JPES_Vol 02 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14565
Browse
Browsing JPES_Vol 02 N 03 by Author "كحلول, بلقاسم"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item صعوبات التعلم الأكاديمية لدى التلاميذ الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) منصور, مصطفى; كحلول, بلقاسمتهدف هذه الدراسة إلى الإجابة عن التساؤل التالي: هل تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس يعانون من صعوبات التعلم الأكاديمية(في القراءة، وفي الكتابة، وفي الحساب)؟ وما إذا كانت هناك فروقا في صعوبات التعلم تعزى لمتغير الجنس، وللوصول إلى ذلك قام الباحثان باختيار عينة مقصودة قوامها181 تلميذا وتلميذة ممن أُلحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس، طبقت عليهم استمارة بعد التحقق من صدقها وثباتها وبعد تحليل البيانات باستخدام برنامج(spss,version20) كشفت الدراسة عن النتائج التالية: - إن تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس يعانون من صعوبات التعلم الأكاديمية(في القراءة والكتابة وفي الحساب). - يوجد فرق دال إحصائيا بين تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس في صعوبات التعلم الأكاديمية ولصالح الذكور. This study aims to answer the following questions: Do primary preschool pupils, who attended school suffer from academic learning difficulties(in reading, writing, and in the math)?; And also whether there are statistically significant differences in learning difficulties due to the variable of sex.Therefore, the two researchers chose a sample of 181 preschool pupils(male and female) who attended school, using the purposive sampling method. A questionnaire was implemented after checking its validity and reliability. After analyzing data using SPSS program(version.20),the study revealed the following results - Primary preschool pupils who attended school suffer from academic learning difficulties (reading, writing, and in math). -There is a statistically significant differences between primary preschool pupils who attended school in academic learning difficulties and in favor of males.