JSSR_Vol 09 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/25039
Browse
Browsing JSSR_Vol 09 N 02 by Author "خوانى, أحمد عمادالدين"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item التصورات المعرفية للوالدين وتشكل الاختيارات اللغوية للأبناء المتمدرسين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-07) خوانى, أحمد عمادالدينملخص: نهدف من خلال هذا المقال، إلى معرفة علاقة التصورات المعرفية للوالدين بالاختيارات اللغوية للأبناء المتمدرسين، حيت انطلقنا من سؤال رئيسي: كيف تتدخل التصورات المعرفية للوالدين في تشكل الاختيارات اللغوية لأبنائهم المتمدرسين؟ وللإجابة على السؤال، وتحقيق الأهداف، اعتمدت الدراسة على المقاربة النظرية لبيار بورديو، ودراسات سابقة، حيث تم تصميم دليل مقابلة مقننة، يحتوي على ثلاثة أسئلة، موجهة إلى أولياء الأبناء المتعلمين للغات الأجنبية في مدرسة خاصة بمدينة سطيف، أين بلغ حجم العينة 19 مفردة، وقد تم الاعتماد على منهج تحليل المضمون، لتفريغ وتحليل للبيانات المجمعة ميدانيا. وخلصت الدراسة أن التصورات المعرفية للوالدين تتدخل بمستويات متفاوتة عن طريق ثلاثة أبعاد: تاريخية سياسية، اقتصادية وثقافية في تشكل الاختيارات المعرفية اللغوية للأبناء المتمدرسين. Abstract; Through this article, we aim to learn about the relationship of cognitive perceptions of parents to the linguistic choices of school children, starting with a key question: How do cognitive perceptions of parents interfere with the language choices of their school children?, to answer the question and achieve goals, the study relied on Pierre Bordieu's theoretical approach, and previous studies, where a codified interview guide, containing three questions, was designed to address parents of foreign-language-educated children at a private school in Setif, Where is The sample size was 19 singles, and the content analysis method was based on a dump and analysis of data collected on the ground. The study concluded that Parents’ cognitive perceptions interfere at varying levels in three dimensions: political, economic and cultural history in shaping the linguistic cognitive choices of school children.