JAESS_Vol 02 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16041
Browse
Browsing JAESS_Vol 02 N 01 by Author "لشهب, أسماء"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التفكير الايجابي وعلاقته بالرضا عن الحياة لدى تلميذ التقني الرياضي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) لشهب, أسماءهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى التفكير الايجابي لدى تلميذ التقني الرياضي بمرحلة التعليم الثانوي وعلاقته بمستوى شعوره بالرضا عن الحياة، من خلال دراسة ميدانية على عينة قوامها(63) تلميذا، تم اختيارهم بطريقة طبقية عشوائية من ثانويات دائرة قمار بولاية الوادي. وذلك بإتباع خطوات المنهج الوصفي واستخدام مقياسي الرضا عن الحياة لمجدي الدسوقي(1996) والتفكير الايجابي لعبد الستار إبراهيم(2010). وأظهرت نتائج الدراسة: وجود علاقة ارتباطية موجبة وقوية بين درجات التفكير الايجابي ومستوى شعور التلميذ عينة الدراسة بالرضا عن حياته. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التفكير الايجابي والرضا عن الحياة تعزى لمتغير الجنس. كما توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاقتراحات، أهمها: - التوعية بأهمية التركيز على أساليب التفكير لدى المراهق، والدور الذي يمكن أن تلعبه في تعزيز الصحة النفسية لديه وحمايته من الوقوع في العديد من المشكلات والاضطرابات النفسية والسلوكية. - إعداد برامج إرشادية لتنمية التفكير الايجابي لدى التلميذ، ومساعدته على الشعور بالرضا في وسطه المدرسي.he aim of this study was to reveal the level of positive thinking among the student of the technical technician in secondary education and its relation to his level of satisfaction with life, through a field study on a sample of (63) students. By following the steps of the descriptive approach and using the measures of satisfaction with life for Majdi El-Desouki (1996) and the positive thinking of Abdel-Sattar Ibrahim (2010). The results of the study showed that there is a positive and strong correlation between the positive thinking levels and the level of the student's feeling of satisfaction with his life. And the absence of statistically significant differences between the averages of positive thinking and satisfaction with life due to the gender variable. The study also reached a number of suggestions, the most important of which are:- Raising awareness of the importance of focusing on the thinking methods of the adolescent, and the role that can be played in promoting mental health and protect him from falling into many problems and mental disorders and behavioral. - Preparation of guidance programs to develop positive thinking of the student, and help him to feel satisfaction in the middle of school.