AE_Vol 04 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/20871
Browse
Browsing AE_Vol 04 N 01 by Author "بن دخيس, عبد الكريم"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تطبيق ادارة المعرفة في مؤسسات التعليم العالي لتحقيق التميز في البحث العلمي _دراسة حالة كلية العلوم الاقتصادية، العلوم التجارية وعلوم التسيير جامعة طاهري محمد بشار_(جامعة الوادي University of Eloued, 2021-06-30) صادق, زهراء; بن دخيس, عبد الكريمتهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على أهمية إدارة المعرفة في مؤسسات التعليم العالي من أجل تعزيز التميز في البحث العلمي وكيفية تأثير هذه المعرفة باعتبارها موردا استراتيجيا في عملية البحث ذلك أن إدارة المعرفة هي مجموعة من العمليات التي تتحكم وتخلق وتنشر وتستخدم المعرفة وتستخدمها وتنشرها من قبل الممارسين، وبالتالي زيادة مستوى جودة البحث العلمي. وأظهرت نتائج هذه الدراسة أنه توجد علاقة بين إدارة المعرفة والتميز في البحث العلمي على مستوى كلية العلوم الاقتصادية، العلوم التجارية وعلوم التسيير بجامعة طاهري محمد - بشار- وبالتالي وجود تأثير ما بين إدارة المعرفة والبحث العلمي في المؤسسة محل الدراسة، حيث أوصت الدراسة على تدعيم القدرات المعرفية للجامعة وضرورة التزامها بتجديد معارف أفرادها بغية إنشاء مؤسسات معرفية متميزة. This study aims to identify the importance of knowledge management in higher education institutions in order to enhance excellence in scientific research and how this knowledge affects as a strategic resource in the research process, so that knowledge management is a set of processes that control, create, spread and use knowledge and increase the quality of scientific research. The results of this study showed that there is a relationship between knowledge management and excellence in scientific research at the level of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences at Taheri Muhammad University - Bechar - and that there is an impact between knowledge management and scientific research in the institution under study, as the study recommended strengthening capabilities The knowledge of the university and the need for its commitment to renew the knowledge of its members in order to establish distinct knowledge institutions.