JPES_Vol 07 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/16402
Browse
Browsing JPES_Vol 07 N 02 by Author "الفايز, فايز"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الصعّوبات التي تواجه مديري المدارس الثانوية الإسلامية العربية في غامّبيا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-03) الفايز, فايز; دابو, محفوظهدفت الدراسة التعرف إلى الصعوبات التي تواجه مديري المدارس الإسلامية العربية في غامبيا في المجال الإداري، الفني، المالي، الاجتماعي، للوصول إلى مقترحات تسهم في التغلب على الصعوبات التي تواجه مديري مدارس الإسلامية العربية في غامبيا. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي والاستبانة كأداة للدراسة. ووزعت الاستبانة على جميع مديري ومعلمي المدارس الثانوية الإسلامية العربية في إقليمي منطقة كانفن ومنطقة بريكاما في غامبيا واستجاب منهم (60) مديراً، و(110) معلماً، والذين يمثلون 85% من مجتمع الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها: أن أبرز الصعوبات التي تواجه مديري المدارس هي ضعف الكفاءة القيادية لدى بعض مديري المدارس، وضعف الكفاءة التنظيمية لدى بعض مديري المدارس، ونقص الموارد المالية لإدارة بعض المدارس. ثم قدمت الدراسة بعض المقترحات التي يمكن أن تسهم في التغلب على هذه الصعوبات. Abstract: The study aimed identifying the difficulties facing the principals of the Gambia Arab Islamic high schools in the following areas: Administrative, technical, financial, and social. And to find some suggestions that might contribute to overcome them. This study used the descriptive survey method, based on the questionnaire as a research tool. The study population included most of the principals and teachers in the Arab Islamic high schools in the Gambia which included (60) principals and (110) teachers. The study found the most important results were: Weak leadership competency among some school principals, Poor organizational efficiency of some school principals, and Weak financial resources for some school administrations. Finally, the study provided some suggestions that might contribute to overcome the difficulties.