JAESS_Vol 02 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16041
Browse
Browsing JAESS_Vol 02 N 01 by Author "سامي خابور, رشا"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مقترحات لمعالجة صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية من وجهة نظر معلمي طلبة المرحلة المتوسطة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-10-09) محمد حمزاوي, فوزية; سامي خابور, رشاملخص يهدف البحث إلى معرفة صعوبات تدريس قواعد اللغة العربية لدى طلبة المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمين، ومقترحاتهم لمعالجتها، والتعرف إلى الفروق تبعاً لمتغيرات الدراسة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثتان ادتا الدراسة وهما: الاستبانة اشتملت على (25) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، وأداة أسئلة المقابلة. وجرى التحقق من صدقها وثباتها، ووزعت بالطريقة الطبقية العشوائية على عينة الدراسة مكونه من (66) معلم ومعلمة اللغة العربية في مدارس المرحلة المتوسطة في محافظة اربد. وأظهرت النتائج: مجال الصعوبات تتعلق بالمقرر الدراسي جاءت بدرجة عالية، وجاء مجال صعوبات تتعلق بالطلبة بدرجة عالية، وجاء مجال صعوبات تتعلق بالمعلم بدرجة متوسطة. وأظهرت النتائج أيضاً وجود فروق تعزى لأثر الجنس وجاءت لصالح الإناث. وعدم وجود فروق تعزى لأثر الخبرة، ووجود فروق تعزى لأثر التفاعل بين الخبرة والجنس في الصعوبات التي تتعلق بالمقرر الدراسي والصعوبات التي تتعلق بالطلبة والصعوبات للمجالات ككل وكانت الفروق لصالح فئة الخبرة 4 سنوات فأكثر عند الذكور، ولصالح فئة الخبرة 1-3 سنوات عند الإناث. واظهرت مقترحات المعالجة: توفير المزيد من الوقت لتنفيذ درس القواعد بشكل أفضل، والإكثار من التمارين والواجبات. الكلمات المفتاحية: مقترحات معالجة، صعوبات، قواعد اللغة العربية، طلبة المرحلة المتوسطة.The aim of this research is to find out the difficulties of teaching Arabic Grammar among middle school students in Irbid from the point of view of middle school teachers. It is meant to know their suggestions about how to treat those difficulties, and to identify differences according to the study variables. The two researchers prepare two study tools. Questionnaires, the interview is also used. The study tools are verified and distributed randomly on the study sample consisting of sixty six male and female teachers. The study leads to many results. The teaching difficulties related to the curriculum and to students are high. Other teaching difficulties related to the teacher are medium. also show that there are sex-related differences which are in favor of females. No teaching differences are due to the impact of experience. Differences occur due to the impact of the interaction between experience and gender in the difficulties related to all the above mentioned domains. Also, the differences are in favor of male teachers who have four years of experience or more. There are many proposals to treat the teaching difficulties such as allocating much more time for the grammar lesson and practicing more exercise and duties.