JAESS_Vol 07 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/34630
JAESS_Vol 07 N 01
Browse
Browsing JAESS_Vol 07 N 01 by Author "حموش مسلم"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item متطلبات أساتذة الرياضيات لنمط التكوين أثناء الخدمة واستجابتهم في مرحلة المتوسط(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-30) حموش مسلم; بوطابة فريدThe current study aims to reveal the requirements of mathematics teachers in the intermediate education stage in the state of Setif for the pattern of in-service training through their responses. To achieve the results of this study, a questionnaire consisting of 24 items was constructed on a sample of 60 professors who were chosen intentionally, relying on the descriptive approach. And using statistical methods represented by frequencies, percentages, and C-squared, the study reached the following results: There is a difference in the requirements of mathematics teachers and their response in the middle education stage to the in-service training pattern. -There are no differences in the requirements of mathematics teachers and their response in the intermediate education stage to the pattern of in-service training according to gender, academic qualification and years of seniority. The current study ended by presenting some suggestions that the researchers deem necessary, namely: - Subjecting professors to periodic and continuous training for in-service training workers according to its various types. - Demonstrating the value of in-service training in improving the level of the teaching-learning process. نحاول في هذه الورقة البحثية البسيطة التي متطلبات أساتذة الرياضيات لنمط التكوين أثناء الخدمة واستجابتهم في مرحلة المتوسط، وهي دراسة ميدانية بمتوسطات ولاية سطيف، معتمدين في ذلك على جملة من الأسس أهمها طرح إشكالية تبحث في العلاقة بين متغيرات الدراسة، وفرضيات تقيس الفروق إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.05 بين أساتذة الرياضيات في المرحلة المتوسطة حول متطلبات التكوين باختلاف كل من المؤهل العلمي، الأقدمية، متغير الجنس، مرتكزين على أداة الاستبيان و استخدام المنهج الوصفي لأنه يتلائم مع طبيعة موضوع الدراسة الحالي، كما احتكمنا الى عينة قصدية حجمها 60 مفردة(أستاذ وأستاذة) في مختلف متوسطات ولاية سطيف، وفي الأخير تم التوصل إلى مجموعة من النتائج، كما اعتمدنا على مجموعة من المراجع و المصادر المذيلة في آخر البحث الراهن