JPES_Vol 09 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/22962
Browse
Browsing JPES_Vol 09 N 01 by Author "إمام, محمود"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تقنين الطبعة الثانية من نظام التقييم المعرفي المختصر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-05) الحميدية, فاطمة; إمام, محمود; الخروصي, حسين; المعمرية, خولةملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تقنين الطبعة الثانية من نظام التقييم المعرفي المختصر، بالإضافة إلى إعداد جداول المعايير لتفسير درجات الطلبة بالاختبارات. وقد بلغت عينة الدراسة 613 طالبا وطالبة من طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بالصفوف الثاني إلى الرابع في محافظة مسقط، وتم التحقق من صدق نظام التقييم المعرفي المختصر الطبعة الثانية من خلال الصدق الظاهري وصدق البناء، وقد دلت النتائج على تمتع الأداة بمؤشرات صدق مقبولة، كما تم التحقق من ثبات الأداة بطريقة الاتساق الداخلي بحساب معامل ألفا لكرونباخ للدرجات الخام، وقد تراوحت المعاملات بين 0.66 و0.85 لكل اختبار على حده، كما تم حساب الثبات بطريقة إعادة التطبيق بحساب معامل الاستقرار، وتراوحت معاملات الاستقرار لكل اختبار بين 0.86 و0.97، وتم إعداد جدول المعايير باستخدام الرتب المئينية لتفسير درجات الطلبة على كل اختبار فرعي. واختتمت الدراسة بالتوصية لاستخدام الأداة في الأغراض البحثية التي تتناول موضوع تشخيص القدرات المعرفية، والاستفادة منها في برامج التدخل العلاجية المقدمة لطلبة صعوبات التعلم. Abstract: This study aimed to standardizing the second edition of the brief Cognitive Assessment System for cycle one students of the basic education in the Sultanate of Oman. The study aimed also to develop tables of norms for interpreting students’ scores on the tests, The sample consisted of (613) male and female students from grades 2, 3 and 4 in Muscat governorate, The validity of the cognitive assessment system (Brief 2nd ed) was examined through face validity and construct validity; The results supported the validity of the instrument, The reliability of the instrument was examined using Cronbach's alpha reliability, which ranged between (0.66) and (0.86) for each individual test; and test-retest reliability, which ranged between (0.86) and (0.97) for each test. The norm scores were computed using percentile ranks, The study concluded with a recommendation to use the instrument for research purposes dealing with the diagnosing cognitive abilities, and using it in therapeutic intervention programs provided for students with learning difficulties.