JPES_Vol 08 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/17395
Browse
Browsing JPES_Vol 08 N 04 by Author "بالعروسي, الزهرة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item علاقة الوعي الفنولوجي والذاكرة قصيرة المدى اللفظية بقراءة الكلمات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-12) بالعروسي, الزهرة; شريفي, حليمة; لعيس, اسماعيلهدفت الدراسة التعرف على العلاقة بين كل من الوعي الفنولوجي والذاكرة قصيرة المدى اللفظية بقراءة الكلمات لدى تلاميذ السنة الأولى ابتدائي. تكونت العينة من (32) تلميذا من السنوات الأولى من المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهم الزمنية بين (6) و(7) سنوات. تم استخدام الأدوات التالية: مصفوفات رافن الملونة لقياس درجة الذكاء، اختبار الوعي الفونولوجي(الكشف عن الصوت، حذف الصوت)، اختبار الذاكرة اللفظية (تكرار شبه الكلمات). تم حساب معامل ارتباط بيرسون باستعمال الحزمة الاحصائية (النسخة22) توصلت نتائج الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية بين الوعي الفونولوجي والقراءة لدى تلاميذ السنة الأولى ابتدائي، وإلى عدم وجود علاقة ارتباطية بين الذاكرة قصيرة المدى اللفظية والقراءة لدى تلاميذ السنة الأولى ابتدائي وهذا لان الذاكرة قصيرة المدى أقل كفاءة وفاعلية بسبب الافتقار الى اشتقاق الاستراتيجيات الملائمة المتعلقة بالتسميع والتنظيم والترميز. Abstract: This study aimed to examine the relationship between phonological awareness and verbal short-term memory by word reading in first grade students. The sample consisted of (32) students from first grade in the primary school aged from (6) to (7) years, All the participants underwent following tests: Raven colored matrices to evaluate the general mental capacity; phonological awareness test (PA) consisting of three subtests: sound detection, sound deletion; verbal short-term memory test (pseudo-words repetition). The Pearson correlation coefficient was calculated using the statistical package spss (version 22); The results of the study showed that there was a significant correlation between PA and word reading. However, there was no significant correlation between verbal short-term memory and word reading, indicating that short-term memory may be less effective in reading than PA in this stage of reading development.