JAESS_Vol 04 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16825
Browse
Browsing JAESS_Vol 04 N 01 by Author "باللموشي, عبد الرزاق"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item أراء أساتذة التعليم المتوسط نحو فعالية طرائق التدريس الحديثة في مناهج الجيل الثاني الجزائرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-30) نوار, سلمى; باللموشي, عبد الرزاقبحثت هذه الدراسة في معرفة طبيعة اراء أساتذة التعليم المتوسط نحو فعالية طرق التدريس الحديثة التي أدرجت في منهاج الجيل الثاني في التعليم الجزائري، وما إذ كانت هذه الطرائق التدريسية الحديثة تعمل على تنمية الجانب المعرفي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، و زيادة التفاعل الاجتماعي، إضافة إلى تعزيز قدرتهم على حل المشكلات، ولتحقيق اهدف الدراسة استخدم المنهج الوصفي الاستكشافي واستعان الباحثان بتطبيق إستبيان لمعرفة الآراء نحو طرائق التدريس الحديثة المطبقة في المنهاج ، بعد التحقق من خصائصه السيكو مترية. طبق الاستبيان على عينة قدرها 85 أستاذ(ة) من المرحلة المتوسطة. وأظهرت نتائج الدراسة أن أساتذة التعليم المتوسط يعتقدون أن طرق التدريس الحديثة المدرجة في مناهج الجيل الثاني الجزائرية تعمل على تنمية الجانب المعرفي للتلاميذ وتعمل على زيادة تفاعلهم الاجتماعي، وتعزز قدرتهم على حل المشكلات. This study examined the nature of Middle School teachers ’opinions towards modern and innovative teaching methods that the second-generation curriculum brought in. The purpose of this study seek to check whether these modern teaching methods were working to develop the knowledge and skills inside of middle school students, increase social interaction, in addition to enhancing their ability to solve problems. Therefore, the researcher conducted a questionnaire to find out their views and attitudes towards modern teaching methods. The psychometric properties are verified, then the questionnaire was applied to a sample of 85 teachers. The results of the study showed that middle school teachers agree that modern teaching methods proves its effectiveness to develop the cognitive abilities , increase social interaction, and enhance its ability to solve problems