EJLCLS_Vol 07 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/36731
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 07 N 04 by Author "بلّيل إيمان"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تعليميّة النّحو العربي في الجامعة الجزائريّة صعوبات وتحدّيات جامعة سطيف 2 أنموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-12-22) بلّيل إيمان; بعداش ناصرنظرا لمدى أهمية تعليم اللّغة العربيّة والنّحو العربي في المدارس والجامعات العربيّة عامّة والجزائريّة خاصّة هدفت هذه الدراسة الى التّعرف على واقع تعليم النّحو العربي في الجامعة الجزائريّة وتقصّي أهم الأسباب التي أدّت الى ضعف طلبة قسم اللّغة والأدب العربي في استخدام اللّغة العربيّة استخدامًا سليما شفهيّا كان أم كتابيّا، وكذا المشكلات التي تحول بين دراسة النّحو وبين إتقانه والتي جعلت أغلب الطّلبة ينفرون منه لصعوبته في اعتقادهم. ولتحقيق أهداف الدراسة نستخدم المنهج الوصفي التحليلي، من خلال القيام بدراسة مقرّر النّحو العربي لقسم اللّغة والأدب العربي في جامعة محمد لمين دباغين (سطيف2) أنموذجا، وبناء على النّتائج المتوصّل إليها نحاول اقتراح بعض الحلول اللّازمة للنّهوض باللّغة العربيّة والنّحو العربي في الجامعة الجزائرية لتحسين سلامة اللّغة. Given the significance of teaching Arabic language and grammar in Arabic schools and universities, especially in Algeria, this study aims to understand the state of Arabic grammar education at the University of Algeria. It explores why students in the Arabic Language and Literature Department struggle with using Arabic effectively, both orally and in writing. Additionally, it identifies the issues that hinder grammar study and cause students to feel alienated due to perceived difficulty. To achieve these objectives, we use a descriptive-analytical approach by examining the Arabic Grammar course in the Arabic Language and Literature Department at Mohammed Lamine Debaghine University (Sétif 2) as a model. Based on the findings, we propose necessary solutions to advance Arabic language education at the university and improve language proficiency.