EJLCLS_Vol 03 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14357
Browse
Browsing EJLCLS_Vol 03 N 02 by Author "ضيف الله, السعيد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item المُتخيَّل الدّيني والتواصل الهويّاتي في مسرح الطفل العربي(University of El-oued, 2020-12-29) حماشي, حسينة; ضيف الله, السعيدتُفكّر كلّ أمّة في غَدِها، في استمرار مبادئها وثبات عقيدتها، وهو ما لم تَغفل عنه الأمّة الإسلامية ولن تغفل عنه، فقد وَجّهت استثمارها نحو التّنمية البشرية والطّاقة الرّوحية، من خلال التّحليق في سماء عالم الطّفل، والاهتمام بالأدب المُوجَّه له، لانتشاله من عالم العنصريّة والمادّية وغرسِه في منبت إسلامي، وريِّه بالقّيم العليا والمثُل السّامية والأخلاق الفاضلة، مرتكِزة في ذلك على أدب الطّفل عامة ومسرحه خاصة، كمصدر صاف وينبوع لا ينضب، ليغترف الطّفل منه ما يعزِّز انتماءه العربي ويثبِّت هويّته الإسلامية. تحاول هذه المداخلة تحديد أهمية أدب الطّفل – العربي الإسلامي- في بناء شخصيّة قادرة على مواجهة المستقبل مع التّمسك بالهويّة الدّينية والثّقافة القومية، وإعداد جيل يَحمل قدرا كبيرا من العِلم والثّقافة الإسلامية تُمكِّنه من تطوير نفسه وتطوير مجتمعه من حوله في خضم الصّراع القائم تحت ظلّ العولمة. Every nation is thinking about its future, the continuation of its principles and the stability of its faith which is the case of our Islamic Nations, that has not neglected their Arabic and Islamic principles, so they decided to invest in the human development and spiritual energy through taking care of the child and providing him with high Islamic principles and sublime morals. All the Islamic Nations are concentrating on the child’s literature in general and the child’s theatre in particular to help all the children to identify what will reinfore their Arabic belonging and Islamic Identity. Through this intervention I will try to Shaw the importance of the Arabic and Islamic child’s literature in shaping the child’s personality and helping him to develop himself and to face the future maintaining his religions identity and cultural nationalism in the midst of the globalization conflict.