JPES_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16830
Browse
Browsing JPES_Vol 08 N 01 by Author "جاري, نعيمة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مستوى التفكير الناقد لدى تلاميذ المرحلة الثانوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) جاري, نعيمة; لعيس, إسماعيل; اسعادي, فارستهدف الدراسة الحالية الى الكشف على مستوى التفكير الناقد لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بثانوية صحن الرتم، المقرن، الوادي، وقد تم استخدام المنهج الوصفي الاستكشافي لملائمته لموضوع الدراسة، حيث كان عدد أفراد العينة (ن=118) تلميذا من الجنسين، وقد طبق عليهم مقياس التفكير الناقد لفاروق عبد السلام وممدوح محمد سليمان(2005) بأبعاده الخمسة، وللمعالجة الإحصائية استخدمنا اختبار (ت) لعينة واحدة على متوسط فرضي، و اختبار (ت) لعينتين مستقلتين بين متوسطي الذكور والإناث، وقد أظهرت نتائج الدراسة: - أن مستوى التفكير الناقد لدى افراد العينة منخفض في الأبعاد(الاستنباط، الاستنتاج والتفسير)، ومتوسط في بعد معرفة الافتراضات ومرتفع في بعد المناقشة. - عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في التفكير الناقد يعزى لمتغير الجنس(ذكر،أنثى). Abstract: The current study aims to uncover the level of critical thinking among secondary school students in Sahn al-Ratam secondary school, Al-Magrane, and El oued The exploratory descriptive approach was used to suit the subject of the study, as the number of the sample members was (n = 118) students of both sexes, and the thinking scale was applied to them. The critic Farouk Abdel Salam and Mamdouh Muhammad Suleiman (2005) with its five dimensions, and for the statistical treatment we used the (T) test for one sample on the average hypothesis, and the (T) test for two independent samples between average males and females, and the results of the study showed .