JAESS_Vol 02 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16068
Browse
Browsing JAESS_Vol 02 N 02 by Author "بنين, أمال"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item رتب الهوية لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية دراسة ميدانية عيادية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12-30) بنين, أمال; بنين, ابتسامهدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على فئة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الثانوية عموما ، كما هدفت تحديدا إلى الكشف على رتب الهوية المميزة لهم، وقد شملت الدراسة 03 حالات تم اختيارها من بين 60 تلميذا منتظما بأقسام الثانية ثانوي شعبة علوم تجريبية بمتقن شنوف حمزة بمدينة الوادي، وبإتباع المنهج العيادي و استخدام كل من: مقياس التفكير الابتكاري لتورانس ، مقياس رافن للمصفوفات المتتابعة، المقياس الموضوعي لرتب الهوية للغامدي، مقياس صعوبات تعلم الرياضيات للمرحلة الثانوية المصمم لغرض الدراسة والمقابلة نصف الموجهة تم التوصل إلى وجود رتبتي التحقيق والتعليق لدى حالات الدراسة ، وقد نوقشت هذه النتائج بالاعتماد على الإطار النظري والدراسات السابقة.This study aimed to shed light on the group of talented students with learning difficulties among secondary school period in general, and it specifically aimed to reveal the ranks of their distinctive identity. The study was applied to three cases selected from a sample of 60 students enrolled in the second year of secondary school in the branch of experimental sciences of the Chennouf Hamza techniquaume in El-Oued city. By following the clinical method and using each of : Raven Successive Matrix Test, Toranse Creative Thought Meter; Objective test of the identity ranks of El Ghamedi; Mathematics learning difficulties test developed for this study and the semi-directed interview, the study arrived to the existence of two identity ranks: achievement; delay in talented students with learning difficulties. These results have been discussed in the light of the theoretical framework and previous studies.