Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6984
Title: الفضاء العمومي الافتراضي عبر الصفحات الإخبارية لموقع فايسبوك
Other Titles: Virtual Public Sphere through Facebook news pages
Authors: بن بوزيان, عبد الرحيم
Keywords: فايسبوك، الفضاء العمومي الافتراضي، الفضاء العمومي الرسمي، الفضاء العمومي المضاد
facebook, Virtual Public Sphere, Official Public Sphere, CounterPublic Sphere
Issue Date: 1-Dec-2017
Publisher: University of Eloued جامعة الوادي
Citation: مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Abstract: حاولت هذه الدراسة استكشاف إمكانية أن يكون موقع التواصل الاجتماعي فايسبوك «كحيّز» لظهور «فضاء عمومي افتراضي جديد» في الجزائر. وبالاعتماد على دراسة حالة موضوع «قانون المالية لسنة2017» عبر الصفحة الإخبارية لجريدة البلاد في الفايسبوك، حيث تم تحليل محتوى 32 منشورا و7200 تعليقا في الفترة الممتدة من 4 سبتمبر إلى 31 ديسمبر 2016. أظهرت نتائج الدراسة أنّ منشورات الصفحة كانت بمثابة الداعم للفضاء العمومي الرسمي ولم تكن بديلا عنه. أمّا تعليقات المشاركين، فقد كانت تمثّل فضاء عموميا مضادا للفضاء العمومي الرسمي. وعليه فإنّ الصفحة الإخبارية لجريدة البلاد في الفايسبوك تمثّل فضاء عموميا افتراضيا يعمل على بروز الصراع بين كل من الفضاء الرسمي والمضاد This study attempted to explore the possibility of Facebook as «Space» for the emergence of a «New Virtual Public Sphere» in Algeria. Based on a case study of «the Finance Law 2017», the Al-Bilad newspaper in Facebook analyzed the content of 32 posts and 7,200 comments from September 4 to December 31, 2016. The results of the study showed that the page's posts served as a supporter of the official public sphere and was not a substitute for it. The comments of the participants were a counter-public sphere to official public sphere. Thus, AlBilad's Facebook page represents a virtual public sphere that creates the conflict between the official sphere and the counter
Description: مقال بمجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
URI: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/6984
ISSN: 2352-9555
Appears in Collections:المجلد 05 العدد 04



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.