JPES_Vol 09 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/22962
Browse
Browsing JPES_Vol 09 N 01 by Author "الخروصي, حسين"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item تقنين الطبعة الثانية من نظام التقييم المعرفي المختصر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-05) الحميدية, فاطمة; إمام, محمود; الخروصي, حسين; المعمرية, خولةملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تقنين الطبعة الثانية من نظام التقييم المعرفي المختصر، بالإضافة إلى إعداد جداول المعايير لتفسير درجات الطلبة بالاختبارات. وقد بلغت عينة الدراسة 613 طالبا وطالبة من طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بالصفوف الثاني إلى الرابع في محافظة مسقط، وتم التحقق من صدق نظام التقييم المعرفي المختصر الطبعة الثانية من خلال الصدق الظاهري وصدق البناء، وقد دلت النتائج على تمتع الأداة بمؤشرات صدق مقبولة، كما تم التحقق من ثبات الأداة بطريقة الاتساق الداخلي بحساب معامل ألفا لكرونباخ للدرجات الخام، وقد تراوحت المعاملات بين 0.66 و0.85 لكل اختبار على حده، كما تم حساب الثبات بطريقة إعادة التطبيق بحساب معامل الاستقرار، وتراوحت معاملات الاستقرار لكل اختبار بين 0.86 و0.97، وتم إعداد جدول المعايير باستخدام الرتب المئينية لتفسير درجات الطلبة على كل اختبار فرعي. واختتمت الدراسة بالتوصية لاستخدام الأداة في الأغراض البحثية التي تتناول موضوع تشخيص القدرات المعرفية، والاستفادة منها في برامج التدخل العلاجية المقدمة لطلبة صعوبات التعلم. Abstract: This study aimed to standardizing the second edition of the brief Cognitive Assessment System for cycle one students of the basic education in the Sultanate of Oman. The study aimed also to develop tables of norms for interpreting students’ scores on the tests, The sample consisted of (613) male and female students from grades 2, 3 and 4 in Muscat governorate, The validity of the cognitive assessment system (Brief 2nd ed) was examined through face validity and construct validity; The results supported the validity of the instrument, The reliability of the instrument was examined using Cronbach's alpha reliability, which ranged between (0.66) and (0.86) for each individual test; and test-retest reliability, which ranged between (0.86) and (0.97) for each test. The norm scores were computed using percentile ranks, The study concluded with a recommendation to use the instrument for research purposes dealing with the diagnosing cognitive abilities, and using it in therapeutic intervention programs provided for students with learning difficulties.Item مهارات البحث النوعي لدى طلبة الدراسات العليا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-05) الخروصي, حسين; الذهلي, ربيعهدفت الدراسة إلى التعرف على درجة امتلاك طلبة الدراسات العليا لمهارات البحث النوعي واتجاهاتهم نحوه. تألفت عينة الدراسة من 219 طالب وطالبة من طلبة الدراسات العليا في كلية التربية بجامعة السلطان قابوس خلال العام الدراسي 2021/2022م. تم توظيف المنهج الوصفي، واستخدام استبانة لقياس مهارات البحث النوعي والاتجاه نحوه، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة امتلاك طلبة الدراسات العليا بكلية التربية في جامعة السلطان قابوس لمهارات البحث النوعي جاءت بدرجة متوسطة، وأن لديهم اتجاهات إيجابية نحو البحث النوعي. كما أشارت النتائج بأن أكثر العوامل مساهمة في التباين في درجة امتلاك طلبة الدراسات العليا لمهارات البحث النوعي هي دراسة مقرر مناهج البحث النوعي، بينما أكثر العوامل مساهمة في التباين في اتجاهات طلبة الدراسات العليا نحو البحث النوعي هي دراسة مقرر مناهج البحث العلمي. كما أظهرت النتائج وجود ارتباطات طردية دالة احصائيا بين مهارات البحث النوعي والاتجاهات نحوه. وقد خلصت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها. Abstract: This study aimed to identify the degree to which postgraduate students possess qualitative research skills and their attitudes towards it, The study sample consisted of (219) postgraduate students in the College of Education at Sultan Qaboos University during the academic year 2021/2022, The descriptive research approach was employed. A questionnaire was used to measure the skills of qualitative research and the attitudes towards it, The validity and reliability of the questionnaire were verified, Among the most prominent findings of the study is that the degree to which postgraduate students at the College of Education at Sultan Qaboos University possess qualitative research skills was moderate, and that they had positive attitudes towards qualitative research, The results also indicated that the most contributing factor to the variation in the degree to which postgraduate students possess qualitative research skills was the study of the qualitative research methods course. The most contributing factor to the variation in postgraduate students' attitudes towards qualitative research was the study of the scientific research methodologies course, The results also showed the existence of statistically significant positive correlations between qualitative research skills and attitudes towards it. The study concluded with a set of recommendations and suggestions in light of the results that have been reached.