية، خاصة تلك التي حدثت بعد استعادة الجزائر للسيادتها، ومحاولة دراستها بكل موضوعية، ووضعها في سياقها التاريخي حتى نفهم الصمت الذي لازم هذا الملف لفترة طويلة، والذي ربما كان على حساب الجزائر بصفة خاصة والساكنة هذه المناطق التي من حقها المطالبة بالرعاية وتطهير المنطقة من النفايات النووية ليتسنى لها العيش بسلام في أرض أجدادها.The subject of French nuclear and chemical experiments in Algeria is one of the topics that still take up a sharp discussion among researchers. It is a full-fledged humanitarian and ecological crime that requires researchers to shed light on all its merits, and put it in its historical context, I touched on the issue of experiments in the Evian negotiations between the Algerian and French parties, then dealt with the nuclear tests that took place in the Algerian desert during the Algeria's independence. This topic is important because it sheds light on the issue of nuclear and chemical experiments, especially those that took place after independence and an attempt to study them with all objectivity to understand the silence that has accompanied this file for a long time, which was at the expense of Algeria in particular and the inhabitants of the area have the right to demand that their land be cleansed of nuclear waste.Item فاعلية برنامج تعليمي مقترح باستخدام استراتيجية حل المشكلات في تعلم بعض المهارات الأساسية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) مجاهد, مصطفىتهدف الدراسة إلى التعرف تأثير استراتيجية حل المشكلات في تعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي, واشتملت عينة الدراسة على (40) تلميذا للفصل الدراسي الأول لعام( 2019-2020), وتم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين إحداهما تجريبية طبقت استراتيجية حل المشكلات والثانية ضابطة طبقت اسلوب العرض التوضيحي، وقد أشارت أهم النتائج الى وجود فروق للمجموعتين في القياسات البعدية مع تفوق كبير للمجموعة التجريبية التي استخدمت استراتيجية حل المشكلات في تعلم المهارات . The study aims to identify the effect of problem-solving strategy on learning some basic skills in volleyball, and the researcher used the experimental approach, and the study sample included (40) students for the first semester of the year (2019-2020), and they were divided equally into two groups, one of them experimental applied the problem-solving strategy The second officer applied the demonstration method, and the most important results indicated that there were differences for the two groups in the dimensional measurements with a great advantage for the experimental group that used the problem-solving strategy in learning skills.Item الجزائريون من التحالف مع الإخوة بربروس لطرد الصليبيين إلى تشكل نظام سياسي جديد مطلع القرن 16م(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) تشيش, نبيل; عطيه, عبد الكاملتتناول هذه الدّراسة معالم بداية ظهور النّظام السّياسي العثماني في الجزائر والّتي مرّت خلال مطلع القرن 16م بمرحلة فاصلة تميزت بالتّحول المفاجئ على مستوى نظام الحكم فالجزائر كانت عبارةً عن مجموعة من الإمارات متفرقة هنا وهناك يخضع القسم الأكبر منها للزيانيين، فبعد سقوط غرناطة آخر معاقل المسلمين بالأندلس سنة 1492م اختلت موازين القوى بين ضفتي الحوض الغربي للمتوسط، ونتيجة ملاحقة المسلمين الفارين من الأندلس انتقل الصّراع الصّليبي الإسلامي إلى داخل البلاد المغاربية الّتي كانت تعاني من الانقسام والصّراعات، ففي المغرب الأوسط احتل الإسبان كل من المرسى الكبير ووهران وبجاية وغيرها وأمام عجز الجزائريين حكومةً وشعبًا في الدّفاع عن أراضيهم رغم المقاومة؛ ظهر الإخوة بربروس في حوض المتوسط، وانتقلوا إلى الجزائر بعد استنجاد الأهالي بهم ابتداءً من سنة 1512م، حيث استطاعوا صدّ الإسبان والحد من توسعاتهم بالتعاون مع السّكان المحليين كما تتناول الدّراسة مظاهر احتدام الصّراع الإسباني الجزائري في فترة ما بين (1516-1519م)، فالجزائريون مدعومون بالإخوة بربروس الّذين استمدوا الشّرعية في أعمالهم والدّعم من الإمبراطورية العثمانية أرادوا إنهاء الوجود الإسباني إلاَ أنّ الثّنائية في المواقف لبعض القوى المحلية فتارة مع دعم العثمانيين وتارة يتحالفون مع الإسبان أطالت من تواجد الصّليبيين في الجزائر خلال هذه المرحلة ليصير هذا الجدال في أواخر سنة 1519م إلى بداية ظهور النّظام السّياسي العثماني بالجزائر. The present study aims at shedding light on the beginning of the Ottoman political system in Algeria, experiencing in the early 16th centurya sudden transitionin the governing regime. Actually, it used to be a group of scattered emirates, the majority of which subjected to the Zayyanid. After the fall of Granada in 1492, the last Islamic stronghold, the power was unbalanced between the two banks of the western Mediterranean basin. Resulting from the chase of Muslims fleeing Andalusia, the Islamic-Crusader clash moved into Maghreb countries which were already suffering from internal division. In Central Maghreb, Mers El Kebir, Oran, Bejaïa…etc. fell under the control of the Spaniards. Due to the inability of Algerians to defend their lands despite the resistance, the Barbarossa brothers moved to Algeria after the people sought their help in 1512. They could ward off the Spaniards in cooperation with local people. This study tackles as well the clash that raged during the period (1516-1519)between the Crusaders and Algerians supported by Barbarossa brothers who gained the legitimacy and support from the Ottoman Empire. The matter is that the local powers’ attitude was dual: sometimes theySpaniards! This appeared in the late 1519 until the emergence of the Ottoman ruling regime in Algeria. support the Ottomans, contrarily they ally with theItem المواطنة عند فلاسفة العقد الاجتماعي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) بلخيري, سارةتتناول هذه الورقة العلمية قضية تفسير المواطنة التي لها تأثير كبير على الفكر السياسي سواء كان قديما أو حديثا مع فلاسفة العقد الاجتماعي أمثال، "توماس هوبز"، "جون لوك" و"جون جاك روسو"، فهي من أبرز الأسس التي يمكن الاستناد عليها في تلاحم المجتمعات بين بعضها البعض أو بينها وبين الممثلين للسلطة فيها، وعلى هذا الأساس سنحاول في هذه الدراسة تحديد معنى المواطنة والاطلاع على حقيقتها خاصة عند أصحاب نظرية العقد الاجتماعي، مبينين أهم المسائل الخلافية في نظرة كل منهما لها، ونحن هنا نهدف إلى توضيح أصولها وأبعادها في فلسفتهم، بالاستعانة بالمنهج التحليلي المقارن، إذ ألزمنا أنفسنا على تحليل أفكار فلاسفة العقد الاجتماعي في قضية المواطنة، كاشفين عن أهم مواطن التباين بين وجهات نظرهم وعاملين على التقريب بينها، وبذلك يعتقد كل من "هوبز" و"جون لوك" أنها تقوم بإعطاء الحقوق للأفراد وتضمن استقرارهم في المجتمع من خلال تنازلهم على حقوقهم، لكن الاختلاف يكمن في أن الأول ـ "هوبز" ـ يقول بالتنازل على كل الحقوق، أمّا الثاني ـ "لوك" ـ يثبت أنّه لا يمكن للأفراد التنازل عن جميع حقوقهم، بينما يؤكد "روسو" أنها صفة تطلق على المساهمين في السلطة العليا القادرة على سن القوانين وتنفيذها. This scientific paper deals with the issue of the interpretation of citizenship, which has a significant impact on political thought, whether ancient or modern with philosophers of the social contract such as Thomas Hobbes, john Locke, and jean-Jacques Rousseau, the cohesion of societies between each other or between them and the representatives of the authority in them, and on this basis we will try in this study to define the meaning of citizenship and find out its reality, especially among the owners of the social contract theory, showing the most important controversial issues in their view of it, and here we aim to clarify its origins and dimensions in their philosophy, using the comparative analytical method, as we committed ourselves to analyzing the ideas of the philosophers of the social contract in the issue of citizenship, revealing the most important points of contrast between their views and working to bring them closer, and thus both Hobbes and john Locke says that it gives rights to individuals and guarantees their stability in society by compromising their rights, but the difference lies in the fact that the first – Hobbes – says to waive of all rights, while the second -Locke – proves that individuals cannot give up all their rights, while Rousseau asserts that it is an adjective given to the shareholders of the supreme power capable of enacting and implementing laws.Item اراء بعض الشخصيات الوطنية حول الاتحاد في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) وابل, عبد العزيز; بن يوسف, تلمسانيتأسست في الجزائر منذ مطلع الخمسينات من القرن العشرين جريدة" المنار " الجزائرية، فكانت تعالج وتدافع عن القضايا الوطنية والمغاربية، وتسعى من أجل تنوير الرّأي العام الوطني والمغاربي، وتحقيق التّضامن بين شعوب المنطقة المغاربية ، كما تعمل على فضح الاستعمار الفرنسي وأساليبه القمعية، وفي ظل الخلاف والصراع الذي عرفته السّاحة الوطنية، قامت الجريدة بمبادرة تمثلت في عرض موضوع " الاتحاد في الجزائر" في إحدى صفحاتها، من خلال" استفتاء" شاركت فيه شخصيات وطنية، سياسية، فكرية، دينية ، تربوية، وإعلامية، للإجابة عن أسئلة الموضوع وكانت على النّحو التالي : هل تعتقدون أن الاتحاد في الجزائر ممكن؟، وعلى أي أساس؟، وما هي وسائل تحقيقه ؟ وجاءت هذه المبادرة بعد محاولة تحقيق الوحدة التي قامت بها الأحزاب الوطنية ، بتأسيس رابطة أحباب البيان والحرية 14 مارس 1944م، والجبهة الجزائرية للدّفاع عن الحرية واحترامها في 5 أوت 1951م، لكنها لم تدم طويلا . In Alegria,at the early fifties of twenty century, Was founded the Algerian " El-manar " newspaper. It was treating and defending the national and maghreban affairs . It aimed not only at clearing the national and maghreban opinions but at achieving solidarity between peoples of the maghreban region as well. It also worked to lay bare the French colonialism and its repressive practice . And during the the conflict and divergences known at national scene, The newspaper has taken , in one of its pages . the initiative of exposing the subject of " the union in Algeria " through a referendum in which participated national , Political, religious, Educational and the media personalities to anwer the following questions : Do you the union in Algeria is possible ? And which basis ? And what are the means to achieve it ?. This initiative has followed an attempt from the national parties to reach The union by creating both the federation of the manifest and liberty friends on March 14 th, 1944 and the Algerian front for the Freedom Defense and its Respect on August 5th , 1951. However, this union has not lasted a long time.Item النخلة ودلالاتها لدى البونيين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) سعيدي, سليمتعتبر النخلة من أهم الأشجار المثمرة التي اكتسبت مكانة هامة في حياة الشعوب السامية القديمة، وخصوصا لدى البونيين، لأهميتها الغذائية وفوائدها المتعدّدة في حياتهم اليومية، إذ استخدموا جذوعها وسعفها في بناء البيوت وصناعة بعض الحاجات كالسلال والحبال... كما سجّلت هذه الشجرة حضورا كبيرا في المجالين الديني والرمزي، فكانت رمزا ملازما لبعض الآلهة وكشجرة مقدّسة ترمز للثروة والخصوبة وتجدّد الحياة، وهذا ما تؤكّده الكثير من اللقى المادية كالأنصاب والنقود والجعارين والأواني الفخارية التي برزت عليها . The palm tree is regarded to be one of the most significant trees due to its fruitulness. It obtained an important position in the acient Semitic peoples lives , especially among the Punic because if its nutritionary importance and aslo the various benefits in their daily lives. They use dits trunks and fronds in building homes and making some needs such as baskets and ropes… The palm tree marked its presence in the relgious and symbolic scops, i twas also a symbol associated with some gods and as a sacred tree symbolizing wealth, fertililty and the renwal for life. This fac twas confirmed by many archaeologiocal remains such as monuments, coins, scarabs and the pottery pots that made the palm tree facade on it.Item القائد سعيد عبد الحــي ودوره التأسيسي لقاعدة الثورة الجزائرية بتونس(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) بالهادي, علي; بن يوسف, تلمسانيالملخص: يتناول المقال المسيرة الثورية لمؤسس قاعدة الثورة الجزائرية في تونس ، القائد سعيد عبد الحي. حيث تضمن سيرته الذاتية التفصيلية، ثم عن رحلته إلى جامع الزيتونة، وكيف انضم للنضال الوطني من خلال التحاقه بجمعية الطالب الزيتوني، ثم انضمامه لحزب الشعب، وكيف كان يتنقل لقسنطينة وتواصله مع قادة المنظمة السرية. تروي هذه الورقة البحثية أيضا قصة عبد الحي كجندي حقيقي في الثورة ، وكيف أمره الشيحاني بشير بتأسيس قاعدة الثورة في تونس، ثم عن وضعية القاعدة من خلال الخلاف اليوسفي البورقيبي ، بعد أن أصبح عبد الحي حليف صالح بن يوسف، كما حضر إحياء جيش تحرير المغرب العربي في نسخته الأخيرة، كما تطرق لحالة الضغط التي عاشها عبد الحي في ضل الصراعا بين قادة الثورة في الداخل والخارج، ثم تحدث عن كيفية اعتقاله مع أغلب القادة الأوراسيين بعد حادثة فيلا "لاكانيا". The article in-hand tackles the career of the revolutionary and the founder of the Algerian revolution base in Tunisia, the leader Said AbdElhay. The paper includes a detailed biography of the martyr. The article also speaks about AbdElhay’s journey to the mosque of Zitouna where he joined the national fight through his enrolment in the Zitouni Students Association. AbdElhay also joined the Republican Party when he went to Constantine. There, he made his first contact with the Secret Organization. Additionally, this research paper tells the story of AbdElhay as an actual solider in the revolution, and how he was ordered by Chihani Bachir to found the revolution base in Tunisia. Another factor that the article presents is the situation of the base, the separation of between the supporters of Bouregiba and Saleh BenYoucef. It was then when Said AbdElhay chose to become an ally with Saleh BenYoucef. AbdElhay attended the revival of the Arabian Meghreb army in its last version. AbdElhay lived a very stressful struggle between the leaders of the revolution between the inside and outside of the country. Eventually, he was arrested along with the majority of Awrasi leaders when the incident of Villa La Cania took place.Item العلاقة بين المنهج الخفي والتحصيل الدراسي من وجهة نظر بيار بورديو(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) جلول, أحمد; لوحيدي, فوزي; الذهبي, إبراهيميعتبر المنهج من أهم ركائز العملية التربوية اذ عليه يعلق القائمين على هذه العملية الأمل في إيصال المعلومة الى أذهان التلاميذ، و به يحاولون تزويد المتعلم بمجموع المعارف التي يحتاج إليها في مستقبل حياته العلمية والعملية، ونجدهم يستعملون لهذا الغرض نوعين من المناهج هما المنهاج الجلي وهو المعلومات الظاهرة التي تقدم للنشء والمنهج الخفي وهو الطريقة والأسلوب الذي تقدم به ونحن في هذه المداخلة سنحاول ان نتكلم عن دور النوع الأخير من المناهج معتمدين في ذلك على ما قدمه بيار بورديو من أفكار كونه من أهم علماء اجتماع التربية الذين تكلموا عن التفاعل الصفي والشفرة الثقافية التي يرتكز عليها المشرع التربوي في بناء المناهج الدراسية وما تحدثه من فروق فردية في التحصيل الدراسي للتلاميذ . The curriculum is one of the most important pillars of the educational process, as the commentators on this process hope to convey the information to the pupils' minds, by trying to provide the learner with the knowledge he needs in the future of his scientific and practical life, and find them using two types of curricula: The phenomenon that is presented to the youth and the hidden approach is the way and the way in which we are in this intervention, we will try to talk about the role of the latter type of curriculum, relying on what Pierre Bourdieu of the ideas of being one of the most important sociologists who talked about classroom interaction And the cultural code on which the educational legislator is based in building the curriculum and the individual differences in student achievement.Item التحول الديموغرافي للأسر الحاكمة بالمغرب الأوسط القرن 2-6هـ/8-12م(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) قاسمي, فوزية; عشي, علييعالج موضوع التحول الديموغرافي للأسر الحاكمة في المغرب الأوسط، دراسة التزايد الديموغرافي لدى بني تلكات الصنهاجيين وانعكاساته على صنهاجة المغرب الأوسط، باعتبارهم قوة عددية فاقت حسب المؤشرات التزايد العام للقبيلة. ثم تراجع هذا التزايد حين تحولت الأسرة التلكاتية من عائلة حاكمة موحدة كثيرة الأفراد تكونت من الآباء والأبناء والأعمام في بلاد صنهاجة، إلى أسرة متفرقة بين إفريقية والمغرب الأوسط منذ الانتقال من نظام القبيلة إلى حكم بلاد المغرب سنة 361هـ/972م. ولهذا كان لا بد من تتبع مراحل تطور هذا التحول الديموغرافي من معطيات المصادر التاريخية التي تم التوصل من خلالها إلى عوامل التحكم في هذا التغير ونتائجه بالنسبة لصنهاجة القبيلة في المغرب الأوسط، وعلى مستوى البيت التلكاتي. The subject of demographic transformation of the ruling families in the Middle Maghreb deals with the study of the demographic growth among the Banno talkate Sanhajis and its repercussions on the Sanhaja of the Middle Maghreb, as they constitute a numerical strength that, according to indicators, exceeded the general growth of the tribe. Then this increase declined when the Talkatic family was transformed from a united ruling family with many individuals consisting of fathers, sons and uncles in the country of Sanhaja, to a family separated between Afriqua and the Middle Maghreb since the transition from the tribal system to the rule of the Maghreb in 361AH/972AD. Therefore it was necessary to trace the stages of development of this demographic transformation from the data of historical sources through which the factors controlling this change and its consequences were reached for the Sanhaja tribe in the Middle Maghreb and at the level of the Talkati house.Item العولمة الاقتصادية وأثرها على العدالة الاجتماعية والاقتصادية لدول العالم الثالث(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) صولة, فيروزأصبح العالم يتوجه توجها اقتصادي أكثر من أي مجال آخر، وأصبحت العولمة الاقتصادية الناطق الرسمي للعولمة اليوم، خاصة في ظل تنامي وتسارع التطورات العالمية في مختلف المجالات؛ وتبقى الدول المتقدمة أو دول الشمال الليبيرالية هي المتحكم الأساسي في العولمة الاقتصادية والتي فرضت أنظمة اقتصادية ليبيرالية على أغلب الدول النامية التي أصبحت تابعة لها بأي شكل من الأشكال. غير أن هذا التركيب والترتيب العالمي لاقتصاديات الدول خلف اللاتوازن في العدالة الاقتصادية والاجتماعية لدول العالم الثالث تتجسد خاصة في: اختلال الخدمات الصحية، والتعليم، وارتفاع معدلات الفقر والبطالة...إلخ، وتدني المستوى الاقتصادي خاصة منه الانتاجي؛ ما يتطلب منها مجهودات وتحديات كبيرة حتى تتمكن من تجاوز هذه الاختلالات؛ لكن تبقى هذه المجهودات مرهونة بسياساتها واستراتيجياتها في قوة التخطيط ونجاعته داخليا وخارجيا لتخطي وتحقيق العدالة الاجتماعية والاقتصادية المنشودة، والذي تلعب فيه الدول المتقدمة المتحكمة في مؤسسات وبرامج العولمة للاقتصادية دورا كبيرا وخطيرا. The world has became an Economic trend more than any field, and economic globalisation has become the officiale topic for globalisation today , especially in light of the growth and acceleration of global développements in various fields. and that imposed liberal economic systemon most of the developing countries That have become affiliated with them in any way however , this composition and global arrangement of the economies of the economies of countries is behind the imbalance in the economic and social justise of third world countries it is embodied in ; high rates of poverty ,uneployment ,ets ., and the low economic level , especialley the productive level , which requires significant efforts and challenges in order to overcome these imbalances , but these efforts remain depedent on its policy and strategy in the power of planning and its efficiency internally and externally to overcome and achieve justice the desired socio_economic ,in wich developed . countries controlling the institutions and programs of economic globalisation play a large and dangerous role .Item الدوّلة النيّوباترِمُونيّالية وتحوّلات الطّبقة المتوسطة في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) حامي, حسانرامت هذه الورقة رصد تحولات الطبقة المتوسطة وعلاقتها بممارسات وأدوار الدولة النيوباتريمونيالية في الجزائر، عبر عقود من العلاقة بين الدولة والمجتمع والاقتصاد، إذ حاولت فهم طبيعة العلاقة بين نشوء دولة ما بعد الاستقلال وصعود الطبقة المتوسطة، وارتباط ذلك بنمط توزيع الريع، كما بحثت في سياقات انخراطها في كل أشكال الاحتجاج الاجتماعي الذي عرفه المجتمع الجزائري وعواقب ذلك الارتباط العضوي بين الطبقة المتوسطة والدولة وعوامل تَعثُرها في أن تكون عامل دمقرّطة للحقل السياسي. انتهت الورقة إلى أن الطبقة المتوسطة في الجزائر نشأت في أحضان القطاع العام الُمدَوّلن، إذ كانت بمثابة قاعدة بيروقراطية للدولة الباتريمونيالية تتمدد وتتراجع بالنظر إلى وفرة الموارد الريعية. ساهم ذلك في تعطيلها بأن تكون حاملا مجتمعيا للانتقال الديمقراطي. This study aims to understand the transformations of the middle class and its relationship with the practices and roles of the neopatrimonial state in Algeria, through decades of relationship between the state, society and the economy. dna looked after the nature of the relationship between the emergence of the post-independence state and the rise of the middle class, and the contexts of its involvement. In all the forms of social protest that Algerian society has known, dna consequences of that organic link between the middle class and the state, dsla the reasons that did not make it a democratizing factor for the political field. as a result of this study the middle class in Algeria grew up in the context of the public sector, it was the bureaucratic base of the patrimonial state that was expanding and retreating Giv .Item Adopting The Issue Centred Approach Into Efl Classrooms To Empower The Students’ Decision Making Strategies(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Boughani, SihaEducation is a crucial factor that helps in developing critical thinking and enlightening the students to become mature citizens in any community. Preparing students to be reflective and participate in making decisions concerning their society requires the empowerment of their knowledge about social and public issues. The EFL higher education curricula put the learners in front of different social, anthropological, historical and technological problems and questions that raise their awareness about past and present situations. Instead of presenting these subjects in a theoretical approach, Issue Centred Approach (ICA) proposes a different method that aims at not only raising the learners’ awareness but also at helping them be reflective and take the appropriate actions towards these issues and bring change into society. Therefore, this study aims at highlighting how ICA can empower the EFL students’ decision-making strategies for current and future issues. To meet this end, an exploratory questionnaire is administered to 18 EFL teachers at the department of English, University of BEJAIA. The study concludes that the principles of ICA enable the learners, through the interactive, analytical and reflective environment, to discuss and evaluate the alternatives before making any decision).Item الأدعية الساخرة و الساخطة المنسوبة إلى الولي أحمد بن يوسف(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) هلايلي, حنيفييعد موضوع الأقوال الساخطة و الساخرة بالجزائر في ضوء إثنوغرافيا الاستشراق الفرنسي خلال الفترة الاستعمارية من المواضيع التي لم تحظ بالاهتمام في الجزائر إلا متأخراً، على عكس ما حدث في البلدان الأوروبية و العربية، حيث تم الانكباب على هذا الحقل المعرفي الشعبي منذ مطلع القرن العشرين. اعتمادا على مقاربات متعددة تراوحت في شكلها و مضمونها بين ما هو أنثروبولوجي و سوسيولوجي و تاريخي و تقاطعت فيها العلوم الإنسانية بالتصوف و العلوم الشرعية. تحاول هذه الدراسة تسليط الضوء على خكسة مدونات إستشراقية لفرنسيين ركزت على مثل هذه الأقوال و نسبها للولي الصالح سيدي أحمد بن يوسف، و هي تخص فضاءات لأماكن جغرافية جزائرية محددة. The subject of indignant and sarcastic sayings in Algeria in the light of the ethnography of French Orientalism during the colonial period is one of the topics that did not receive attention in Algeria until late, unlike what happened in European and Arab countries, where this popular field of knowledge has been focused on since the beginning of the twentieth century. Depending on multiple approaches that ranged in form and content between what is anthropological, sociological and historical, and in which the humanities intersected with mysticism and forensic sciences. This study attempts to shed light on a series of Orientalist blogs by the French that focused on such sayings and attributed them to the righteous guardian Sidi Ahmed Ben Youssef, and they pertain to spaces for specific Algerian geographical places.Item استخدام الجمهور لوسائل الإعلام خلال جائحة كورونا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) طبي, منيريهدف هذا المقال إلى محاولة قراءة تقرير معهد "رويترز" لدراسة الصحافة 2020، حول الأخبار الرقمية فيم يتعلق بعلاقة الجائحة بوسائل الإعلام التقليدية والإلكترونية، حيث تم إجراء هذا التقرير من قبل معهد "رويترز" لدراسة الصحافة في جامعة "أكسفورد"، لفهم كيف يتم استهلاك الأخبار في مجموعة من البلدان، من خلال استبيان عبر الأنترنت في نهاية شهر جانفي وبداية فيفري 2020، وتم تجميع العينات في كل بلد باستخدام حصص تمثيلية للعمر والجنس والمنطقة والتعليم، ونظرا لأن هذا الاستطلاع يتعامل مع استهلاك الأخبار، فقد تم استبعاد أي شخص قال إنه لم يستهلك أي خبر في فترة الدراسة. This article aims to attempt the Reuters Institute for the Study of Journalism 2020 report on digital news regarding the pandemic’s relationship to traditional and electronic media, as this report was conducted by the Reuters Institute for the Study of Journalism, to understand how news is consumed in a group of countries, through a questionnaire Online at the end of January and early February 2020, samples were pooled in each country using representative quotas for age, gender, region, and education. Because this survey deals with news consumption, anyone who said they had not consumed any news in the study period were excluded.Item Icts And Multimodalities For Enhancing Grammar Teaching(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Djoudi, Ouassila; Boukhedimi, YassmineBased on the potential contribution of ICTs and multimodalities in grammar teaching, this paper aims at proposing a teaching model for grammar lessons. This model would help in raising learner‟s motivation, pleasure and self-engagement in the learning process because of the various attractive resources and long-term exposure to language in content. The article starts with a literature review that highlights some issues concerning teaching grammar, ICTs and multimodalities. Then, for more practicality and to show the feasibility of the proposed teaching model, this paper explains some procedures that can be followed by teachers to empower learning mechanisms through ICTs and multimodalities while teaching grammar. The suggested lesson is the simple past tense as an example.