AJECI_Vol 05 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/30369
Browse
Browsing AJECI_Vol 05 N 04 by Author "أم هاني, فارس"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تشخيص واقع التقويم وفق المقاربة بالكفاءات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-12) أم هاني, فارسجاءت هذه الدراسة لكشف وتشخيص واقع التقويم وفق إستراتيجية المقاربة بالكفاءات التي اعتمدتها الجزائر منذ 2003 في التعليم وذلك من خلال معالجة السؤال الجوهري وهو هل الاختبارات التي تقدم للمتعلمين في طور التعليم الثانوي في مادة العلوم الإسلامية تحقق الأهداف التي سطرت لها من خلال المقاربة بالكفاءات؟ وهل الاختبارات بصياغتها الحالية فعّالة في عملية التقويم؟وهل تمكنت الاختبارات بصياغتها الحالية من تقييم مخرجات التعليم المستهدفة وفق إستراتيجية المقاربة بالكفاءات. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي في هذه الدراسة باستعمال أداة الاستبانة لجمع المعطيات من عينة البحث التي شملت كل أساتذة مادة العلوم الإسلامية لولاية عين الدفلة وعددهم 109 أستاذا حسب رتبهم (مكون ،مرسم،متعاقد)، أسفرت النتائج على أن تركيبة الاختبارات لم تعرف أي تغيير ولا توجد وجاهة بينها وبين ما تصبو إليه إستراتيجية المقاربة بالكفاءات. Abstract: This study was conducted to reveal and diagnose the reality of the evaluation in accordance with the strategy of competency approach adopted by Algeria since 2003 in education, by addressing the fundamental question, is the exams given to learners in the secondary stage of secondary education in the subject of Islamic sciences achieve the goals that I set for it through an competency approach ? Are the tests in their current form effective in the correction process? In its current form, have the tests been able to assess the targeted educational outcomes according to the competency approach strategy? The researcher used the descriptive method in this study using the resolution tool to collect data from the research sample which included all 109 professors of the Islamic sciences department in the province of Ain Al Dafla, who according to their rank (component, installed, contract), the results showed that the test structure did not know any change and there was no relevance between it and what the strategy of the approach to competencies aspires to