JPES_Vol 04 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/15414
Browse
Browsing JPES_Vol 04 N 03 by Author "بن ملوكة, شهيناز"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التصورات الاجتماعية لموضوع المعرفة العلمية من خلال تقنية الرسم الحر(جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) بن ملوكة, شهينازلقد تناولت الدراسة الحالية موضوع تصورات لموضوع المعرفة العلمية عند تلاميذ الطور الثانوي هذه الدراسة قد ضمنت عينة من 150 تلميذا موزعين على ثانويات من ولاية وهران. تتمحور إشكالية البحث حول التعرف على محتوى تصورات لموضوع المعرفة العلمية ، و كيفية تنظيم هذا المحتوى وتأثيره على سلوك المراهق المتمدرس؟ وفي سياق التعرف على محتوها و كيفية تنظيمها ،فإن هذه الدراسة تجيب على التساؤلات التالية: مما تتكون تصورات التلاميذ لموضوع المعرفة العلمية؟ وكيف تنتظم عناصر هذه التصورات في توجيه سلوك التلميذ الثانوي.أما الأدوات المنهجية فتمثلت في المنهج التخطيطي(رسم الحر). وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: تصورات التلاميذ لموضوع المعرفة العلمية تمحورت حول نواة مركزية الظاهرة في مجموعة من العناصر السلبية المرتبطة بعلاقة سلبية مع موضوع المعرفة العلمية و الصورة السلبية لشخصية الأستاذ و أنها لا تتطابق مع مستوى انتظارات و توقعات المستقبلية للتلميذ. The present study was conducted the subject of scientific knowledge for the secondary school pupils. The sample was formed of(150) pupil’s distributor son high schools of Oran province. The survey centered on how far can contribute the content of reception to the subject of scientific knowledge and how can effects of adolescent learners behavior? In this contest we identify these perception and how can we organize it in the right way This study answers these following questions which consists the perception of pupil of the subject of scientific knowledge? we use the planning approach free drawing on methodological tools. The study concluded on pupils perception of the subject of scientific knowledge centered around a central nucleus appear in the set of negative elements associated with negative relationship with the subject of knowledge and negative image of the teacher.