JSSR_Vol 12 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/35184
JSSR_Vol 12 N 01
Browse
Browsing JSSR_Vol 12 N 01 by Author "خريص نريمان"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مستوى التفكير العلمي لدى التلاميذ(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-05-20) خريص نريمان; بواحمد يحيملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى التفكير العلمي لدى التلاميذ. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي كونه المنهج الملائم لأغراض الدراسة، وطبقت الدراسة على عينة بلغ عددها (50) تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف ثالثة ثانوي شعبة علوم تجريبية الذين تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة. وكانت أداة الدراسة عبارة عن اختبار من تصميم الباحثة لقياس مستوى التفكير العلمي في المهارات الخمس (تحديد المشكلة، اختيار الفروض، اختبار صحة الفروض، تفسير الفروض، التعميم)، تم استخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري لمعرفة مستوى التفكير العلمي لدى المتعلمين. وخلصت الدراسة إلى النتائج التالية: مستوى التفكير العلمي لدى التلاميذ متوسط مستوى التفكير العلمي في مهارة تحديد المشكلة لدى التلاميذ متوسط مستوى التفكير العلمي في مهارة اختيار الفروض لدى التلاميذ مرتفع مستوى التفكير العلمي في مهارة اختبار صحة الفروض لدى التلاميذ مرتفع مستوى التفكير العلمي في مهارة التفسير لدى التلاميذ متوسط مستوى التفكير العلمي في مهارة التعميم لدى التلاميذ متوس. Abstract: The current study aimed to know the level of scientific thinking among students. The study relied on the descriptive approach. The study was applied to a sample of (50) male and female students, who were selected using a simple random sampling method. The study tool was a performance test designed by a researcher to measure the level of scientific thinking. The arithmetic mean and standard deviation were also used to determine the level of scientific thinking. The study concluded the following results: The level of scientific thinking among students is average The level of scientific thinking in the skill of identifying the problem among students is average The level of scientific thinking in the skill of selecting assignments and testing the validity of hypotheses among students is high. The level of scientific thinking in students’ interpretation and generalization skills is average