JPES_Vol 02 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14566
Browse
Browsing JPES_Vol 02 N 04 by Author "صالح حنفي محمود, خالد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مراكز التميز البحثي كصيغة لتطوير البحث العلمي فى الجامعات المصرية(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) صالح حنفي محمود, خالدأوضحت دراسات عدة أن هناك الجامعات المصرية فى حاجة ماسة إلى إنشاء مراكز للتميز البحثي بحيث تكون نواة تبدأ بها الجامعات المصرية للدخول لمضمار مجتمع المعرفة. وحاولت هذه الدراسة من خلال استخدام المنهج الوصفي عرض وتحليل مفهوم التميز البحثي، ونشأة وتطور مراكز التميز وخصائصها وأهدافها، ورصد واقع البحث العلمي فى مصر، وتحليل الدراسات والبحوث السابقة المرتبطة بموضوع الدراسة، وعرض وتحليل بعض الخبرات العالمية فى إنشاء مراكز التميز البحثي. وتضمنت نتائج الدراسة تصور مقترح لمتطلبات إنشاء مراكز التميز فى الجامعات المصرية، وتكون من جزئين، الجزء الأول: الأسس والمنطلقات، والجزء الثاني عرض متطلباته المرتبطة بالفلسفة والأهداف والتعليم والبحث العلمي وخدمة المجتمع، وأعضاء هيئة التدريس والباحثين، وإدارة تلك المراكز، والمتطلبات التشريعية والقانونية. Many researches clarifeid the need of Egyptian universities to overcome the scientific research problems through establishing centers of research excellence as a starting point to enter the knowledge society age. Thus,The current study attempted through using descriptive method to expose and to analyze the research excellence concept, the development of the centers of excellence and their features and objectives. The study identified the reality of scientific research in Egypt and analyzed the previous studies of centers of excellence and identified the benefits of studying them. Also, some experiences of establishing centers of excellence in some universities were analyzed as: Pan-Texas University, Ontario University, Dokuz Eylul University, Saudian Universities. The results included a vision for establishing the centers of research excellence in Egyptian Universities. This vision included firstly, the principles and basics of the vision and secondly, its requirements related to philosophy, aims, education, scientific research, community-service, staff, researchers, management of this centers and legal requirements.