JPES_Vol 08 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/17349
Browse
Browsing JPES_Vol 08 N 03 by Issue Date
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item ادمان القات وعلاقتة بالامراض السيكوسوماتية لدى طلبة الجامعة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-05) القاضي, عدنان; الشميري, خالدهدف هذا البحث إلى التعرف على مستوى إدمان القات لدى طلبة الجامعة ، وكذلك التعرف على مستوى الاضطرابــات السيكوسوماتية لدى طلبة الجامعة ، والتعرف على العلاقة بين إدمان القات والاضطرابــات السيكوسوماتية لدى طلبة الجامعة. تكونت عينة البحث من (266) طالبًا وطالبة من طلبة جامعة تعز، في التخصصات العلمية والإنسانية بواقع (140) ذكور، و(126) إناث تم اختيارهم بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحثان قائمة كورنل الجديدة للاضطرابات السيكوسوماتية إعداد كيف برودمان و البرد اردمان و هارولد ج ولف و بول في مسكوفتش(1946) تعريب أبو النيل في البيئة لعربية (1995)، ومقياس إدمان القات(إعداد الباحثان)، واستخرجت الخصائص السيكومترية للمقياس ووجد أنه يتمتع بدرجة جيدة من الصدق والثبات. وأسفر البحث عن النتائج الآتية: 1- مستوى إدمان القات لدى طلبة الجامعة متدني. 2- مستوى الاضطرابــات السيكوسوماتية لدى طلبة الجامعة متدني. 3- توجد علاقة ارتباطيه موجبه بين إدمان القات والاضطرابــات السيكوسوماتية لدى طلبة الجامعة. Abstract: This study aimed to identify the level of Qat addiction and the level of psychosomatic disorders among university students, and to assess the association between Qat addiction and the psychosomatic disorders among them, Analytical descriptive method was employed. Sample size was 266 students from Taiz university, 140 of them were males and 126 were females, The authors used the new Cornell's list which was prepared by keev Brodman etc (1946) and translated to Arabic by abo alneel (1995) and Qat addiction scale (prepared by authors), the psychometric properties of this scale were assessed and revealed adequate validity and reliability. Results: - Low level of Qat addiction among the university students. - Low level of psychosomatic disorders among the university students. - There is an association between Qat addiction and psychosomatic disorders among the university students.Item تطوير وحدة تعليمية في مبحث العلوم وفق منحى -ستيم- وفاعليتها في تنمية مهارات حل المسائل العلمية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-08) ديانه, عزام; عقل, مجديملخص: هدف البحث الحالي إلى تطوير وحدة تعليمية في مبحث العلوم وفق منحى ستيم وفاعليتها في تنمية مهارات حل المسائل العلمية لدى طالبات الصف السابع الأساسي، ولهذا الغرض قام الباحثان باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج الوصفي التطويري، والمنهج شبه تجريبي لمجموعتين تجريبية وضابطة أجري عليهما القياس القبلي والبعدي للوصول إلى نتائج البحث، حيث طبق البحث على 70 طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي بمدرسة السيدة رقية العلمي (ب)، وتكونت أدوات البحث من اختبار مهارات حل المسائل العلمية، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05)بين متوسطي درجات الطالبات في المجموعتين في اختبار مهارات حل المسائل العلمية البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما بينت النتائج أن منحى ستيم يحقق فاعلية تزيد عن (1.2) وفقًا للكسب المعدل لبلاك في تنمية مهارات حل المسائل العلمية لدى طالبات الصف السابع الأساسي في اختبار مهارات حل المسائل العلمية. Abstract: The currentre se ar chaims to developan education al unit in science subject according to STEAM approach and its effectiveness in developing scientific problem-solvingskills amon gseventh grade students. For this purpose, the researchersused the descriptive analytical method, the descriptive developmental method, and the quasi-experimental method for two groups (experimental group and control group), The research was applied to 70 female students of the seventh grade at Ruqayya Al- Alami school (B). The research toolsconsisted of scientific problem-sol vings kills tests whi chwasappliedbe fore and after the experiment. The results of the studyrevealed thatthereweresignifi cantstatistical differences at the level (α= 0.05) between the average scores of the two groups students in the post test of the scientific problem-solvin gskills in favor of the experiment al group. The results alse show edthat STEAM appro chachieves an effectiveness of more than (1.2) according to the average black gain in developing scientific problem-solvingskills for seventh grade students.Item واقع استخدام مهارات الاتصال الصفي الفعّال لدى مدرّسي اللغة العربية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-08) المحمد, أحمدهدف البحث إلى تعّرف واقع استخدام مهارات الاتصال الصفي الفعّال لدى مدرّسي اللغة العربية في مرحلة التعليم الثانوي العام (من وجهة نظرهم)، وإيجاد فروق امتلاك هذه المهارات تبعاً لمتغيرات عديدة، وتكوَّنت عينة البحث من (95) مدرساً ومدّرسة. اتبع الباحث المنهج الوصفي، وصمَّم استبانة مكوَّنة من (36) بنداً كأداة لتحقيق أهداف البحث. وأظهرت النتائج: - يوجد درجة تقدير (كبيرة) في درجة استخدام مهارات الاتصال الصفي على الدرجة الكلية والمحاور. - يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المدرسين تُعزى إلى متغيرات: (الجنس - المؤهل العلمي - سنوات الخبرة) على الدرجة الكلية وبعض المحاور وذلك لصالح المتغيرات الآتية على التوالي: (الإناث - دبلوم فما فوق - المدرسين ذوي الخبرة الأعلى). Abstract: The research aimed at identify the reality of using effective classroom communication skills among teachers of Arabic in the general secondary education stage from their the Point of View, and the And find the differences in owning these skills according to many variables, and Research sample included (95) teachers. researcher adopted the descriptive analytical method, and he designed a questionnaire consisting of (36) items as a tool to achieve the objectives of the research. The results showed: -There is a (large) degree of appreciation in the degree of using effective classroom communication skills on the total score and axes. There is a statistically significant difference between the average grades of teachers due to the variables: (gender - academic qualification - years of experience) on the total degree and some axes, in favor of the following variables, respectively: (females - diploma and above - teachers with higher experience).Item Art Thérapie Et Spectre Autistique(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-08) Kheddouci, KarimaRésumé: Notre travail sert à mettre le point sur le dommage cognitif causé par le spectre autistique, l’élucider, le classer et expliquer les fonctions cognitives altérées. Le deuxième volet a pour but de démontrer le rôle de l’art thérapie comme technique thérapeutique moderne et efficace afin de remédier à ces carences. Et pour cela notre échantillon est composé de trois enfants de sexe masculin présentant un autisme léger âgés de 9 à 11 ans , scolarisés dans une classe intégrée au sein d’une école primaire privée située à Draria-Alger- .On a suivi ces enfants du septembre 2018jusqu’au mois de juin de la même année ,placés dans des ateliers d’art dans lesquelles on les a accompagné dans un objectif therapeutique. Les résultats obtenus nous ont démontré l’efficacité de l’art thérapie avec ces enfants autistes et cela se produisait dans la remédiation de leurs compétences cognitives (attention, concentration, perception…). Abstract: Our work serves to focus on the cognitive damage caused by the autism spectrum, to elucidate it, to classify it and to explain the impaired cognitive functions. The second part aims to demonstrate the role of art therapy as a modern and effective technique to remedy these deficiencies. We followed these children from September 2018 until June of the same year, placed in art workshops in which we accompanied them with a therapeutic objective. The results obtained showed us the effectiveness of art therapy with these autistic children and this occurred in the remediation of their cognitive skills (attention, concentration, perception, etc.).Item تأثير الدمج بين أسلوبي التنافس الجماعي والحماسي بأسلوب حل المشكلات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-08) كريبع, محمدتهدف الدراسة الى التعرف على مدى تأثير الدمج بين أسلوب التنافس الجماعي وأسلوب الحماسي للمعلم مع اسلوب حل المشكلات على تحسين تعلم بعض المهارات الحركية الأساسية في الكرة الطائرة لتلاميذ المرحلة الثانوية ،حيث استخدم الباحث المنهج التجريبي في دراسته على عينة مكونة من مجموعتين تجريبيتين ومجموعتين ضابطتين تم اختيارهم عشوائيا ،و استخدم الباحث اختبارين الأول لقياس مهارة التمرير والثاني لقياس لمهارة الاستقبال بالذراعين ،حيث خلصت الدراسة إلى: - هناك تأثير واضح للدمج بين أسلوب التنافس الجماعي وأسلوب الحماسي مع اسلوب حل المشكلات في تحسين تعلم بعض المهارات الحركية الأساسية في الكرة الطائرة - هناك تفوق لدمج أسلوب الحماسة على دمج أسلوب التنافس الجماعي بأسلوب حل المشكلات في مهارة التمرير. - ليس هناك تفوق لدمج أسلوب الحماسة على دمج أسلوب التنافس الجماعي بأسلوب حل المشكلات في مهارة استقبال الذراعين. Abstract: The study aims to identify the extent of the effect of merging between the style of collective competition and the style of enthusiasm for the teacher with the problem-solving style to improve learning some basic motor skills in volleyball for high school students , where the researcher used the experimental approach in his study on a sample consisting of two experimental groups and two controlling groups were chosen randomly, the first experimental group in which the group competition style was merging with a problem-solving style, while the second experimental group merging the enthusiasm style with the problem-solving style, while the two control groups used a problem-solving style only, each group consisted of 9 students, the researcher used two tests the first to measure the passing skill and the second to measure the reception skill in the arms. The study concluded that: - There is a clear effect of merging the two styles of collective competition and enthusiastic with the problem solving style in improving the learning of some basic motor skills in volleyball -There is a clear excel over merging the style of enthusiasm over merging the style of group competition with the style of solving problems in the ball passing skill, while it did not excel in the skill of receiving ball with arms in volleyball.Item المتطلبات اللازمة لعضو الهيئة الادارية في ضوء الحوكمة الجامعية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-08) باشيوة, حسين; قشاو, خولةهدفت الدراسة الى معرفة المتطلبات اللازمة لعضو الهيئة الادارية ( الشخصية والاخلاقية والمهنية والاجتماعية والانسانية ) في ضوء الحوكمة الجامعية، وقد اعتمدت على المنهج الوصفي، لوصف المشكلة وتحليلها وتفسيرها، ومنها تقديم تصور لهذه. وقد توصلت الدراسة الى انه يجب ان لا يتولى منصب عضو الهيئة الادارية الجامعية إلا بعد اجتيازه لعدد من الاختبارات التي تكشف عما لديه من قدرات وإمكانيات تمكنه من النجاح في أداء وظيفته على احسن وجه. وأن يمتلك الكفاءات المهنية، الشخصية، الأخلاقية، الاجتماعية والانسانية التي تمكنه من القيام بدوره على احسن وجه. وأن يمتلك الذهنية الواعية المستنيرة القادرة علي التكيف مع التطورات الحديثة والمستجدة. Abstract: The study aimed to know the necessary requirements for a member of the administrative body (personal, ethical, professional, social and humanitarian), in the light of university governance. The descriptive approach was used, and the study sample consisted of (100) individuals, including (60) males, (40) females. (Personal, professional, social and humanitarian). It includes (skills, behavior, competence, and desired values, and the study concluded that only those who possess professional, personal, ethical, social and humanitarian competencies should take the position of a member of the university administrative body, and possess a conscious, enlightened mind capable of adapting to developments modern and emerging, which enables him to perform his role in the best way.Item الصحة النفسية وعلاقتها بالاتزان الانفعالي عند المراهق اليتيم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-08) بن سماعيل, رحيمةملخص: تهدف الدراسة الحالية الى: توضيح علاقة الصحة النفسية بالاتزان الانفعالي عند المراهق اليتيم والتعرف على تأثير التفاعل الثنائي بينهما. لهذا تم صياغة مشكلة الدراسة كالتالي: هل توجد علاقة بين الصحة النفسية والاتزان الانفعالي عند المراهقين الأيتام؟ للإجابة عن التساؤل الرئيسي وضعنا الفرضيات التالية: - توجد علاقة بين الصحة النفسية والاتزان الانفعالي عند المراهقين الأيتام. - توجد فروق دالة احصائيا في درجات المراهقين الأيتام على مقياس الصحة النفسية ومقياس الاتزان الانفعالي حسب متغير الجنس. تألفت عينة الدراسة من مراهق يتيم أعمارهم بين (11و 14) سنة. كما شمل مكان إجراء الدراسة كل من مؤسسة "جمعية العلماء المسلمين" وإكماليتي "بوراس الكاملي" و "ميمون علي" بقالمة. تم اختيار المنهج الوصفي الارتباطي. والاعتماد على أداتين هما: مقياس الصحة النفسية لـ: " بيومي خليل" ومقياس الاتزان الانفعالي لـ: "عادل محمد". وانطلاقا من معطيات هذه الدراسة توصلنا إلى النتائج التالية: - وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الصحة النفسية والاتزان الانفعالي عند المراهقين الأيتام. - وجود فروق دالة احصائيا في درجات المراهقين الأيتام على مقياس الصحة النفسية ومقياس الاتزان الانفعالي حسب متغير الجنس. Abstract: The current study aims to: Clarify the relationship of mental health with motional balance in the orphan adolescent and to identify the effect of the bilateral interaction between them Therefore, the study problem was formulated as follows: Is there a relationship between mental health and emotional balance among orphaned adolescents? To answer the main question, we put forward the following hypotheses: - There is a relationship between mental health and emotional balance among orphaned adolescents. - There are statistically significant differences in the scores of orphaned adolescents on the mental health scale and the emotional balance scale according to the gender variable, The study sample consisted of (n = 26) orphaned adolescents between the ages of (11 and 14) years, The place of conducting the study also included the institution of the "Association of Muslim Scholars" and the completions of "Buras Al-Kameli" and "Maymoon Ali" in Guelma, The descriptive correlative approach was chosen. And reliance on two tools: the mental health scale of: "Bayoumi Khalil" and the emotional balance scale: "Adel Muhammad" Based on. the data of this study, we reached the following results: - There is a positive correlation between mental health and emotional balance among orphaned adolescents. - There are statistically significant differences in the scores of orphaned adolescents on the mental health scale and the emotional balance scale according to the gender variable.Item تطبيقات المقابلة العيادية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-08) مقراني, سهيلة; جابر, نصر الدينيحاول هذا المقال أن يناقش مسألة مجالات تطبيق المقابلة العيادية ومدى حدودها في تشخيص الاضطرابات النفسية، حيث لا يمكن أن تخلو أي محاولة في التشخيص أو الفحص النفسي من استخدام تقنية المقابلة العيادية، وذلك نظرا لما تتميز به من الخصائص التي تأهلها لأن تكون من بين أهم أدوات جمع المعلومات، فقد حاولنا من خلال مقالنا هذا معرفة أهم استخدامات وتطبيقات المقابلة العيادية ومدى إمكنياتها في التشخيص وجمع المعلومات. Abstract: This article attempts to discuss the issue of the application of clinical interview, and the extent of its limitations in diagnosing psychiatric disorders, where no attempt at diagnosis or psychological examination can be free from the use of the clinical interview technique, this is because of its characteristics that qualify it to be among the most important tools for gathering information, we have tried through this article to know the most important uses and applications of the clinical interview and its capabilities in diagnosing and collecting information.