AJ_Vol 10 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/33495
Browse
Browsing AJ_Vol 10 N 01 by Author "دربال سعيد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item رسالة الشيخ أحمد بن عمار الجزائري في الوقف(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) دربال سعيدلازالت مؤلفات، وآثار علماء الجزائر مجهولة، بل مهملة بين رفوف ومخازن دور الأرشيف والمخطوطات، تنتظر نفض غبار النسيان عنها. ولعل هذا التقريظ الذي ننشره اليوم لأحد علماء، وأدباء الجزائر خلال الفترة الحديثة من قبيل ذلك. فهذه الرسالة هي فتوى للشيخ أحمد بن عمار الجزائر أجاب فيها عن سؤال في مسألة وقفية، يظهر من خلالها الشيخ الفقيه العالم المفتي أحمد بن عمار المالكي المذهب، وكيف لا؟ وهو متقلد خطة الفتوى المالكية في الجزائر خلال العهد العثماني من سنة 1180ه إلى سنة 1184ه. فهذه الرسالة تعطينا صورة عن هذا العالم، ومقدرته على استحضار الأدلة من الكتاب والسنّة وأقوال العلماء المتأخرين، والمتقدمين في هذه النازلة. فأحمد بن عمار الفقيه المفتي، يعطينا صورة واضحة عن العلوم النقلية في ذلك العصر من خلال الكتب التي استفدناها منه في هذه الفتوى، ومدرسة الفقه المالكي في الجزائر التقليدية التي تعتمد على محاولة الاستدلال بأقوال العلماء المالكية المغاربة خاصة، كابن رشد، وابن الحاج، و البرزلي، وابن عرفة. بل ونجد ابن عمار ينتقد، ويلوم بعض العلماء المتأخرين كالسيوطي، و الحطاب الأب، وابن عبد الغفار في بعض المواضع أشار لها في جوابه. The works and works of Algerian scholars are still unknown, and even neglected among the shelves and stores of archives and manuscripts, waiting to be dusted off from oblivion. Perhaps this report that we are publishing today by one of the Algerian scholars and writers during the modern period is like that. This message is a fatwa by Sheikh Ahmed bin Ammar Al-Jaza’ir, in which he answered a question regarding the issue of endowment, through which Sheikh, jurist and scholar, Mufti Ahmed bin Ammar Al-Maliki, shows the doctrine, and how could it not? He followed the Maliki fatwa plan in Algeria during the Ottoman era from the year 1180 AH to the year 1184 AH. This message gives us a picture of this scholar, and his ability to bring evidence from the Qur’an, the Sunnah, and the sayings of later and earlier scholars regarding this calamity. Ahmad bin Ammar, the jurist and mufti, gives us a clear picture of the transmission sciences of that era through the books that we benefited from in this fatwa, and the traditional school of Maliki jurisprudence in Algeria, which relies on trying to infer the sayings of Magreb Maliki scholars in particular, such as Ibn Rushd, Ibn al-Hajj, and al-Barzali. And Ibn Arafa. In fact, we find Ibn Ammar criticizing and blaming some later scholars such as Al-Suyuti, Al-Hattab the Father, and Ibn Abd Al-Ghaffar in some places that he referred to in his answer.