JPES_Vol 02 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14566
Browse
Browsing JPES_Vol 02 N 04 by Author "بابكر سعيد ديوا, مكي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تصميم وتجريب برنامج حسي معرفي لتعلم الألفاظ الجديدة(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-12) بابكر سعيد ديوا, مكي; موسى التاج, هيامهدفت الدراسة إلى بناء برنامج يعتمد على الإدراك الحسي والمعرفي للألفاظ والأصوات اللغوية المختلفة ومعرفة أثر هذا البرنامج في تعلم الألفاظ الجديدة، عمل الباحثان على دراسة المقاييس المشابهة وعكفا على دراسة المقاييس ذات الصلة بالتصميم التجريبي الذي يناسب طبيعة البحث - موضع الدراسة - وتم التوصل إلى البرنامج الحالي بتصميم تجريبي جديد والذي أعده الباحثان لتحقيق هدف البحث والتوصل إلى نتائجه. اتبع الباحثان المنهج التجريبي للتحقق من فعالية البرنامج المصمم، حيث تكونت العينة من طلاب وطالبات كليتي التربية/حنتوب والحصاحيصا بجامعة الجزيرة تم اختيارها بالطريقة العشوائية الطبقية، وبلغ حجم العينة (216) طالباً وطالبة للمجموعتين التجريبية والضابطة، خضع البرنامج الحسي المعرفي المصمم للتحكيم من قبل المختصين قبل التجربة، تم تحليل البيانات عن طريق برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) حيث أظهرت النتائج أن للبرنامج الحسي المعرفي الذي تم تصميمه أثراً إيجابياً في تعلم الألفاظ الجديدة، كما توجد فروق دالة إحصائياً بين الجنسين في أثر البرنامج الحسي المعرفي المصمم في تعلم الألفاظ الجديدة لصالح الإناث. تفيد نتائج هذه الدراسة في المساعدة على التخطيط لبرامج تربوية تعليمية أكثر فعالية خاصة في مجال تعليم اللغات. توصي الدراسة بضرورة إدخال الاستراتيجيات المعرفية لتعلم الألفاظ الجديدة ضمن منهج تدريس و تعلم اللغات الأجنبية، حتى تكون عملية التعلم عملية تقوم على منهجية علمية ووفق مبادئ مدروسة تحقق نتائج ملموسة. The purpose of this study is design and experiment a program based on sensory-cognitive cognition of words and language phonetics as well as exploring its effect on learning new words. The researchers studied similar scales and related scales to quasi-experimental approaches to design the current program within a new design to fit the current study, then calculating its validity and reliability. The sample of the study consisted of (216) male and female students from among the education faculty students at Hantoub and Hasahesa in Unversity of Gezira, selected through random cluster sampling. The sample was distributed into two groups, an experimental group and a control group. The findings of the study showed that the designed sensory-cognitive program has a positive effect in learning new words. Moreover, there were significant statistical differences in the effect of the program in learning new words attributed to gender in favor of females. The study recommended the need to introduce the cognitive strategies in learning new words in the curriculum and courses of learning languages in general and foreign ones in particular, to ensure a scientific evaluation process within studied criteria. Further, generalizing this program on other samples of normal students or special needs students in different communities.