JPES_Vol 07 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16701
Browse
Browsing JPES_Vol 07 N 04 by Author "بوعكاز, سهيلة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فعالية برنامج علاجي أرطفوني لأطفال التوحد المدمجين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-09) دردور, أسماء; بوعكاز, سهيلةهدفت هذه الدراسة إلى اقتراح برنامج علاجي ارطفوني والتعرف على مدى فعاليته لدى الأطفال المصابين بالتوحد المدمجين في الوسط التربوي للمرحلة الابتدائية مستوى ثاني، لدى عينة من الأطفال باختلاف الجنس والعمر الزمني إذ يعتبر كنوع من اضطرابات النمو الاجتياحية حيث يهدف هذا البرنامج إلى تنمية مهارات اللغة المكتوبة وعليه تتحقق فعاليته من خلال الإدماج المدرسي لهذه الفئة من ذوي الاحتياجات الخاصة. وقد استخدمنا منهج دراسة حالة لعينة تتكون من سبعة حالات، كما اشتملت الدراسة على مجموعة من الأدوات (ملاحظة ، المقابلة الارطفونية البرنامج المقترح لتنمية مهارات اللغة المكتوبة ويضم محور تنمية اللغة المكتوبة عند الطفل المصاب بالتوحد فيه ثمانية بنود بند التخطيط الكتابي–قراءة الكلمات وكتابتها –الفهم القرائي –كتابة الجمل عن طريق الإملاء–كتابة نص عن طريق الإملاء –الفهم المورفوتركيبي- وبند الإنتاج الكتابي). حيث أسفرت نتائج الدراسة الحالية عن مدى نجاح وفعالية البرنامج الارطفوني المقترح في تنمية مهارات اللغة المكتوبة لدى الطفل المصاب. Abstract: This study aimed to propose a treatment program Artofoni and to identify the extent of its effectiveness among children with autism integrated in the educational environment of the primary stage, the second level, for a sample of children of different gender and chronological age, as it is considered as a type of invasive developmental disorders, where this program aims to develop written language skills and thus Its effectiveness for this category of people with special needs is achieved through school inclusion. We used a case study approach for a sample of seven cases, and the study included a set of tools (note, arthonic interview, M-CHAT test, LA CARS, the proposed program for developing written language skills, and the axis of written language development for a child with autism includes eight items). Written planning - reading and writing words - reading comprehension - writing sentences by dictation - writing text by dictation - morphological comprehension - and written production item). The results of the current study revealed the extent of the success and effectiveness of the proposed Artafoni program in developing written language skills for a child with autism.