الحاجات الإرشادية النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

ملخص الدراسة هدفت الدراسة للكشف عن العلاقة بين الحاجات الإرشادية النفسية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة و معرفة الفروق في الحاجات الإرشادية النفسية بين الجنسين و المستوي الدراسي ، وقد اعتمدنا المنهج الوصفي الارتباطي الذي يتناسب مع موضوع الدراسة وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الحاجات الإرشادية النفسية ونتائج التلاميذ للفصل الأول، للعينة قصدية قوامها ( ) 60تلميذ ومن الأساليب الإحصائية نذكر منها معامل ارتباط بيرسون واختبار "ت " لحساب الفروق بين أفراد العينة تبعا للمتغير الجنس وتحليل التباين. وقد تمت الاجابة على التساؤلات وللتحقق من الفروض فكانت النتائج كما يلي : لا توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين الحاجات الإرشادية النفسية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية النفسية لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة تعزى للمتغير الجنس. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية النفسية لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة تعزى للمتغير المستوى الدراسي.فرنسية أو انجلزية: Résumé Abstract: The current study aims to describe the relationship between psychological guidance needs and educational achievement among the orphans in the intermediate stage and discovering the differences in psychological guidance needs between the different genders and the academic level. We have adopted the descriptive approach that fits the subject of the study. The study tools were the scale of the psychological guidance needs and the first term pupils results . The target sample consisted of 60 students. Statistical methods were adopted €include Pearson correlation coefficient and different tests to calculate differences among sample members according to gender variable and variance analysis. The research questions were answered and hypotheses were investigated. Therefore, the results achieved as follows: - There is no significant correlation between the psychological guidance needs and the educational achievement of the orphans in the intermediate stage There are no statistically significant differences in the psyc hological guidance needs of - the orphans in the intermediate stage due to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the psychological guidance needs of the orphans in the intermediate stage due to the variable level

Description

مذكرة ماستر في علوم التربية تخصص إرشاد وتوجيه

Keywords

الطفل اليتيم، التحصيل الدراسي, Enfant orphelin, réussite scolaire, Orphan child, academic achievement

Citation

مسعي أحمد، عائشة . الحاجات الإرشادية النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة . مذكرة ماستر . قسم العلم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2019 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط