JPES_Vol 07 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16701
Browse
Browsing JPES_Vol 07 N 04 by Author "بنت صنهات المقاطي, فاطمة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فاعلية وحدة تعليمية مقترحة قائمة على التربية الإعلامية في مادة الدراسات الاجتماعية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-09) العميري, فهد; بنت صنهات المقاطي, فاطمةهدفت هذه الدراسة إلى بناء وحدة تعليمية قائمة على التربية الإعلامية، وقياس فاعليتها في تنمية المفاهيم الإعلامية والوعي الإعلامي، إضافة إلى قياس العلاقة الارتباطية والاعتمادية التنبؤية بين المتغيرين المعتمدين. واشتمل مجتمع الدراسة على طالبات الصف الثالث المتوسط في المدارس الحكومية للبنات في تعليم مدينة مكة المكرمة، واختيرت العينة بالطريقة العشوائية على عينة بلغت والبالغ عددهن (35) طالبة. واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي-ذو تصميم المجموعة الواحدة. وجعت بيانات الدراسة باستخدام أداتين, وهي: اختبار التحصيل المعرفي للمفاهيم الإعلامية، ومقياس الوعي الإعلامي, وذلك بعد التأكد من صدقهما وثباتهما. وحُللت البيانات بالأساليب الإحصائية الوصفية والاستدلالية المناسبة باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية . للعلوم الاجتماعية وكشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05 ≤α) بين متوسطي درجات مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي في كلً من اختبار التحصيل المعرفي للمفاهيم الإعلامية ومقياس الوعي الإعلامي لصالح التطبيق البعدي. أيضا كشفت النتائج عن تأثير كبير للوحدة التعليمية المقترحة في تنمية التحصيل المعرفي للمفاهيم الإعلامية والوعي الإعلامي لدى العينة، حيث بلغ معامل التأثير (مربع إيتا) للمتغيرين المعتمدين (0,57؛0,86)على التوالي. ووصلت نسبة معامل بلاك للكسب المعدل للمتغيرين المعتمدين إلى (2,26%؛1,62%)على التوالي، مما يدل على فاعلية الوحدة التعليمية القائمة على التربية الإعلامية في تنمية المتغيرين المعتمدين. إضافة إلى ذلك؛ كشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية مرتفعة طردية وموجبة بلغت (0,596)عند مستوى الدلالة (0,01 ≤α) بين المتغيرين المعتمدين. كما كشفت النتائج عن وجود علاقة اعتمادية تنبؤيه خطية، حيث بلغت قيمة بيتا (0,596)عند مستوى الدلالة (0,05 ≤α) بين المتغيرين المعتمدين في رفع كل منهما لمستوى الآخر. وبناء على نتائج الدراسة؛ قُدمت مجموعة من التوصيات والمقترحات ذات الصلة. Abstract The current study purpose was to Building an educational unit based on media education, and measuring its effectiveness in developing media concepts and media awareness, In addition to measuring the correlation and predictive regression between the two dependent variables. The study population included female middle school students in government schools for girls in the education of the city of Makkah Al-Mukarramah. The sample was chosen randomly on a sample of (35) students. The study followed the qui-experimental approach - one group design. The study data were collected using two tools, namely: the cognitive achievement test and the media awareness measurement, The instruments were checked for validity and reliability. The study data were analyzed by descriptive and inferential statistic using SPSS. The results of the study revealed that there are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0,01) between the mean scores of the study group in the pre and post applications in the cognitive achievement test of the media concepts. And in the media awareness measurement in favor of the post application, Also, the results for a significant educational impact on the development of concepts of media and awareness of them are higher scores for the coefficient of impact coefficient approved (0,57,0,86) respectively. The Black coefficient of the two independent variables were (2.26%; 1.62%) respectively, This indicates the effectiveness of the educational unit based on media education in developing the two dependent variables, Also, the study finding revealed strong statistically correlations significant(0.596) at the level of significance (a≤0.01) between the two dependent variables, The results also revealed the existence of a linear predictive regression relationship, and based on the findings of the study; a set of relevant recommendations and suggestions were represented.