JAESS_Vol 01 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15508
Browse
Browsing JAESS_Vol 01 N 01 by Author "نصرات, السعيد"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item الخصائص السيكومترية للصورة معربة لمقياس الذكاء العاطفي لسكوت لدى طلبة المرحلة الثانوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06-28) نصرات, السعيد; جلول, أحمدهدفت الدراسة الحالیة إلى دراسة الخصائص السیكومتریة للصورة المعربة لمقیاس التقریر الذاتي للذكاء العاطفي ذي 33 بندا الذي طوره سكوت وزملاؤه (1998 (Schutte, et al; عند طلبة المرحة الثانویة، وقد هدفت هذه الدراسة إلى إعداد صورة عربیة لتلك الصورة والتحقق من كفاءتها السیكومتریة لدى طلبة الثانویة ومن أجل ذلك استخدمت طرق متعددة في دراسة الصدق والثبات لهذه الصورة، كما طبقت على عینات عدة من طلبة الثانویة وقوامھا ( 618 ) طالبة وطالب، أظهرت نتائج الدراسة معاملات ثبات واستقرار واتساق (ألفا كرونباخ) وصدق تمییزي مناسبة للصورة العربیة المقترحة. كما وفرت دلالات لصدقها المحكي التقاربي والتباعدي باستخدام عدد من المقاییس المحكیة، وبفحص البنیة العاملیة للمقیاس وتم إخضاع البیانات للتحلیل العاملي الاستكشافي، وأسفرت النتائج عن وجود أربعة عوامل یتضمنھا مقیاس سكوت وزملاؤه ( 1998 )، وقد تم تسمیة هذه العوامل: إدراك الانفعالات، فهم الانفعالات، تیسیر الانفعالات، إدارة الانفعالات وھي تقریبا ما توصلت إلیها دراسة بیتردسوفیرن عام (2000) والنتائج المتحصل عليها دعمت البنیة العاملیة لأربعة أبعاد للمقیاس (SEIS) وتشیر نتائج هذه الدراسة إلى ملائمة الصورة المعربة المختصرة للاستخدام، وتتلخص المقترحات التي طرحها الباحث في إجراء المزید من الدراسات السیكومتریة لها، وإلى إمكانیة استخدمها في البحوث المسحیة ودراسة الفروق في القیاس باختبارات الذكاء العاطفي كسمة، واختبارات الذكاء العاطفي كقدرة.of the The purpose of the present study was to investigate the psychometric properties items, developed Arabized version of the Self-Report Emotional Intelligence Scale with 33- order to check the by Schutte and his colleagues in secondary school students. In of secondary school, several psychometric efficiency of the Arabized version among students reliability. Multiple samples of secondary methods were used to to study its validity and students (males and females) completed the Arabized school students composed of (618) study results showed appropriate coefficient of stability and version of the scale. The Cronbach) and suitable discriminatory validity for this Arabic proposed consistency (Alpha using a It also provided indications of its criterion convergent and divergent validity version. scale, data was number of criterion scales, and to examine the factorial structure of the presence of four (04) factors analyzed by exploratory factor analysis, and resulted in the which were named: emotional awareness, contained in Schutte and colleagues scale (1998), facilitation, management of emotions, and this is understanding of emotions, emotional (2000) found in their study. The findings supported the almost what Peterdes & VernhamThe results of this study also four dimensions of this scale (SEIS). factorial structure of the version for implementation. The indicate the appropriateness of the Arabized shortform doing more psychometric studies on the Arabized researcher summed up his proposals in survey researches and the study of differences in the version and also to be used in intelligence scales ( as a trait or as a capacity). measurement using emotional