JSSR_Vol 03 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/6651
Browse
Browsing JSSR_Vol 03 N 01 by Author "إدريس كمتور الحسن, عصام"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item واقع إستخدام تقنية المختبرات العلمية في تدريس الكيمياء بالمرحلة الثانوية السودانية(University of Eloued جامعة الوادي, 2015-03-01) إدريس كمتور الحسن, عصام; أحمد محمد أحمد, هندهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام تقنية المختبرات العلمية في تدريس الكيمياء بالمرحلة الثانوية السودانية بمحلية بحري،تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات الكيمياء بالمرحلة الثانوية بمحلية بحري والبالغ عددهم (80) معلمًا و معلمة،أُستخدمت الإستبانة كأداة لجمع المعلومات و التي وُزعت علي عينة عشوائية بلغت (50) معلمًا و معلمة. خلُصت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: عدد كبير من المدارس الثانوية بمحلية بحري لا تتوفر بها مختبرات علمية بمتوسط قدره(2.97) وإن وجدت فهى غير مكتملة من حيث الأدوات والأجهزة. هنالك اقتناع تام من المعلمين بضرورة استخدام تقنية المختبرات العلمية في تدريس الكيمياء بالمرحلة الثانوية. هناك الكثير من المعيقات التي تحول دون استخدام تقنية المختبرات العلمية فى تدريس الكيمياء بالمرحلة الثانوية. Abstract This study aims at identifying the reality of the scientific laboratories technique usage in teaching chemistry in the Sudanese secondary schools of Bahari locality. The descriptive analytical method was used. The study community consisted of all the male and female teachers of chemistry in the secondary school level in Bahari locality, which was 80 male and female teachers. The questionnaire was used as a tool to collect data and it was distributed to random sample of 50 male and female teachers. A number of findings were then, the most important are: A big number of secondary schools in Bahari locality do not have scientific laboratories, with the average (2.97) and the available ones lack devices and instruments. There is complete contentment among the teachers by the necessity of using the technique of scientific laboratories in the secondary school level.There are a lot of obstacles that militate against the using of technique of scientific laboratories in teaching chemistry in the secondary school level.