JPES_Vol 03 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14749
Browse
Browsing JPES_Vol 03 N 02 by Author "بوناقة, ناصر"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التفكير ما وراء المعرفي وعلاقته باستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-06) بوناقة, ناصرهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين التفكير ما وراء المعرفي واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى تلاميذ الثالثة من التعليم الثانوي، تكونت عينة الدراسة من (250) تلميذ وتلميذة تم اختيارهم عشوائيا باستخدام الصورة المعربة لمقياس التفكير ما وراء المعرفي ومقياس استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لـ أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين التفكير ما وراء المعرفي واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا ولا يوجد اختلاف دال في العلاقة الارتباطية باختلاف فئتي الجنس والتخصص (علمي/ أدبي)، كما أشارت النتائج امتلاك عينة الدراسة مستوى مرتفع من التفكير ما وراء المعرفي. This study aimed at determining the nature of relationship between Meta cognition thinking and self-regulated learning strategies of third year students of secondary education, the study sample consisted of 250 students were randomly selected. The researcher used the Arabic version of the Meta cognition thinking scale of (Schraw & Dennson, 1994) and the scale of self-regulated learning strategies of (Purdie) The results showed a positive correlation between Meta cognition thinking and selfregulated learning strategies, and there is no difference in the correlation between categories of sex and specialization (literary/ scientific). The results reported that the study sample had a high level of Meta cognition thinkin.