JSS_Vol 07 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32632
JSS_Vol 07 N 01
Browse
Browsing JSS_Vol 07 N 01 by Author "محمدي ابراهيم"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الرياضة الترويحية كنشاط لاصفي للتخفيف من مشكلة صورة الجسم(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) محمدي ابراهيم; قرومي عبدالحقملخص: تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن أثر برنامج رياضي ترويحي لا صفي على صورة الجسم عند المتمدرسين المصابين بالسمنة وبالتالي محاولة إدماجهم ضمن حصص التربية البدنية الصفية من خلال تغيير تلك الصورة النمطية والتي اكتسبها هؤلاء الأطفال لأجسامهم، حتى يتم قبولهم لذاتهم كما هي، ومن ثم إدماجهم نسبيا ضمن صفوف حصص التربية البدنية الصفية، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج التجريبي لملائمته لهذا النوع من الدراسات، حيث تم تطبيق البرنامج على عينه قوامها 37 تلميذا وتلميذة من التلاميذ المصابين بالسمنة تم اختيارهم بطريقة قصدية وتراوحت أعمارهم بين 15 و18 سنة، و اعتمد التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة كما استخدم في جمع البيانات مقياس صورة الجسم المصمم من طرف الباحث، وأظهرت النتائج أن البرنامج الرياضي الترويحي أدى الى تحسن نسبي في تقبلهم لذاتهم من خلال صورة الجسم وبالتالي أظهر معظمهم رغبتهم في الانخراط في حصص التربية البدنية الصفية داخل المؤسسة.Abstract: This study aims to reveal the impact of a recreational non-classroom sports program on the body image of teachers with obesity and thus try to integrate them into the classroom physical education classes by changing the stereotype that these students have acquired of their bodies, so that they are accepted for themselves as they are, and then relatively integrated into the classes of classroom physical education classes, and to achieve this, the experimental curriculum was used to suit it for this type of studies, where the program was applied to a sample of 37 students from students with obesity who were selected in an intentional way the ages ranged from 15 to 18 years, and the experimental single-group design was adopted and used to collect The results showed that the recreational sports program led to a relative improvement in their self-acceptance through body image and therefore most of them showed their desire to enroll in physical education classes within the institution