المجلد 04 العدد 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    واقع الأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-08) حمي, سليم
    هدفت الدراسة الحالية الكشف عن واقع الأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي، وعما إذا كانت هناك فروق في مستوى الأداء تعود إلى الجنس أو الخبرة المهنية. وقد جرت الدراسة بمدينة الوادي للسنة الدراسية (2017/2018) حيث تكونت العينة من (95) أستاذ وأستاذة. استخدمت الدراسة مقياس الأداء الوظيفي(أنور أبو موسى ويحي كلاب).حيث توصلت الدراسة إلى أن أغلب أساتذة التعليم الابتدائي لديهم مستوى متوسط في الأداء الوظيفي، وأن أداء الذكور أكثر من أداء الإناث، وأن الأساتذة الأقل خبرة لهم أداء أعلى من الأساتذة الأكثر خبرة The current study aimed to reveal the reality of the job performance of primary school teachersand whether there are differences in the level of performance due to sex or professional experience. The study took place in Wadi City for the academic year (2017/2018), where the sample was from(95) professors and professors. The study used the job performance measure (Anwar Abu Musa and the Dogs) Where I reached The study To That Most elementary school teachers They have an average level in Functional Performance, And that Male Performance MoreOf female performance, And Professors are less experienced. High performance of The most experienced professors.
  • Item
    كفاءة الأستاذ وعلاقتها بجودة العملية التعليمية. - دراسة ميدانية لعينة من الطلبة بجامعة باتنة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-08) جلول, أحمد; بشقة, عز الدين
    لا يختلف اثنان في صحة تكامل القواعد الأساسية الثلاث " المعلم – المتعلم- المنهاج" في ترسيخ أهداف المناهج التربوية وتحقيق الأهداف المسطرة من خلالها بداية من المراحل الأولى للتعلم إلى غاية أكبر مرحلة قد يصل إليها طالب العلم، و إن كان التركيز متصل في الأبحاث التربوية و التعليمية بالمراحل الأولى على الأحداث و علاقتهم بتقمص الشخصية المتزنة لدى المعلم منذ الطفولة حتى سن المراهقة إلا أن هناك من الدراسات التي تناولت أثر الفعل التربوي التعليمي للأستاذ الجامعي و أثره على استقرار النظام القيمي لدى طلبة الجامعة تكاد تشح تحت ذريعة تجاوزهم سن المراهقة. فالانتقادات الموجهة نحو هذا الاتجاه تتخذ من الخلل الحاصل بين المرتبة العلمية والمستوى الاجتماعي لدى هذا النخبة (الأستاذ الجامعي) و شذوذه عن القيم المعرفية و الاجتماعية قاعدة للتهرب من الضوابط الاجتماعية والأخلاقية بدعوى أن الفئة لا تمثلها أحسن تمثيل و بالتالي لا جدوى من الإقتداء بها. ومن أجل الوصول إلى استجلاء هذه الإشكالية واستكشاف المحددات المشكلة للفعل التربوي التعليمي لدى الأستاذ الجامعي وعلاقتها بالجودة التعليمية، جاءت هذه الدراسة لتجيب على فرضيات تتعلق بأثر ركائز الفعل التربوي التعليمي الفعال من كفاءة معرفية وسلوكية وأدائية من أجل تجويد الفعل الديداكتيكي لما له من علاقة مباشرة بالجودة التعليمية Firstly, There is no difference in the validity of the integration of the three basic rules of "teacher - learner - curriculum" in the consolidation of the objectives of educational curricula and achieve the objectives set through it from the early stages of learning to the greatest stage may reach the student science, if the focus is connected to education a research and education in the first stages on events and their relation to the characterization of the balanced character of the teacher from childhood to adolescence, however there are studies that dealt with the impact of the educational action of the university professor and its impact on the stability of the value system of university students almost under the pretext of over the age of adolescence. Secondly, the Criticism towards this trend takes place in the imbalance between the scientific rank and the social level of this elite (the university professor) and its deviation from the cognitive and social values as a basis for evading social and moral controls on the grounds that the class does not represent the best representation and there forfeits useless to follow them. Finally, In order to arrive at the clarification of this problem and to explore the determinants of the educational and education al behavior of the university professor and its relation to educational quality, this study is based on hypotheses related to the effect of the pillars of the educational act of effective educational efficiency of cognitive, behavioral and performance in order to improve the act didactics because of its direct relationship Educational quality
  • Item
    دور الإعلام التربوي كآلية في توجيه وإرشاد المتمدرسين بالمؤسسات التعليمية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-08) مبني, نورالدين; قامون, سمية
    في ظل ما أملته مقتضيات التغير من تحولات عميقة في شتى مجالات الحياة، أضحى المجتمع بحاجة ماسة لمختلف خدمات التوجيه و الإرشاد التي من شأنها المساهمة وبشكل فعال في تحقيق التوافق النفسي والاجتماعي والمهني لكل شرائح المجتمع. الأمر الذي دفع وبقوة جميع المؤسسات التعليمية لان تتخذ من عمليات التوجيه والإرشاد مجالا أصيلا في برامجها، حيث تم بلورت الإعلام التربوي كأحد أهم الخيارات الإستراتيجية التي تم اعتمادها في توجيه و إرشاد المتمدرسين، إدراكا منها بما يحظى به الإعلام التربوي من أهمية. وتأسيسا على ما تقدم فإننا نطمح من خلال هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على الإعلام التربوي، محاولين بذلك الكشف عن الأدوار التي يلعبها كآلية في توجيه وإرشاد المتمدرسين بالمؤسسات التعليمية life, society has become in dire need of various guidance and instruction services that will contribute effectively to achieving psychological, social and professional compatibility for all segments of society. This has led all educational institutions to take guidance and instruction in their programs. The educational media has been crystallized as one of the most important strategic choices that has been adopted in guiding and instructing pupils, recognizing the importance of educational media. Based on the above, we hope that through this paper we will shed the light on the educational media, trying to reveal the roles that it plays as a mechanism in guiding and instructing pupils in educational institutions
  • Item
    اللغة والتعليم والتنمية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-08) فلوح, أحمد
    اللغة احد اهم المقومات الاساسية لأي مجتمع، نظرا لأهمية الوظائف الاجتماعية التي توفرها لأفراد المجتمع، وأهمها انها وسيلة الاتصال والتواصل بين افراد المجتمع، وأساس التماسك الاجتماعي، وحاملة وناقلة القيم والتراث من جيل الى جيل. والعلاقة بين اللغة والتعليم والتنمية علاقة مترابطة فتاريخ الامم وحاضرها يثبت ان اللغة اساس التعلم والتعليم وأساس التنمية، وان نجاح التنمية من نجاح التعليم، والتعليم أداة نجاحه اللغة. فإذا اردنا تطوير المجتمع وتنمية افراده وتربيتهم وتعليمهم، وتمتين ثقافتهم وترسيخ هويتهم، علينا بالاستفادة من مختلف الوظائف الاجتماعية التي تتيحها اللغة، وان نجعل اللغة اداة فعالة في عملية التربية والتعليم، واداة للتنمية المنشودة Language is one of the most important fundamentals of any society because of the importance of the social functions it provides to the members of the society, the most important being the means of communication among the members of society, the basis of social cohesion, the carrier of values and heritage from generation to generation.The relationship between language, education and development is interrelated. The history of the nations and their present proves that language is the basis of learning, education and the basis of development. The success of development is the success of education. we want to develop society, develop its members, educate them, strengthen their culture and establish their identity, we must take advantage of the various social functions offered by the language, make language an effective tool in the process of education and a tool for development
  • Item
    التصورات الاجتماعية للأساتذة الجامعيين لواقع ذوي الاحتياجات الخاصة بالجزائر -دراسة ميدانية على مستوى قسم العلوم الاجتماعية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-08) براهيمي, عيسى; برجي, هناء; صلحاوي, حسناء
    تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع ذوي الاحتياجات الخاصة من وجهة نظر الأساتذة الجامعيين وتصوراتهم الاجتماعية لهذه الفئة من خلال معرفة طبيعة الإجراءات والبرامج المتخذة لتأهيل ذوي الاحتياجات الخاصة، والتعرف على توفر إمكانيات العناية لتأهيل هذه الأخيرة، تم التعرف عن الواقع الذي تعيشه هذه الفئة من خلال تسليط الضوء على أهم المراكز ذات الصلة بهذه الأخيرة، وعلى الإجراءات المتخذة نظريا ومؤطرة ومدى فعالية تطبيقيها على أرض الواقع، وهذا ما تحاول الدارسة الحالية الوقوف عنده تحت عنوان التصورات الاجتماعية للأساتذة الجامعيين لواقع ذوي الاحتياجات الخاصة في الجزائر، انطلاقا من تساؤل رئيسي للدراسة فحواه: ما هي ابرز تصوراتك الاجتماعية لواقع ذوي الاحتياجات الخاصة في الجزائر؟ إلى أي مدى يمكن الربط بين ما هو نظري وما هو مطبق في صالح هذه الفئة؟ This study aims to identify the reality of people with special needs from the perspective of university professors and social perceptions of this category by knowing the nature of the actions and programs taken for the rehabilitation of people with special needs, and to identify the availability of care possibilities for the rehabilitation of the latter, it has been identified from the reality of this category through highlight the most important centers related to the latter, and the bulk of the actions taken in theory and framed and the extent of Ttabiqiha effectiveness on the ground, this current study Mathol stand with him under the social perceptions of university teachers address the reality of the sound needs For especially in Algeria, from a major study of the question of its content: What are the main social perceptions of the reality of people with special needs in Algeria? To what extent can a theoretical link between what is and what is applied in favor of this category
  • Item
    الانسحاب الاجتماعي عند المراهق الفاقد لوالديه من خلال اختبار رسم الشخص لماكوفر : دراسة حالة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-08) بلخير, فايزة
    هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على ظهور الانسحاب الاجتماعي عند المراهق الفاقد لوالديه بسبب وفاة (الاب او الام) وايضا التعرف على المؤشرات النفسية التي تدل على ظهور الانسحاب الاجتماعي من خلال اختبار رسم الشخص ، وبعد تطبيق هذا الاختبار لماكوفر على ثلاث حالات عيادية فقدت احد الوالدين بالوفاة ، المتراوح سنها ما بين 15 -18 سنة، فأظهرت النتائج ظهور الانسحاب الاجتماعي عند الحالات الثلاثة ، وظهور مؤشرات نفسية تدل على الانسحاب الاجتماعي على اختبار رسم الشخص كقلة التفاصيل والخط الباهت وتأخير رسم اليدين او الراس ورسمها اما ضعيفة او بطريقة ممتدة مستقيمة : The current study aimed to identify the emergence of social withdrawal when the teenager wastage due to the death of his parents (father or mother) and also identify psychological indicators that indicate the emergence of social withdrawal through test draw a person, after applying this test makover on three clinical cases lost A parent's death, band, age between 15 -18 year, the results showed the emergence of social withdrawal when the three cases, the appearance of psychic indicators show social withdrawal test draw person as a lack of details and the Dim line and delayed draw hands or head, drawn either weak or extended way Straight forward