JPES_Vol 03 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14751
Browse
Browsing JPES_Vol 03 N 04 by Author "طاشمة, راضية"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التمثلات الاجتماعية للروضة لدى الأولياء(جامعة الوادي University of Eloued, 2017-12) طاشمة, راضيةتهدف الدراسة الحالية إلى محاولة معرفة كل ما يحمله الأولياء من أفكار، تصورات، معتقدات وأراء واتجاهات تشكل في مجملها تمثلاتهم الاجتماعية عن الروضة، ولهذا الغرض انتهجنا المنهج الاستكشافي وبالاستعانة بتقنية متعددة المنهجية تتمثل في الشبكة الترابطية(Anna maria Silvana de Rosa) إلى جانب الاستمارة التمييزية Claude Flament . طبقت هذه الادوات على عينة تتكون من174 من والدي أطفال الروضة. توصلنا إلى نتيجة مفادها أن تمثلات الأولياء للروضة تعكس انتظاراتهم من هذه الأخيرة كالتعليم المبكر وليس البحث عن مكان للنمو السليم للطفل، وعموما فهم يتصورون الروضة كملحقة تعليمية كما هي المدارس الابتدائية. This research work aims at knowing the social representation of the nursery for parents. This representation consists of the ideas, perceptions, beliefs, opinions and attitudes that parents hold towards the nursery. To carry out this work, the researcher used a multi-methodological approach, which is based on the characterized questionnaire of Claude Flament and the verbal association of Anna maria Silvana de Rosa. This method of working was applied to a sample of 174 fathers and through which the researcher found that early education defines the social representation of the nursery by parents. Thus, it is well known that the main role of the nursery is to ensure the psychical, social and cognitive development of the child.