الحاجات الإرشادية النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي university of Eloued
Abstract
ملخص الدراسة
هدفت الدراسة للكشف عن العلاقة بين الحاجات الإرشادية النفسية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ
الأيتام في المرحلة المتوسطة و معرفة الفروق في الحاجات الإرشادية النفسية بين الجنسين و المستوي
الدراسي ، وقد اعتمدنا المنهج الوصفي الارتباطي الذي يتناسب مع موضوع الدراسة وتمثلت أدوات الدراسة
في مقياس الحاجات الإرشادية النفسية ونتائج التلاميذ للفصل الأول، للعينة قصدية قوامها ( ) 60تلميذ
ومن الأساليب الإحصائية نذكر منها معامل ارتباط بيرسون واختبار "ت " لحساب الفروق بين أفراد العينة
تبعا للمتغير الجنس وتحليل التباين.
وقد تمت الاجابة على التساؤلات وللتحقق من الفروض فكانت النتائج كما يلي :
لا توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين الحاجات الإرشادية النفسية والتحصيل الدراسي لدى
التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية النفسية لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة
المتوسطة تعزى للمتغير الجنس.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية النفسية لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة
المتوسطة تعزى للمتغير المستوى الدراسي.فرنسية أو انجلزية: Résumé
Abstract:
The current study aims to describe the relationship between psychological guidance
needs and educational achievement among the orphans in the intermediate stage and
discovering the differences in psychological guidance needs between the different genders
and the academic level. We have adopted the descriptive approach that fits the subject of the
study. The study tools were the scale of the psychological guidance needs and the first term
pupils results . The target sample consisted of 60 students. Statistical methods were adopted
€include Pearson correlation coefficient and different tests to calculate differences among
sample members according to gender variable and variance analysis.
The research questions were answered and hypotheses were investigated. Therefore, the
results achieved as follows:
- There is no significant correlation between the psychological guidance needs and the
educational achievement of the orphans in the intermediate stage
There are no statistically significant differences in the psyc hological guidance needs of -
the orphans in the intermediate stage due to the gender variable.
- There are no statistically significant differences in the psychological guidance needs of
the orphans in the intermediate stage due to the variable level
Description
مذكرة ماستر في علوم التربية تخصص إرشاد وتوجيه
Keywords
الطفل اليتيم، التحصيل الدراسي, Enfant orphelin, réussite scolaire, Orphan child, academic achievement
Citation
مسعي أحمد، عائشة . الحاجات الإرشادية النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ الأيتام في المرحلة المتوسطة . مذكرة ماستر . قسم العلم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2019 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط