JPES_Vol 05 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15764
Browse
Browsing JPES_Vol 05 N 04 by Issue Date
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Exploring Critical Thinking From The Teacher’s Eyes(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) Sakraoui, AmelAbstract: the novel and increasingly changing forms of knowledge in the current world place a premium for university teachers to cultivate sophisticated faculties of rational reasoning and critical reflection in students. Following this line of thought, an investigation was carried out in order to probe into teachers’ use of instructional strategies that foster critical thinking in EFL learners. The present paper sought, therefore, to investigate particularly teachers’ role in developing critical thinking skills in learners of English as a foreign language. For this purpose, a survey questionnaire was designed, on the basis of readings from relevant literature, and given to teachers from the department of English at Badji Mokhtar university. Results were interpreted using both a qualitative and quantitative approach. In line with the underlying assumptions, the findings display significant implications as regards the implementation and teaching of instructional strategies to develop critical thinking in EFL classrooms. A set of pedagogical recommendations were suggested regarding teachers’ pivotal role in cultivating critical thinking in EFL students.Item مستويات الاحتراق النفسي وعلاقتها بالاكتئاب(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) بوحارة, هناءتهــــدف الدراسة الحـالية إلى الكشف عن مستويــات الاحتراق النفسي وعلاقتها بالاكتئاب لدى أعــوان الحماية المدنية. لتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على فرضياتها، تم الاعتماد على المنهج الوصفي واختيار عينة عشوائية طبقية من فئة الأعوان بمديرية الحماية المدنية وبعض وحداتها بمدينة عنابة. حيث طبق عليها مقياس الاحتراق النفسي ومقياس الاكتئاب في العمل. وبعدما جُمعت البيانات وأُجريت المعالجات الإحصائية عن طريق برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ,توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - كلمـا زاد الإنهاك النفسي البدني كلما ازدادت شدة الإستجابة الاكتئابية لدى أفراد العينة. - كلما ازدادت سلبية العلاقات تجاه الآخرين في العمل كلما اشتدت الإستجابةالاكتئابية لدى أفراد العينة. - غياب مظاهر الدعم النفسي الاجتماعي في العمل يؤدي إلى استجابة اكتئابية عالية لدى أفراد العينة. Abstract:This study aims to reveal the levels of burnout and the relationship with depression among civil protection agents. To achieve the aims of the study and to answer to its hypotheses, one adopted the descriptive method one chose a real arbitrary sample of the category of the agents of the direction of civil protection and these units at the level of the wilaya of Annaba . The Burnout scale and depression scale were applied at work. After collecting and statistically analyzing data by SPSS v20 the study concluded the next results: - There is a direct relationship between psychological-physical exhaustion and Depression response among the participants. - There is a direct relationship between negative relations orientation to others in work place and Depression response among the participants. - Social and psychological support absence lead to high levels of Depression response among the participants.Item دور حصة التربية البدنية في ضبط حركة ونشاط الأطفال الذين يعانون من اضطراب عجز الانتباه المصحوب(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) عريق, لطيفةتهدف هذه الدراسة لمحاولة التعرف عن دور حصة التربية البدنية في ضبط حركة ونشاط الأطفال الذين يعانون من اضطراب عجز الانتباه المصحوب بفرط النشاط، وفي زيادة تحصيلهم العلمي المدرسي فتم التطرق إلى كل من مفهوم صعوبات التعلم، عجز الانتباه، فرط النشاط، مفهوم التحصيل الدراسي وأهم أسبابه، وكذا ماهية اللعب وعلاقته بشخصية الطفل، وأخيرا حصة التربية البدنية والرياضية كطريقة لعلاج الأطفال الذين يعانون من ضعف الانتباه المصحوب بفرط النشاط. وقد توصلت الدراسة إلى أن الرياضة واللعب تعد أهم البرامج السلوكية التي تساعد المعلمين والأهل على مساعدة أبنائهم الذين يعانون من اضطراب عجز الانتباه المصحوب بفرط النشاط، من أجل إفراغ الطاقة الزائدة وتوجيه سلوكهم ليكون مقبول اجتماعيا، وكذا زيادة تركيزهم وانتباههم للأمور المهمة في الحياة كالتعلم بمختلف أنواعه وزيادة تحصيلهم العلمي المدرسي عبر استغلال الألعاب الحركية والتعليمية التي تكون مناسبة لمثل هؤلاء الأطفال الذين يعانون من اضطراب عجز الانتباه المصحوب بفرط النشاط. This study aims to try to identify the role of the share of physical eeducation in controlling the movement and activity of children who suffer from attention deficit coupled with overheating disorder and increase their academic achievement and its causes also the concept of play and its relation with personality of the child, and, finally, the share of physical education and sports as a way to treat children who suffer from attention deficit coupled with hyperactivity . The study found that sport and play is the most important behavioral programs that help teachers and parents to help their children who suffer from attention deficit coupled with overheating disorder for excess energy emptying and guide their behavior to be socially acceptable, as well as to increase their focus and their attention to the important things in life like learning and its different forms and to increase their education school through by the exploitation of the kinetic and educational games that would be appropriate for such children who suffer from attention deficit disorder coupled with overheating.Item A Qualitative Study Of Classroom Interactiona(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) Dine, Radia; Menezla, NadiaInteraction is a vital construct in the social fabric of the classroom. The ability to instigate, maintain and foster such an endeavor is a necessity that researchers and practitioners are constantly seeking to promote. In this regard, developing a classroom interactional competence lies at the heart of fostering a dialogic pedagogy. The latter is a prerequisite in the learner-centered teaching/learning trend. Nevertheless, there have been scant studies that attempted to tackle the status quo of classroom interactional competence especially in the Algerian context on the grounds that classroom interactional competence is a byproduct of classroom ethos. Thus, the present research is attempt to shed light on classroom realms by investigating teachers’ attitudes and practices regarding classroom interactional competence in the Algerian context. To this end, three teachers fromthe university of Dr. Moulay Tahar (Saida) constituted the research subjects. Accordingly, a qualitative approach was opted for: a/classroom observation in which data was analyzed according to Walsh’s conversation analytical tool SETT (self-evaluation of teacher talk). Furthermore, a teachers’ interview was conducted with the selected teachers for the sake of obtaining a deeper understanding of their schemata and attitudes regarding classroom interactional competence. Resultsshowed a discrepancy between teachers’ professed attitudes and actual practices.Item طبيعة تصورات أم الطفل الحامل لمتلازمة داون(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) صحراوي, عقيلةتهدف الدراسة الحالية معرفة الوضعية الصعبة المباغتة التي تعيشها أم الطفل المصاب بمتلازمة داون نظرا لشدة وقع صدمة اكتشافها لإعاقة طفلها بما في ذلك من سلوكاتها وطبيعة تصوراتها والديناميكية النفسية التي تعيشها جراء هذه الإعاقة، والتي لا تتوافق مع تصوراتها المنتظرة. في الواقع، إن حجم الإعاقة لدى أم الطفل المصاب يجعلها تعيش آلاما نفسية إلى درجة صعوبة تقبل الإعاقة، مما قد يؤدي إلى هشاشة التنظيم النفسي وفقر التصورات الذهنية المشحونة بالنبذ الصريح أو المقنع ذلك ما سيتم اختباره في إطار المنهج العيادي بالاعتماد على تحليل خطاب الأمهات في المقابلة العيادية إضافة إلى تحليل سياقات اختبار تفهم الموضوع.أسفرت النتائج على أن المبحوثات تميزن بتوظيف نفسي عصابي( نوع رهابي وآخر وسواسي) نتيجة اضطراب العلاقة الوجدانية بينهن وبين أطفالهن المصابين التي عكستها آلياتهن الدفاعية غير العادية والتي برزت من خلال تصوراتهن الذهنية إثر تعاملهن مع محتوى أدوات الدراسة.Abstract: The aim of the present study was to find out the difficult and bewildering situation that a mother of a child with Down syndrome goes through due to the intense shock when she discovers the handicap of her child, including her behavior, the nature of her representations and the psychological dynamics. This child’s disability does not fit with her expected representations. Actually, the magnitude of the handicap makes the mother experience psychological pain to the extent that she refuses her child’s disability. This will lead to a vulnerable psychological organization and poor mental representations expressed by explicit or implicit rejection which we will test by using the clinical method, that is, by analyzing the mothers’ speech during the clinical interview, besides the TAT. The results reveal that mothers have a neurotic psychological functioning (phobic, obsessional), caused by the disturbed emotional relationship with their children, this was reflected by the unusual defense mechanisms revealed by their mental representations.