AJ_Vol 07 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/9944
Browse
Browsing AJ_Vol 07 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 16 of 16
- Results Per Page
- Sort Options
Item الجندر و الإشتباك مع ركائز الأسرة: مقاربة مقاصدية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) تركي, فضيلة; خزار, سميرةتسعى هذه الورقة البحثية إلى التعرف على مصطلح محوري تبنته كل الاتفاقيات الدولية المتعلقة بالمرأة والأسرة وهو "الجندر"، وتهدف إلى توضيح صراعه الشرس مع الاختلافات الفطرية بين الذكر والأنثى ومع مقومات وأسس الأسرة، وسعي هذه الفلسفة لعالم بدون أسر فطرية(ذكر/أنثى) ودعوتها للشذوذ والأسر اللانمطية، ومن أهم النتائج أن القرآن طرح بديلا يقر الاختلاف بينهما باعتباره ضرورة لاستمرار النوع الإنساني، في إطار من التكامل بين شقي الإنسان لتحقيق استقرار الأسرة وانطلاق عمراني جديد. This research paper seeks to identify a central term adopted by all international conventions related to the family, which is "gender". It aims to Clarify its conflict with the innate differences between male and female, and its pursuit of this philosophy for a world without innate families (male / female) and its call to homosexuality and atypical families. The quranic and intentional approach is based on confirming the differences between men and women, which is the only way to garantie the continuation of the humankind. The refore the family will be always the main unite of away human development.Item معالم التزكية النفسية في القرآن من خلال قصة إبراهيم عليه السلام(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) الطيبي, أحمدالغرض من هذا المقال، هو بيان أن القرآن الكريم مصدر من مصادر التزكية النفسية، ونور من الأنوار الربانية؛ يهدي به الله من اصطفى من خلقه، من خلال قصصه عن أنبيائه ورسله؛ كما هو الشأن مثلا في قصة إبراهيم عليه السلام، فبينت من خلالها معالم أربع، استقريتها وحاولت تعميق البحث فيها بأسلوب يسير، تبين معالم التزكية النفسية في القرآن من خلال قصة إبراهيم عليه السلام؛ متبعا في توضيح ذلك منهج الاستقراء والتحليل، وهذه المعالم هي: أولا: التأمل في الأكوان، وثانيا: مناظرة من يريد زعزعة الأركان، وثالثا: التربية على الصبر والإحسان، ورابعا: المحافظة على قواعد البنيان؛ ثم توصلت إلى نتائج مهمة، تنفع من قرأ هذا المقال، وتحفز الدارسين من الطلبة والأساتذة الباحثين، على مزيد من البحث والتنقيب في القرآن الكريم؛ وتبين أنه معين لا ينضب، وعين سلسبيل لا تغور، فالقرآن هو أصل الأصول، يشفي الغليل، ويروي ظمأ العطشان الباحث عن التزكية النفسية، الرائم صونها والحفاظ عليها من كل فساد وبلية. Summary: The purpose of this article is to show that the Noble Qur’an is a source of psychological praise, and a light from the divine enlightenment. God guides him who has chosen from his creation, through his stories about his prophets and messengers. As is the case, for example, in the story of Abraham, peace be upon him, through which she showed four features, settled down and tried to deepen research about them in an easy way, showing the psychological reference features in the Qur’an through the story of Abraham, peace be upon him. In clarifying this, a method of induction and analysis is followed, and these parameters are: First: Contemplation of the universes, and second: Debating those who want to destabilize the pillars, and third: Education in patience and charity, and fourth: Preserving the rules of structure. Then I reached important results, which will benefit those who read this article, and motivate researchers, students and research professors, to further research and excavate the Noble Qur’an. It turns out that it is an inexhaustible aid, and the eye of Salsabil does not become deceived, for the Qur’an is the origin of the fundamentals, it heals the old, and quenches the thirst of the thirsty one who searches for psychological purification, the one who preserves and preserves it from all corruption and calamity.Item Mpts استخدامات الهندسة المالية الإسلامية في تمويل القطاع العقاري: دراسة مقارنة بين نظام الأوراق المالية المدعم برهونا ت عقارية والصكوك الإسلامية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) زواري فرحات, محمد; رحماني, إبراهيمتهدف هذه الدراسة إلى إجراء مقابلة بين أهم منتجات الهندسة المالية الإسلامية والتقليدية في تمويل القطاع العقاري، باختيار نظام الأوراق المالية المدعم برهونات عقارية ممثلا للاقتصاد التقليدي والصكوك الإسلامية ممثلة للاقتصاد الإسلامي، وتهدف الدراسة أيضا إلى إبراز أهم منتجات الصكوك الممولة للقطاع العقاري؛ المشتقة من العقود المعروفة من قبل باستخدام الهندسة العكسية، ويمكن أن نطلق عليها صكوك مسماة وبعضها الآخر ابتكر حديثا كشهادات الإسكان التي تبنتها تركيا، وهي أول من أصدر صكوك بذلك الشكل وفق ضوابط شرعية، وهو ما يعكس روح الهندسة المالية الإسلامية، ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها أن أهم ما يميز منتجات الهندسة المالية الإسلامية التخطيط الاستراتيجي المرتبط بالواقع سواء في مجال ابتكارها وتطويرها أو في مجال استعمالها، كالتجربة التركية في شهادات الإسكان التي بدأت من مشكلة واقعية "أزمة السكن". ويوصي الباحث بضرورة تجربة المنتجات الإسلامية خاصة في الجزائر كما هو الحال مع تجارب المنتجات التقليدية. This study aims to conduct an interview between the most important Islamic and traditional financial engineering products in financing the real estate sector, by choosing the mortgage-backed securities system representing the traditional economy and Islamic bonds representing the Islamic economy, and the study also aims to highlight the most important financing sukuk products for the real estate sector. Derived from previously known contracts using reverse engineering, and we can call them named sukuk and some of them were newly invented, such as housing certificates adopted by Turkey, and it was the first to issue sukuk in that form according to Sharia controls, which reflects the spirit of Islamic financial engineering. It was concluded that the most important characteristic of Islamic financial engineering products is strategic planning related to reality, whether in the field of their innovation and development or in the field of their use, such as the Turkish experience in housing certificates that started from a realistic problem "housing crisis", and the researcher recommends the need to experiment with Islamic products, especially in Algeria as it is. The case with traditional product experiences.Item القيم القرآنية الحاكمة للتربية وأثرها في تعزيز الأمن التعليمي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) مسرار, حميدالحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام على أشرف المرسلين أما بعد، فلا خلاف في أهمية التربية في تكوين الإنسان ورسم معالم هويته الحضارية،فهي أهم عملية يخضع لها الإنسان في حياته وعليها يتوقف نموه،وهي سبب من أسباب رقي الأمم ،لذلك فهي تنبثق من فلسفة محكمة تبين للمربين معالم الطريق. وعليه فالقرآن الكريم هو كتاب تربية وتوجيه ،كما هو كتاب عقيدة وعبادة وشريعة وأخلاق، بل هو دستور هذه الأمة ترجع إليه في كل أحوالها ، فهو للمسلم كنز عظيم من كنوز الثقافة الإنسانية ولا سيما الروحية منها ،وهو أول ما يكون كتاب تربية وتهذيب على وجه العموم، وكتاب تربية اجتماعية وأخلاقية على وجه الخصوص، ونظرا لأن فاعلية واستقامة البرامج التربوية وتأثيرها في سلوك الناشئين يعتمد اعتماداً كبيراً على القيم ،فإن الرجوع إلى القرآن باعتباره مصدرا تربويا لا يعتوره نقص سيمكننا من منهاج متكامل إن طبقناه أعطانا الأفضل والأمثل والأكمل، ونظرا لأهمية التربية القرآنية في علاج كثير من الإشكالات القيمية التي أصبحت تعاني منها المجتمعات العربية و الإسلامية فالسؤال العالق : ما القيم القرآنية الحاكمة للتربية؟وما دورها في تعزيز مفاهيم الأمن التعليمي ؟ وقد خلص البحث إلى النتائج الآتية: القيم الحاكمة يمكن إجمالها في أربع وهي: القيم الإيمانية والقيم الإنسانية و القيم االتربوية والتربية العمرانية. وهي قيم تفضي إلى تحقيق الأمن التعلمي،فهي أصل لتحقيق أمن المعلم والمتعلم وهي أساس في المنهاج التربوي وهي مرتكز لتحصيل أمن الفضاء المدرسي. إن القيم القرانية الحاكمة قد تكون علاجا لكثير من الاختلالات والاعتلالات التي ابتليت بها المدرسة عموما من مظاهر العنف وعدم الاحترام وتحطيم وتكسير كل ما يمت بصلة للمدرسة، فما على المسؤولين وأرباب القرار إلا الانتباه إليها وتوعية المجتمع بها As for yet, there is no dispute regarding the importance of education in the formation of the human being and the drawing of the features of his civilized identity, for it is the most important process that a person undergoes in his life and upon which his growth stops, and it is one of the reasons for the advancement of nations, so it emerges from A tight philosophy that shows educators the way. Accordingly, the Noble Qur’an is a book of education and guidance as it is a book of doctrine, worship, law and morals. Rather, it is the constitution of this nation that it refers to in all its conditions, for it is for the Muslim a great treasure of the treasures of human culture, especially the spiritual ones, and it is the first to be a book of education and discipline in general. It is a book of social and moral education in particular, and given that the effectiveness and integrity of educational programs and their impact on the behavior of young people depends greatly on values, so referring to the Qur’an as an educational source without any deficiency will enable us to have an integrated curriculum if we apply it gives us the best, optimal and most complete, and given the importance of Qur’anic education in Treating many of the value problems that Arab and Islamic societies have become suffering from. The unresolved question is: What are the Qur’anic values that govern education, and what is their role in promoting concepts of educational security? The research concluded the following results: The governing values can be summarized in four, namely: faith values, human values, educational values, and urban education. They are values conducive to achieving educational security. They are the basis for achieving teacher and learner security. They are the basis of the educational curriculum and are the basis for achieving school space security. The ruling Quranic values may be a remedy for many of the imbalances and deficiencies that afflict the school in general, including manifestations of violence and disrespect, and the destruction and breakage of everything related to the school.Item سُبُلُ تحقيقِ الأمنِ الغذائِي في ضوءِ القرآن الكريم و السنّة النبوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) بن عطاء الله, يوسفيعالج هذا البحث قضية من القضايا المهمّة، ألا وهي قضية الأمن الغذائي، ذلك أنّ الإنسان منذ فجر التّاريخ يسعى إلى تحصيلِ قُوته و طعامه؛ فيبحثُ و يكدُّ و يجتهد و يهاجرُ في سبيل الحصول عليه، بل قامت الحروب الطّويلة بسببه، و صار هذا الموضوع أكثر أهميّة في عصرنا الحالي، سيّما و أنّ دُولاً و أمماً و مُجتمعاتٍ بأكملها قد صارت فريسةً للمجاعاتِ، أو الابتزاز الدولي، و فقدان السيادة في القرار السياسي أو غيره من أجل الغذاء، و لذلك يهدف هذا البحث إلى إيجاد الطرق، و السُّبل التي تحقّق الأمن الغذائي في ضوء القرآن الكريم و السنّة النبوية المطهرة. و بعد البحث تبيّن أن نصوص القرآن الكريم و السنة النبوية قد اعتنت بقضية الأمن الغذائي، و بيّنت السّبل الأخلاقية و التعبّدية و الاقتصادية الكفيلة بتحقيقه و حمايته من كلّ خطر يهدّده The current study focuses on one of the most crucial elements in our lives which is food safety. Since people were born looking for nutrition, they keep no stone unturned in order to get it. They can even work hard or immigrate and they even participated in long wars to get food. Hence, it becomes an important topic nowadays, especially when the societies face starvation, international blackmailing, the loss of ascendancy in politics so as to get food. Thus, this study provides ways to achieve food safety within the Holy Quran and the Sunnah of the ProphetItem العفو عن القاتل غيلة في الفقه الاسلامي والقانون الجزائري الجزائري: دراسة مقارنة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) جعدان, عبدالكريم; راجع, عكاشةكان القتل العمد ولا يزال جريمة بشعة للغاية ، فمرتكبها محكوم عليه بأشد العقوبات في جل القوانين البشرية ، والتي لم تتردد في إظهار القسوة اتجاهه ، ولا سيما القتل المشهور في الفقه الإسلامي بالقتل غيلة- خديعة- ، أو ما هو معروف في قانوننا الجنائي بالقتل مع سبق الإصرار والترصد . فالعفو لا يمكن أن يمس شخصا استعمل الغدر ، والخديعة ، وسبق الاصرار ، والترصد لأجل النيل من ضحية لم يكن في حسبانه أنّه ماض لحتفه ، وكان طامعا أنّه ذاهب لمأمنه ؛ فيأخذه المجرم على حين غرّة من أمره فيرديه قتيلا ، وربما غيّب جثته عن الأعين ، أو أبادها حتى لا يُوجد لها أثر. ولقد كان الهدف من هذا المقال تسليط الضوء على ما رصدته الشريعة الاسلامية ، والقانون الجزائي الجزائري من عقوبة صارمة للقاتل غيلة وخديعة ، والتنويه على أنّ هذا الجرم لا يتنازع في بشاعته واضعوا الشرائع ، ومن يرومون إصلاح الجماعة البشرية ، وإن كان هناك تفاوت في مضمون تلك الصرامة ، وذلك التشدد . Willful killing was and still is an extremely heinous crime, and its perpetrator is sentenced to all laws, which did not hesitate to show cruelty towards him, especially the well-known murder in Islamic jurisprudence with murder - deceit - or what is known in our criminal law, with premeditated murder. Pardon cannot affect a person who used treachery, deceit, premeditation, and stalking in order to harm a victim who did not think that he was going to be killed, and he was hoping that he was going to his safety, so the criminal would take him by surprise, and then he would kill him,and perhaps his corpse was hidden from view, or destroyed. So that it has no effect.premeditated The purpose of writing this article was to express what was monitored by Islamic law and the Algerian penal code of strict punishment for the murderer and deceit, and to point out that this crime is not contested by its ugliness, lawmakers and those who seek to reform the human community. Although there is a difference in the content of that strictness, and that strictnessItem جوانب الفراغ التشريعي في أحكام الميراث من خلال قانون الأسرة الجزائري: دراسة مقارنة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) زلافي, حميديعتبر علم الفرائض من أجل العلوم و أشرفها و لأن النفوس جبلت على حب التملك تولى الله تعالى تقسيمه بالعدل بين الورثة ولا شك أن المشرع الجزائري في قانون الأسرة حسب آخر تعديل 27 فبراير 2005 قد خصص لمواد الميراث وحدها ثمانية وخمسين مادة وعشرة فصول ، نحاول في هذه الدراسة إبراز جوانب الفراغ التشريعي في المواد المتعلقة بالميراث إذا ما قارنها بالشريعة الإسلامية ومن أهم ما نلاحظه أن المشرع بدأ مواد الميراث بأسباب الميراث وكان أحرى أن يخصص مواد للتعريف بالتركة وطرق تصفيتها كما نؤكد على ضرورة تعديل المادة 1/49 ق.ا.ج حتى تتماشى مع أحكام الشريعة في الطلاق لأن التوارث بين الزوجين يشترط أن تكون الزوجة في العدة الشرعية فإذا كانت قد أنهت عدتها ولم يصدر الحكم بالطلاق فهي زوجته ترثه قانونا أما شرعا فلا توارث بينهما، كما يظهر موضوع التنزيل لم يحدد المشرع هل هو وصية ويخضع لشروط الوصية أم ميراث ويخضع لشروط الميراث، كما نحا ول في هذه الدراسة إبراز الفراغ التشريعي في حالات ميراث الحمل والمفقود في قانون الأسرة، كما تناولنا في الفرع الأخير الفراغ التشريعي في المسائل الخاصة التي تناولها المشرع الجزائري في خمسة مسائل خاصة فقط. The science of legal obligations is one of the noblest and most honorable sciences, due to the tendency of innate possessiveness in minds, Almighty God has ruled on a sharing, the fairest of the patrimony between the heirs. Without a doubt, in accordance with the amendment of February 27, 2005, the Algerian legislator has devoted fifty-eight articles and ten chapters in the family code to the sole problem of inheritance. Through this research, we aim to highlight aspects of a legislative vacuum relating to these articles in relation to Islamic law. The most important remark to make is that the legislator started with the social names of the inheritance, whereas it was preferable for him to allocate articles to define the goods subject to the inheritance and the means of their liquidation. We then underline the need for a modification of article 1/49 of the family Code, so that it conforms to the modalities of the laws of Sharia, because the inheritance between the spouses in the event of divorce, in accordance with The article raised, requires that the woman be in a period of waiting, and that if this period comes to an end and the divorce judgment is not rendered, she remains his wife, having the right to her inheritance, then that according to Sharia, she is no longer entitled. In the event that the child inherits in place of his deceased father, the legislator has not defined whether the inheritance is subject to the will in the inheritance, or an inheritance subject to the conditions of the inheritance. We will try through this research to highlight the legislative void in cases of inherited pregnancy and missing persons. We devoted the last chapter to special cases, not dealt with by the Algerian legislator, while it was limited to only five special cases.Item موافقة الزوج على الخلع(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) راضي, عبد الإلهمنحت شريعة الإسلام حق الخلع للزوجة تيسيرا لخروجها من زيجة تكرهها، وفي ذلك اعتبار لمشاعرها الفطرية ومظهر من مظاهر العدل بين الجنسين والتسوية بينهما في الحقوق والواجبات، وهو الحق الذّي نص عليه كتاب الله تعالى وقضى به نبي الإسلام صلى الله عليه وسلم، إلا أن العلماء لم يتفقوا على طبيعته وتكييفه حيث ذهب الأكثر إلى إدراجه في عصمة الزواج الممنوحة للزوج، فلا يُحكم بالخلع إلا إذا وافق عليه ورضي به، وهو ما ينافي طبيعة نظرية الخلع المقررة في الكتاب والسنة، وقال جماعة يجب إناطته بطلب الزوجة وحكم القاضي بعد محاولات الصلح وبعث الحكمين، بغض النظر عن توفر موافقة الزوج من انعدامها، الذي سوف يأخذ فدية مقابل الفراق القضائي بالخلع والضرر اللاحق به. Islamic law granted the wife the right of divorce in order to facilitate her exit from a marriage that she hates, and this is a consideration of her innate feelings, and an aspect of justice between the sexes and the settlement between them in rights and duties, this right is stipulated by the Coran and the Prophet of Islam, (PUH), whatever the Sharia scholars did not agree on its nature and adaptation; As most went to include it in the right of divorce granted to the husband, so it is not ruled for khula unless he agrees to it and is satisfied with it, which is the conditioning that contradicts the nature of the theory of khula, Indeed some Scholars decided that the khula will be performed with ask of the wife and sent of two judgments regardless, whether or not the husband's consent was available, on the basis that he would take a ransom for the judicial separation due to khula. الكلمات المفتItem فاعلية الروابـط الإحاليّة في تماسُكِ الحــوار النبــويّ حديث "الشفاعـة يوم القيامة" أنموذجًا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) بوترعه, عبد الحميديهدف هذا المقالُ إلى الكشْفِ عن حُضُور الروابط الإحاليّة في الحوار النبويّ ودراستها دراسة نصّية، وفاعليتها في تحقيق تماسكه وانسجام دلالتهِ. الحوار الذي كان لهُ دورٌ رئيسٌ في هيكلة بنية الحديث الشريف، و توجيههِ دلاليًّا، لأنّهُ صلّى الله عليه وسلّم يُحاوِرُ الصحابـة، ويشهدُ تفاعلهم مع بيِّنات الدين الإسلامي القويم، وهو أحسن وسيلةٍ من وسائل تبليـغ الحـقّ ونصرته، وهذا في حِوَارِهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسَلّمَ مَعَ الصحابي الجليل أبو هريرة حَوْلَ شفاعتهِ يومَ القيامة و أسعد الناس بذلك. : This article aims at uncovering the presence of the later ties in the Prophet's dialogue and studying them in a textual study, and their effectiveness in achieving coherence and harmony, so of its significance. The dialogue, which had a major role in structuring the structure of the hadeeth, and directing it, because it speaks to the companions and attests to their interaction with the evidence of the true Islamic religion, which is the best means of communicating the truth and its victory. Abu Hurayrah about his intercession on the Day of. Judgment and the happiest people.Item اقتضاء العرف التخصيص في خطاب المكلفين وآثاره الفقهية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) ولد محمد الأمين علي, سيدي محمدحاول الباحث في هذا المقال الوقوف على أقوال العلماء واستجلاء آرائهم في التخصيص بالعرف والعادة عموما، وفي تخاطب المكلفين وما ينبني على ذلك من التزامات؛ سواء من حيث الالتزام الشرعي التعبدي، ومن حيث الالتزام الناشئ عن العقود التي يبرمه المكلفون بعضهم مع بعض، فكان موضوع الدراسة مركزا على ما يصدر عن المكلفين من صيغ عموم، ومدى صرفها عن ظاهر العموم لمقتضى العرف المقارن للخطاب؛ إذا دل هذا العرف على استعمال لفظة العموم تلك في خصوص بعض مدلولاتها دون بعض. كما حاول الباحث إبراز سماحة الشرع وقصده إلى رفع الحرج عن المكلفين؛ حيث اعتبر عرفهم وعادتهم في الخطاب، ولم يحملهم على مشقة ما تشمله العمومات من مدلول؛ لا يقصده المتكلم ولا يخطر له على بال The research discusses the sayings of scholars on the issue of specification by custom in speech of legally competent and its jurisprudential effects. and the obligations arising therefrom; both in terms of the religious obligation of worship, and in terms of the obligation arising from the contracts that the legally competent conclude with each otherItem (المجتمع الإنساني "إشارات في الاتفاق والافتراق" من خلال قوله تعالى: (صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) بكار الحاج, جاسمالاجتماع البشري سنة كونية، ولا تقوم مصالح الأفراد والمجتمعات إلا بالاختلاف في الإمكانات والقدرات البشرية، فكل إنسان محتاج إلى غيره لما فيه من نقص لا يكتمل إلا بالآخرين، لهذا الناس مضطرون إلى الاجتماع والتعاون، ولا بد من القوانين التي تضبط المجتمع حتى لا يكون الفساد، والقوانين وحدها لا تكفي؛ لهذا جعل الله تعالى بين الناس روابط إنسانية تربط بينهم لينتشر السلام وتسود المحبة، من تلك الروابط: النَّسب والمصاهرة والدِّين، وشرع أحكاماً للتأكيد على تلك الروابط، وربط العلاقات الاجتماعية بمبدأ الثواب والعقاب، وقد خاطب القرآن الناس على أساسين اثنين: الأساس الأول: الإنسانية المشتركة بين الناس جميعاً. والأساس الثاني: العقيدة التي يدين بها كل إنسان. وقد أشار قوله تعالى: (صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ) [الفاتحة: 7]. إلى أوجه الاتفاق والافتراق في الاجتماع البشري التي سأبين أبرزها في حدود ما يسمح به حجم البحث وفي حدود هذه الآية. Summary (Abstract) Human societies or human gatherings are part of the cosmic laws or universal norms, also interests of individuals and societies are only because of differences in human potential and capabilities, and every human being needs another because his imperfections and shortcomings can only ever be complete by others, that's why people are obliged to meet, cooperate and work together, but within a set of laws and rules that govern relationships between them to ensure corruption and Chaos can never prevail within society, but laws and rules alone are not enough to ensure that; and that is why God Almighty has made human bonds or human ties between people to spread peace and love among them. The most prominent examples of the human bonds that God placed between human beings: lineage, marriage and religion, in addition, God has also made provisions for humans to emphasize those bonds, and to link social relations with the principle of reward and punishment. The Holy Qur’an addresses people on two grounds, first: humanity, which is a trait that all human beings share, second: religion and belief, in which people can differ upon, this is reflected in the Almighty saying: “The way of those on whom Thou hast bestowed Thy Grace, those whose (portion) is not wrath, and who go not astray”, this Verse refers to the similarities and differences in humans and human societies, and I will explain the most prominent of them in more detail in this research, within the limits of the research and the context of the verse. Key words: The Holy Qur’an –Human- the society- the difference- the LovingItem دور العلماء الجزائريين في مواجهة مشاريع الاحتلال الفرنسي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) بن زينب, عليعرفت الجزائر بدخول الاحتلال الفرنسي أبشع أنواع الاستعمار المادي والروحي, طيلة قرن وثلث قرن, شهد الجزائريون خلالها قوانين تعسفية وقرارات جائرة شملت جميع مجالاتهم السياسية والاقتصادية والاجتماعية والدينية, وإذا كان مختلف شرائح المجتمع الجزائري قد عرف ردود فعل مختلفة تجاه الأوضاع التي عرفها الجزائريون فترة الاحتلال, فإن هذا البحث جاء ليسلط الضوء على علماء الجزائر ومواقفهم المتباينة تجاه هذه السياسات الفرنسية الجائرة طيلة فترة الاحتلال, من خلال الإجابة على إشكاليتين مهمتين: الأولى: ما هي أبرز هذه القوانين التي شهدتها الجزائر؟ والثانية: ما هي أبرز هذه المواقف التي تصدى بها العلماء لهذه السياسة؟ حيث خلص البحث إلى إبراز دور العلماء الجزائريين في مواجهة مشاريع الاحتلال الفرنسي من خلال عرض خمس مواقف منها المحمود ومنها المذموم ومنها ما يحتمل الأمرين, وهذه المواقف هي: المواجهة والقتال, الصدع بالحق, المداراة, المداهنة, وأخيرا السكوت. Algeria was known to enter the French occupation, the most horrific types of material and spiritual colonialism, for a century and a third of a century, during which the Algerians witnessed arbitrary laws and unfair decisions that covered all areas, and if the various segments of Algerian society had known different reactions to the conditions that the Algerians knew during the occupation period, this research came To shed light on Algerian scholars and their differing attitudes towards these unfair French policies throughout the occupation period, by answering two important problems: First: What are the most prominent of these laws that Algeria witnessed? And the second: What are the most prominent of these stances that scholars have confronted with this policy? Where the research concluded by highlighting the role of Algerian scholars in confronting the French occupation projects, by presenting five positions, including the praiseworthy, the blameworthy ones, and the two possible ones.Item الوسائل السلمية في تسوية المنازعات الدولية في القرآن الكريم والسنة النبوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) حوبة, عبد الغنيتناولت الدراسة إشكالية استعمال الوسائل السلمية في تسوية المنازعات الدولية في ضوء القرآن الكريم والسنة النبوية، وبينت مدى توافقها واختلافها مع القانون الدولي، وذلك من خلال مبحثين، مفهوم المنازعات الدولية وأنواعها كالسلمية السياسية نحو المفاوضات والمساعي الحميدة والوساطة والتحقيق والتوفيق، وكالقضائية مثل التحكيم والقضاء، ومفهوم الوسائل السلمية وإدارتها في القرآن الكريم، ثم تطرقت لتحريم الحرب والعدوان في السنة النبوية وتسوية المنازعات الدولية بطريق الصلح، وقد التزمت بالمنهج المقارن لتناول المسائل بين الفقه الإسلامي والقانون الدولي واستفدت من المنهج الوصفي في ضبط مفاهيم الوسائل السلمية والمنازعات الدولية، وقد توصلت في النهاية إلى نتائج وتوصيات أهمها أن الوسائل السلمية في حل النزاعات الدولية في الوحي الإلهي تتخلف عن الوسائل السلمية في حل النزاعات الدولية في القانون الدولي لكنها تتكامل مع بعضها لتشكل منظومة شاملة متكاملة. The study dealt with the problem of using peaceful means in settling international disputes in the light of the Holy Qur’an and the Sunnah of the Prophet Muhammed, comparing with the international law, through two topics in each topic has two subjects, the concept of international disputes and their types such as political peace towards negotiations, good offices, mediation, investigation and conciliation, and as well as judicial such as Arbitration and judiciary, the concept of peaceful means and their characteristics in the Noble Qur’an, international disputes in the Noble Qur’an and the management of peaceful relations in the Holy Qur’an. She touched on the prohibition of war and aggression in the Prophet’s Sunnah and the settlement of international disputes by way of reconciliation. In controlling the concepts of peaceful means and international disputes, and ultimately reached conclusions and recommendations, the most important of which is that peaceful means in resolving international disputes in the divine revelation behind peaceful means in resolving international disputes in international law, but they .complement each other to form a comprehensive and integrated systemItem فوائد من كتاب النشر في القراءات العشر للحافظ ابن الجزري جمع: أبي عبد الله محمد بن محمد بن أحمد بن عبد الله الرحماني المراكشي (كان حيا سنة 1070هـ) تحقيق وتقديم (من باب هاء الكناية إلى آخر باب أحكام النون الساكنة والتنوين)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) انقيرة, أمينBenefits from the book publishing in the ten qira'at of the verified Hafiz reciter Shams al-Din Ibn al-Jazari (833) plural: Abi Abdullah Muhammad bin Muhammad bin Ahmed bin Abdullah Al-Rahmani Al-Marrakchi (he was alive in 1070) Submit and investigate (From Chapter E of Metonymy to the end of Chapter of Rulings of Noon and Al-Tuwanun) يروم هذا البحث تحقيق مخطوط نفيس في القراءات والتجويد، وهو يحوي فوائد منتقاة من كتاب النشر في القراءات العشر للحافظ المحقق ابن الجزري، جمعها الشيخ محمد الرحماني رحمه الله من قراء الغرب الإسلامي خلال القرن الحادي عشر، وخصصت هذا البحث من باب هاء الكناية إلى آخر باب أحكام النون الساكنة والتنوين.Item الصيغ الشرعية المعاصرة للاستثمار الوقفي(مفهومها...تطبيقاتها)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) نعناع, معن; سرميني, محمد أنسيتناول هذا البحث موضوع تنمية الأوقاف الإسلامية وتطويرها من خلال تفعيل الاستثمار الوقفي باستخدام صيغ شرعية معاصرة تتناسب مع المتطلبات الحالية. وهدف البحث إلى تحرير مفهوم الصيغة الشرعية المعاصرة ومفهوم الاستثمار الوقفي وأهدافه وضوابطه وأنواعه، وتحديد تلك الصِّيغ ودراسة تطبيقاتها. واعتمد البحث على المنهج الاستقرائي بجمع المادة العلمية من كتب العلماء وقرارات المجامع الفقهية، والمنهج الوصفي من خلال دراسة تلك الصِّيغ وبيان مفهومها وتطبيقاتها. وقد توصل إلى نتائج منها: أن للاستثمار الوقفي ضوابط لا بد من الأخذ بها كالالتزام بالمشروعية، ومراعاة الأولويات الإسلامية، واختيار مجال الاستثمار والصيغة المناسبَين اقتصادياً وغيرها. كما خلص إلى أن للاستثمار الوقفي أنواعاً عدة كالعقاري والزراعي والإنتاجي والخدمي والرأسمالي، وأن المجامع الفقهية أجازت عدداً من الصيغ الشرعية المعاصرة كسندات المقارضة وصيغة B.O.T، والاستصناع الموازي، والمشاركة المتناقصة المنتهية بالتمليك، وغيرها. كما خلص إلى أن وجه المعاصرة في الصيغ الشرعية هو إجراءات تطبيقها فحسب، أما من حيث الأصل فهي مستقاة من العقود الشرعية المسماة الواردة في كتب الفقهاء. This research discusses the development of Islamic Endowment (Waqf) through activating endowment investment using cotemporary Islamic forms to be compatible with current needs. The research aims at freeing the concept of the contemporary Islamic formula and the endowment investment, its objectives, regulations and types as well as identifying those formulas and studying their applications. The study depended on the inductive method and the descriptive approach. The research concluded that the Waqf investment has some regulations, which should be adhered by, such as adhering by legitimacy, taking into consideration Islamic priorities, selecting investment field, specifying economically appropriate formula and others. The study found out that the endowment investment has several kinds like real estate, agricultural, productive, service and capital, and that the Fiqh councils legalized some contemporary Islamic formula like Muqaradah Bonds, B.O.T, parallel industrialization, diminishing Musharakah and others.Item الاعتبارات الإنسانيّة المانعة من تنفيذ العقوبات الشّرعيّة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07-15) قرازة, مراد; بوكركب, عبد المجيدفي هذا المقال حاولنا الردّ على من يشغّب على أحكام الشّريعة الإسلاميّة، بوصف العقوبات المقرّرة فيها بالقسوة، وعدم اعتبارها لحقوق الإنسان الأساسيّة، فسلّطنا فيه الضّوء على نموذج من نماذج سماحة الإسلام في مجال القضاء الجنائي؛ وذلك بإبراز الاعتبارات الإنسانيّة الكثيرة الّتي راعاها المسلمون أثناء تطبيق هذه العقوبات، مراعيا في ذلك مذهب الجمهور من علماء المسلمين، وأئمّة المذاهب الأربعة، دون اعتبار لمن شذّ عن الصفّ وخالف الجماعة، حتّى يكون للمقال مصداقيّة في عين المخالف. وقد توصّلنا إلى أنّ الفقه الإسلامي في هذا الباب يزخر بالشّواهد الدّالّة على عموم رحمة اللّه، وواسع إحسانه، ويعجّ بالأحكام والتّفاصيل الّتي شُرعت حماية لحقوق الإنسان الأساسيّة، وحفظت حاجاته الضّرورية؛ فلم تشرع عقوبة إلاّ على مستحقّها، ولم تنفّذ إلاّ على الوجه المراد بها، فلا تقام في الإسلام عقوبة على حامل أو مرضع إلاّ بضمان حقّ جنينها وولدها، ولا تنفّذ بمريض أو نفساء إلا باعتقاد سلامته بعدها، ولا تجرى وقت حرّ أو قرّ مخافة أن يهلك الجاني معها، ويجري اعتبار جميع ذلك إمّا بتأخير العقاب حتّى تتوافر ظروفه، أو تخفيفه حتّى تؤمن عواقبه. This article attempts to counter the claims which remonstrate the Islamic Shariaa law and condemn its penal code as being violent and inconsistent with fundamental human rights. Therefore, we shed light on one of the samples representing the tolerance of Islam in criminal judiciary through highlighting the countless humanitarian considerations attentively regarded by Muslim scholars when it comes to the application of this penal code, taking into account the perspective of the majority (al-jomhoor) of the Muslim scholars and the Imams of the four schools (Madhhabs), and withdrawing those who deviated from the Ijma’a, in order to reach a certain level of credibility. We have concluded that the Islamic jurisprudence contains in this area a large body of clear evidence on the mercy of Allah and His immense beneficence; we have reached as well that it is full of rules and details that confirmed men’s rights and preserved their necessary needs. For instance, a sentence can never be performed to a pregnant or a nursing mother without securing the child’s life rights; nor can it be performed to an ill or a mother in puerperium until his safety is confirmed after, as it can’t be performed when the weather is too hot or too cold for fear that the child may be affected. In such cases, the sequence is delayed until it is a better time, or commuted to avoid other fatal consequences.