JAESS_Vol 03 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16328
Browse
Browsing JAESS_Vol 03 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item نموذج مقترح لدراسة الامن النفسي وعلاقته بالدافعية للانجاز لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-11-14) مبروك, ودادتناولت هذه الدراسة الامن النفسي وعلاقته بالدافعية للانجاز لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، اذ يعد الامن النفسي من الحاجات النفسية الاساسية اللازمة للنمو النفسي والصحة النفسية لكل فرد، ففقدان الامن يؤدي الى احداث خلل في توازن الافراد، اذ ان خبرات الطفولة تلعب دورا هاما في نمو الشعور بالامن النفسي والخبرات الصادمة . وتكرارها والتعرض للمواقف المحبطة والخلافات والصراعات بين الوالدين يؤدي الى انعدام الامن النفسي وهذا بدوره يؤدي الى الكثير من المشاكل النفسية ومن بين هذه المشاكل انخفاض مستوى الدافعية للانجاز، اذ ان الامن النفسي يلعب دورا بالغ الاهمية في الانجاز والابتكار، استهدف البحث الحالي: اولا: قياس الامن النفسي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي ثانيا: قياس الدافعية للانجاز لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي ثالثا: التعرف على الفروق في درجة الشعور بالامن النفسي والدافعية للانجاز لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي وفق المتغيرات التالية: 1- الجنس(ذكور- اناث) 2- السنة الدراسية(السنة الخامسة ابتدائي) رابعا: التعرف على العلاقة بين الامن النفسي والدافعية للانجاز لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي واستلزم تحقيق هذه الاهداف الاعتماد على مقياسين الاول للامن النفسي والثاني للدافعية للانجاز، حيث تم استخراج الصدق والثبات،طبق المقياس على عينة من طلبة المرحلة الابتدائية بلغت 40 تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية موزعين وفق متغير الجنس والسنة الدراسية،وتوصل البحث الى النتائج التالية: تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي اظهروا مستوى عال من الشعور بالامن النفسي ومستوى عال من الدافعية للانجاز لم يكن هناك فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث في الشعور بالامن والدافعية للانجاز لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة قوية بين الشعور بالامن النفسي والدافعية للانجاز This study dealt with psychological security and its relationship to motivation for achievement among primary fifth-year student as psychological security is one of the basic psychological needs necessary for the psychological development and mental health of each individual the loss of security leads to disturbing the balance as chidhoom experiences play an important role in developing a sense of psychological security and traumatic experiences and their repetition and exposure to frustrating situations disputes and conflicts between parents leads to psychological insecurity This in turn leads to many psychological problems among these problems is the low level of motivation for achievement as psychological security plays a very important role in achievement and innovation The current research aimed not to Measure the psychological security of fifth-year primary students Second:Measuring the motivation for achievement of the fifth year primary students Third.Identifing the diffrences in the degree of feeling psychological security and motivation for achievement among fifth year pupils according to the following variables Sex(male-female) academic year fifth year beginning Forth: Knowing the relationship between psychological security and motivation for achievement among fifth year pupils and achieving these goals requred relying on two measures the first for psychological security and the second for impulse for achievement where honesty and constancy were extracted The scale was appleid to a sample of primary school students amounting to 40 male and female students who were selected by the random stratified method distributed according to the gender variable and the school year and the research reached the following results beginning fifth year pupils showed a high level of psychological security and a high level of achievement motivation There were no statistically significant differences between males and females in the sense of security and motivation for achievement among fifth year pupils starting with a strong positive correlation between the feeling of psy chological security and motivation for achievementItem الصلابة النفسية و علاقتها بصراع الأدوار لدى الزوجة العاملة (دراسة ميدانية بمدينة بسكرة )(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-11-14) بوعبشة, أمال; غازلي, نعيمةهدفنا من خلال هذه الدراسة للكشف عن الصلابة النفسية و علاقتها بصراع الأدوار لدى المرأة المتزوجة العاملة من خلال قيامنا بدراسة ميدانية على عينة من الزوجات العاملات بولاية بسكرة ، حيث استخدمنا المهج الوصفي الإرتباطي معتمدين في ذلك على مجموعة من الأدوات تمثلت في و عينة قوامها 30 امرأة متزوجة عاملة من مدينة بسكرة اختيرت بطريقة العينة القصدية .و خلصت النتائج انه توجد علاقة ارتباطيه عكسية بين الصلابة النفسية و صراع الأدوار .Our goal in this study is to reveal the psychological solidity and the relationship with the role struggle of married working women, where we used the interrelatedness of the instruments, a sample of 30 married women working from a town in Baskra that was selected in a purely psychological way. The results concluded that there was a correlation between psychological solidity and role-fighting.Item التفسير والعلاج المعرفي لاضطراب الشخصية الحدية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-11-14) بن عزوزي, ابراهيم; برخيسة, مريميعتبر اضطراب الشخصية الحدية من بين الاضطرابات الأكثر صعوبة على مستوى الفهم والتفسير وكذا العلاج، وهذا ما جعل المقاربات المعرفية توليها أهمية بالغة من خلال وضع نماذج ومقاربات تفسيرية مختلفة، واقتراح برنامج علاجي معرفية سلوكي نموذجي للتعامل مع هذه الحالات. Borderline personality disorder is one of the most difficult disorders in terms of understanding, interpretation and approach, and treatment. This has made cognitive approaches attach importance to them by developing different interpretive models and approaches, and proposing a typical behavioral cognitive therapeutic program to deal with these conditions.Item بطء التعلم -المفاهيم والخصائص-(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-11-14) خماد, محمد; بن خليفة, اسماعيلينظر الباحثون إلى بطئي التعلم من ثلاث زوايا مختلفة، وهي: الجانب العقلي، الجانب النفسي والجانب الاجتماعي مما يترتب عليه تعريف مختلف مطابق لزاوية الرؤية. رغم هذه الاختلافات الجوهرية بين الباحثين، إلا أنهم يجمعون على التعريف التالي: بطيء التعلم هو كل طفل لا يكون قادرا على مجاراة الآخرين من زملائه في التحصيل العلمي والمعرفي، لأسباب نفسية أو اجتماعية أو عقلية. ان الاهتمام بتلك الفئة من التلاميذ يحميهم من الاحباطات الناشئة عن الفشل الدراسي، ومن اتجاهات المجتمع السلبية نحوهم، مما يجعلهم يرفضون المجتمع الذي رفضهم إما بالاعتداء أو بالانسحاب أو بالانطواء، كما أن الاهتمام بالتلميذ بطيء التعلم يعكس تكافؤ الفرص بين التلاميذ، ويشكل جانباً إيجابياً حيث يوجه طاقة بشرية لشريحة كبيرة من التلاميذ نحو الإنتاج والفاعلية الاجتماعية. الكلمات المفتاحية: بطء التعلم ؛ المفاهيم ؛ الخصائص. Slow Learning: Concepts and Characteristics Abstract: Researchers look to slow learners from three different angles, namely: the mental side, the psychological aspect and social side resulting in a different definition is identical to the angle of vision. Despite these fundamental differences between the researchers, but they agree on the following definition: a slow learning is that every child will not be able to keep up with others of his colleagues in the scientific and cognitive achievement, psychological, social or mental reasons. The interest in that category of students to protect them from the frustrations arising from academic failure, and negative trends in society towards them, causing them to reject the society that their refusal to either assault or withdraw or Balantoa, and the attention slow pupil learning reflects equal opportunities for students, and is a positive aspect where directed manpower large segment of students about the social and production efficiency.Item سمة العدوانية لدى الطفل اليتيم (دراسة حالة)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-11-14) حوحو, ريان; سالم, سهيرتعتبر مرحلة الطفولة من المراحل الهامة جدا في حياة الفرد إذْ تتشكل فيها شخصيته، فهو يحتاج لرعاية خاصة من طرف الأسرة والمحيط. حيث تعتبر هاته الأخيرة المكان الطبيعي الملائم لرعاية الطفل من جميع النواحي الجسمية والنفسية والانفعالية. فهي المحطة الأولى في عملية التنشئة الاجتماعية يتعلم الطفل من خلالها كيفية التكيف السليم مع المحيط، وأن حدوث أي مشكل بإمكانه أن يعيق مراحل النمو الأخرى لدى الطفل. إن الأطفال الذين يتعرضون للحرمان الوالدي لمختلف الأسباب قد يعيق النمو الاجتماعي السوي فسيكونون أكثر عرضة للانحراف السلوكي والعدواني. كما أشار الباحثون أن الأطفال المحرمون من الرعاية والاهتمام الوالدي هم الأكثر عدوانية، كردود أفعال لعدم الشعور بالأمان والاستقرار وقد ترسخ في سمات شخصية الطفل. من خلال هذا العرض سنتطرق إلى سمات شخصية الطفل، وخصصنا بذلك سمة العدوانية لدى الطفل اليتيم دراسة ميدانية من خلال تطبيق بعض الأدوات والاختبارات النفسية للتأكد من وجود سمة العدوانية لدى الطفل اليتيم. The subject of the study is the The aggressive character of the orphan child .and we selected this category as one of the most important stages of psychological development, Where his character is formed Determine their behavior This group is sensitive to the various psychological adeprived of parental care and attention as the rest of the children, This is according to many researchers also pointed out those children deprived of care and parental attention are the most aggressive, As reactions to insecurity and stability and has been established in the character traits of the child. to answer this question we chose the clinical approach "case study". Which allows us to go into the depths of the case . We used the interview tool, We applied the tree drawing test. As for the case, an orphaned girl father lives with her mother in the state of Biskra. The results show that In this study the situation has some tendencies and aggressive behavior towards others Which appeared in the results of the interview and psychological testing, where it was considered a method of self-defense, the shock suffered by the death of the father was born with a sense of inequality.Item أهمية الأنشطة البدنية التنافسية في الوقاية من تعاطي المخدرات والمؤثرات العقلية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-11-14) قدادرة, شوقييهدف هذا المقال الى أن ممارسة الرياضة هي وقاية من الافات الاجتماعية وخاصة المخدرات والمؤثرات العقلية باعتبار أنها وسيلة لتنفيس الطاقة وممارسة النشاط البدني يساعد على التخلص من بعض الأمراض النفسية كالاكتئاب والحد من العزلة وأن تطوير اللياقة البدنية يؤثر في تحسين مفهوم وتقدير الذات لدى الفرد التي تتم من خلال أوجه التنمية البدنية هي صفات أخرى للنوع الإنساني التي يمكن أن تنمو خلال هذا الوسط وهي صفات توجد في العقل والروح والمشاعر التي تشكل الفرد ككل، ذلك لأن اشتراك الفرد في الأنشطة البدنية التنافسية يفجر كل طاقات المراهق نحو التنمية والنمو في ظروف جيدة.This article aims to practice sports as a protection against social pests, especially drugs and psychotropic substances, as it is a means of venting energy and exercising physical activity that helps get rid of some mental illnesses such as depression and reducing isolation, and that developing physical fitness improves the improvement of the concept and self-esteem of an individual that is made from During aspects of physical development are other characteristics of the human type that can grow through this medium and are characteristics found in the mind, spirit and feelings that make up the individual as a whole, because the participation of the individual in competitive physical activities blows all the energies of the teenager towards development and growth in view Q good.