JPES_Vol 03 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14751
Browse
Browsing JPES_Vol 03 N 04 by Author "طباع, فاروق"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تقييم كفاءات الطلاب: بين الواقع والتحديات(جامعة الوادي University of Eloued, 2017-12) طباع, فاروقيعتبر تقييم الكفاءات من المواضيع التي لقيت اهتماما متزايدا خلال العقدين الأخيرين، وقد اتجهت الممارسات التربوية الحديثة نحو تقييم الكفاءات بدلا من تقييم المعارف المنعزلة، واستخدام وضعيات مركبة بدلا من بنود ذات محتويات مجردة من السياق. يهدف المقال الحالي إلى مناقشة مسألة تقييم الكفاءات من خلال توضيح مفهوم الكفاءة ومبررات الانتقال من التقييم الموضوعي إلى تقييم الكفاءات، ومقارنة تقييم الكفاءات بتقييم الأداء، وتوضيح تقييم كفاءات الطلاب وصعوباته من ناحية الممارسات التربوية. For two latter decades, researchers and specialists in educational field interested about competences assessment issue. From his appearance in reaction to traditional practices accrue exhaustive changes to assess students’ acquisitions. In first, educational practices focused on isolated and abstract content of knowledge and skills assessment using multiple choices, true-false and short answer questions. Hereafter, the practices oriented toward using alternative procedures to competences’ assessment based on complex tasks with open-ended problems, essays, exhibitions, experiments, projects and Portfolios. However, competences assessment as a complex issue need to be clarified through identifying the concept of competence, presenting the reasons of path from objectives to competences assessment, identifying them comparing with performance assessment, and difficulties of competences assessment from the perspective of educational practices.