JPES_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16830
Browse
Browsing JPES_Vol 08 N 01 by Author "بقال, اسمى"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فعالية برنامج ارشادي قائم على تقنية أي.بي.أي للتخفيف من الغضب لدى أطفال(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) محرز, عبلة; بقال, اسمىتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي قائم على تقنية في خفض الغضب لدى الأطفال التوحديين، وقد تكونت عينة البحث من (30) حالة من أطفال اضطراب طيف التوحد ممن تحصلوا على درجات مرتفعة على مقياس الغضب، بعد التأكّد من تماثلهم في الاضطراب مع عدم وجود اضطرابات مصاحبة، الأطفال هم من الملتحقين بالأقسام الخاصة بمدينة وهران واجريت الدراسة في الفترة الزمنية ما بين أكتوبر وديسمبر 2020. لقد استخدمت مجموعة من الأدوات منها: مقياس الغضب لبص وديركي ترجمة مجدي محمود، إضافة إلى البرنامج الإرشادي. بعد تحليل النتائج أسفرت الدراسة على أن البرنامج الإرشادي المبني على تقنية قد ساهم في خفض الغضب لدى أطفال اضطراب طيف التوحد بشكل فعال، وعليه يمكن تعميم هذا البرنامج على مجموعات أخرى من الأطفال التوحديين . Abstract: The aim from the current study is to recognize the effectiveness of an ABA technology-based guidance program in decreasing autistic children anger. The research sample consisted of (30) children with spectrum disorder autism who scored high on the anger scale, these children were confirmed as similar in disorders and free from other ailments. The kids were in special disabled classrooms in Oran city and this study took place between October& December 2020. A set of tools have been used, including: “Buss& Durkee” anger scale) Magdy Mahmoud’s translation( and the guidance program. After analysing the results, the study revealed that this ABA technology-based guidance program has effectively contributed in decreasing spectrum disorder autistic children anger. Therefore, this program can be rolled out to many other autistic children.