JPES_Vol 03 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14750
Browse
Browsing JPES_Vol 03 N 03 by Author "صلاح حنفى محمود, خالد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item معوقات تطبيق معايير الجودة الشاملة فى كلية التربية جامعة الإسكندرية(جامعة الوادي University of Eloued, 2017-09) صلاح حنفى محمود, خالدهدفت الدراسة إلى تحديد أبرز المعوقات التى تواجه تطبيق معايير الجودة الشاملة فى كلية التربية جامعة الإسكندرية كما يراها أعضاء هيئة التدريس، بما يسهم فى تشخيص جوانب القصور فى المنظومة التعليمية بالكلية، وطرح سبل علاجها ووضع خطط استراتيجية للتغلب عليها، وتطبيق الجودة الشاملة، بالإضافة إلى قياس أثر متغيرات (الجنس- الدرجة العلمية- التخصص) على آراء أعضاء هيئة التدريس حول معوقات تطبيق الجودة الشاملة فى مجالات (التدريس والتعليم، والبحث العلمى، وخدمة المجتمع، والإدارة الجامعية، والجوانب الشخصية لأعضاء هيئة التدريس). وأجريت الدراسة على عينة مكونة من (100) عضو من أعضاء هيئة التدريس, وأوضحت النتائج أن المعوقات كما يراها أفراد عينة الدراسة تمثلت فى: معوقات الإدارة الجامعية والتى حصلت على أعلى متوسط حسابى (4.5)، ومعوقات التدريس والتعليم بمتوسط حسابى (4.2)، ومعوقات البحث العلمى بمتوسط حسابى (3.9)، ومعوقات خدمة المجتمع بمتوسط حسابى (3.5)، وحصلت المعوقات المرتبطة بالجانب الشخصى لعضو هيئة التدريس على متوسط حسابى (3.4) على الترتيب. وأوضحت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى وجهات نظر أعضاء هيئة التدريس فى عينة الدراسة تجاه معوقات تطبيق معايير الجودة فى كلية التربية بجامعة الإسكندرية تعزى لمتغيرات (الجنس، أوالدرجة العلمية، أوالتخصص). This study investigated obstacles that prevent achieving total quality in the faculty of Education in Alexandria University according to the faculty staff's views, attempted to provide methods for overcoming them and measure the impact of the variables of (gender- academic rank – the scientific major) on the staff's views in the fields of (teaching, learning- scientific researchcommunity service – university administration- staff's personal sides). Descriptive method was used and a questionnaire was applied on sample consisted of (100) of teaching staff members was randomly selected. The results revealed that the obstacles were respectively as: obstacles of university administration as a mean of (4.5) referred to very high agreement score, then obstacles of teaching and learning process as a mean of (4.2) referred to high agreement score then obstacles of the scientific research as a mean of (3.9) referred to high agreement score, then obstacles of the society service as a mean of (3.5) referred to high agreement score, then obstacles related with the personal sides as a mean of (3.4) refereed to average agreement score. The results showed no statistically significant differences between the staff's views referring to their gender or academic rank or scientific major.