JAESS_Vol 04 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/16825
Browse
Browsing JAESS_Vol 04 N 01 by Author "الأرقط, عائشة"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية سكامبر لتنمية التفكير الإبتكاري لدى الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2021-06-30) عوين, بلقاسم; غراب, رحمة; الأرقط, عائشةدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية سكامبر لتنمية التفكير الإبتكاري لدى الأطفال، كما هدفت إلى الكشف عن الفروق بين الجنســــــــــين في التطبيق البعدي. استخدمت الدراسة المنهج الشبه تجريبي للمجموعة الواحدة (القياس القبلي والبعدي) بتطبيقها على عينة من الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة (5- 6) سنوات وعددهم(15) اختيرت بطريقة قصدية حيث طبق عليهم برنامج تعليمي قائم على نظرية سكامبر لتنمية التفكير الإبتكاري و اختبار رسم الرجل لجونداف واختبار تورانس للتفكير الإبتكاري الصورة (أ) وأسفرت النتائج على أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تنمية التفكير الإبتكاري (الأصالة– المرونة– الطلاقة التفاصيل) بين أفراد المجموعة الشبه التجريبية (قبلي– بعدي) بعد تطبيق برنامج سكامبر لدى الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة (5- 6 سنوات) لصالح التطبيق البعدي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بعد التطبيق برنامج سكامبر لتنمية التفكير الإبتكاري حسب متغير الجنس (ذكور- إناث). The present study aimend to Know the effectiveness of an educational program based on the Scamper theory for the development of innovative thinking in children. This study also aimed to reveal the differences between the sexes in post application. The study used the quasi-experimental curriculum for the one group )pre and post scale( by apply ingit to a sample of pre-schoolchildren )5-6( years and the eirnumber )15( was chosen intentionally as the applied an educational program based on Skipper theory to developing innovative thinking and the choice of drawing the man, Sawing of gondaf and testing Torrance for Thinking Innovative Image)A( The results resulted in the following There are statistically significant differences in developing innovative thinking )originality– flexibility– fluency– details(among the members of the semi – experimental group)pre-post(after applying the Skipper program to pre- schoolchildren)5– 6(years for the post application, and There are no statistically signify cant differences after applying the Scamper program to developing innovative thinking according to the gender variable )male – female(.