JSSR_Vol 04 N 06
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/6884
Browse
Browsing JSSR_Vol 04 N 06 by Author "تالي, جمال"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التغير القيمي في الوسط الجامعي دراسة ميدانية على عينة من طلبة الاقامات الجامعية بجامعة المسيلة(University of Eloued جامعة الوادي, 2016-12-01) تالي, جمالإن انخراط المجتمع الجزائري في عملية التحديث، تجعل منه مجتمعا انتقاليا يجتاز فترة التحول من المجتمع التقليدي والثقافة التقليدية إلى المجتمع الحديث والثقافة الحديثة، غير أنه لم يستوفي شروط هذا الانتقال بعد، بحيث مازالت التقليدية تعيش في قلب الحداثة والعكس، إنها التعبير عن الازدواجية بين الفكر والسلوك، بين القيم التي ننادي بها والممارسات التي لا تمت بصلة لها. وعليه فإن التغير القيمي يتميز بالتعدد والتعقد، كون المجتمع الجزائري لم يتخلى نهائيا عن القيم التقليدية، مع سعيه الحثيث إلى التحديث، بل حاول تهجين التقليدي بالحديث. وهو ما جعل الازدواجية القيمية تكون السمة الأبرز للأفراد في المجتمع الجزائري، ولعل الشباب الجامعي هم أكثر الفئات الاجتماعية اندفاعا وتفاعلا مع قيم التحديث خاصة في الوسط الجامعي. فما هي مظاهر التغير القيمي في الوسط الجامعي؟ The involvement of Algerian society in an actualization process is leading to a transitional status from a traditional to a modern culture and society. However, this transition is blocked by the deficiency of the conditions necessary to its fulfillment. The traditionalism is emerging from any modernism manifestations. This expresses ambivalence between the intellect and the behavior, and a real conflict between values preached and the practices seen every day. The Algerian society is living in amalgams. The multitude and the complexity of values transformation are creating a new ethos in which the modernism and traditionalism are cohabiting. The youth people are the incarnation of this ambivalence of values. They are integrating the actualization in their lifestyle and imbricating the traditionalism to the modernism in all the daily activities. This leads to a major question: what are the aspects of values transformation/change in university environment?