Faculty of islamic science _PPI
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/117
Browse
Browsing Faculty of islamic science _PPI by Author "قول معمر"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item جهود علماء المغرب الإسلامي في الدّرس الأخلاقي محمّد بن سحنون القيرواني التّونسي نموذجا ( ت 256هـ)(جامعة الفرات بمدينة إيلازيغ – تركيا, 2024-10-17) قول معمريُعتبر محمد بن سحنون ( 202هـ-256ه) القيرواني، من أبرز علماء تونس وأبرز فقهائها، وقد أشاد القاضي عياض في ترتيب المدارك بمكانته، وجهوده في الذبّ عن مذهب أهل المدينة، إضافة إلى كونه عالماً بالآثار،من أبرز كتبه التي خلّفها كتابه التربوي الأخلاقي آداب المعلمين، حيث بوبه إلى عشرة أبواب وهي: (ما جاء في تعليم القرآن- العدل بين الصبيان- ما يُكره محوه من ذكر الله- ما جاء في الختم- ما جاء في العطية- ما يُخلّى فيه الصبيان- ما يجب على المعلم من لزوم الصبيان- أُجرة المعلم- إجازة المصحف وكتب الفقه (الجائزة والعطية)- ما يجوز من العقاب وما لا يجوز. وقد جاء منهجه في الكتاب متناغما مع البيئة الأسرية التي عاش فيها والمشرب الفقهي الذي ينتمي إليه، حيث سار في كتابه متأثرا بالفقه المالكي الذي ساهم في إرساء قواعده والده سحنون (240 ه)، فقيه المغرب المشهور، والأبواب العشرة التي تناولها محمد بن سحنون استخلصها من القرآن الكريم والسنة النبوية، وكتابه عبارة عن أحاديث وآثار مسندة ألقاها على والده سحنون ، الذي كان إماما في المذهب المالكي ببلاد المغرب، ومضمون الكتاب في تربية المتعلمين وآداب المعلّمين والمتعلّمين، ممّا يؤكد على مشروع التأسيس الأخلاقي التّربوي والبناء المعرفي والرّوحي للأفراد على ضوء التعاليم الدينيّة، كما تؤكد المرجعيّة المعرفيّة في كتاب الرّجل على بناء الذّات بالقيم الإسلاميّة المستمدّة من نور الوحي الشّريف ، وهو منهج تربوي ينبغي استحضاره في الرّاهن في ظلّ حضارة الكمّ والأشياء وطُغيان الفكر المادّي والغزو الفكري وانفتاح العالم والثّقافة السّائلة، وهذا كلّه أفرز انسلاخا وانقطاعا عن نور الوحي وصفاء الفطرة، ممّا يحتّم علينا العودة إلى الذّات والاستفادة من الميراث الأخلاقي التّربوي الذي أرساه القرآن الكريم ، والنبي . Abstract: Muhammad ibn Sahnoon (202 AH-256 AH) Al-Qayrawani is considered one of the most prominent scholars of Tunisia and its most prominent jurists. Judge Ayyad praised his status and efforts in defending the doctrine of the people of Medina, in addition to being a scholar of antiquities. Among the most prominent books he left behind is his educational and moral book, Adab al-Mu’allimin, which he divided into ten chapters: (What came in teaching the Qur’an - Justice between children - What is disliked to be erased from the remembrance of God - What came in the seal - What came in the gift - What children are left in - What the teacher must adhere to with children - The teacher’s wage - The authorization of the Qur’an and books of jurisprudence (the prize and the gift) - What is permissible of punishment and what is not permissible. His approach in the book was in harmony with the family environment in which he lived and the jurisprudential school to which he belongs, as he proceeded in his book influenced by Maliki jurisprudence, the foundations of which were contributed to by his father Sahnoon (240 AH), the famous jurist of Morocco, and the ten chapters that he addressed Muhammad bin Sahnoon extracted it from the Holy Quran and the Sunnah of the Prophet, and his book is a collection of authentic hadiths and traces that he delivered to his father Sahnoon, who was an imam in the Maliki school of thought in the Maghreb. The content of the book is in the education of learners and the etiquette of teachers and learners, which confirms the project of establishing moral and educational foundations and the cognitive and spiritual construction of individuals in light of religious teachings. The cognitive reference in the book of the man also confirms the construction of the self with Islamic values derived from the light of the noble revelation. It is an educational approach that should be evoked in the present in light of the civilization of quantity and things, the tyranny of materialistic thought, intellectual invasion, the openness of the world and fluid culture. All of this has produced a separation and disconnection from the light of revelation and the purity of nature, which necessitates that we return to the self and benefit from the moral and educational legacy established by the Holy Quran and the Prophet, peace and blessings be upon him.