المجلد 04 العدد 04

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 19 of 19
  • Item
    المرض الاجتماعي…انطلاقة نحو بناء نظرية التغير الاجتماعي عند مالك بن نبي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) بن عمارة, محمد; موساوي, سمية
    تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على واحد من بين أعلام العالم العربي والإسلامي المتمثل في المفكر "مالك بن نبي" وذلك من خلال محاولته في صياغة نظرية التغير الاجتماعي انطلاقا من تشخيصه بما أسماه المرض الاجتماعي وللوقوف على احد أهداف الملتقى حاولنا رصد محاولة من بين المحاولات العربية في صياغة نظرية عربية حول التغير الاجتماعي بالرجوع إلى مفهوم المرض الاجتماعي، وللغوص في فحوى النظرية طرحنا الإشكالية التالية : ما هي الأسس التي بنى عليها مالك بن نبي نظريته حول التغيير الاجتماعي ؟ This paper aims to shed light on one of the flags of the Arab and Muslim world of the thinker Malik bin Nabi by his attempts in the formulation of social change theory, and so out of diagnosed what he called social disease and to find out the one the goals of the forum tried to monitor an attempt by the Arab attempts in formulating the Arab theory about social change by reference to the concept of social disease and diving on the substance of the theory put forward the following problem: What are the foundations on which the Malik bin Nabi his theory of social change?
  • Item
    قراءة نقدية لنظرية جان جاك روسو التربوية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) بالطاهر, النوي; غرغوط, عاتكة
    يتضح أن أراء جان جاك روسو وكتاباته فيها الكثير من الافكار التربوية التي تعتمد عليها وتنادي بها التربية الحديثة والمعاصرة، كما انها كانت تشكل اعظم القيم التربوية في عصره بل انها تعتبر اساسا لحركات اجتماعية ونفسية وعلمية في التربية جاءت بعده ، على الرغم من ان في مضامينها الكثير من المبالغة والتطرف، وخاصة في مناداته بالحرية المطلقة والمبالغة في التعامل مع ميول المتعلم وحاجاته ورغباته، وكذا حرمانه المرأة من التعليــــــم It is clear that the views of Jean-Jacques Rousseau and his writings includes a lot of educational ideas that the modern and contemporary education depends on them ,besides they formed the greatest educational values of his time .Also,they considered basically as social, psychological and scientific movements in education which came after him .Despite their contents havea lot of exaggeration and extremism, especially in asking for freedom and exaggeration in dealing with the learner tendancy and his needs and desires , as well as depriving women from education
  • Item
    ضرورة التطابق النظيري بين الوقائع والمقترحات النظرية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) دلاسي, أمحمد; محمودي, نادية
    لا شك أن النظرية في ميدان العلوم الاجتماعية يجب تنتج من المجتمع الانساني ولأجله وهي بذلك تتضمن بالنتيجة استنتاجات مقبولة واستدلالات واضحة مرتبطة تقريبا بعلاقة حتمية مع القيم والايديولوجيات والمفاهيم والتصورات والعقائد وهو حال اي نظرية اجتماعية بحكم ارتباطها بالأفراد والمجتمع There is no doubt that the theory in the field of social sciences must be produced from human society and for him and thus include the outcome acceptable conclusions and inferences clear almost tied relationship inevitable with the values and ideologies and concepts, perceptions and beliefs which case any social theory by virtue of association of individuals and society
  • Item
    دراسة الأفكار اللاعقلانية في نظرية العلاج العقلاني الانفعالي لـ: "ألبرت أليس" في إطار توطين العلوم الاجتماعية على البيئة العربية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) قنوعه, عبد اللطيف; قشاشطه, عبد الرحمن
    الخصائص النفسية والاجتماعية والثقافية والدينية للمجتمع ذات أهمية بالغة دعت إلى محاولة توطين النظريات النفسية والاجتماعية بما يتوافق معها, فجاءت هاته الدراسة لتطبق التوطين على نظرية العلاج العقلاني الانفعالي: "ألبرت أليس" حيث تم التطرق لمفهوم التوطين ولمحة حول تطوره التاريخي، وأهميته، وعرضنا النظرية التي تحدد إحدى عشر فكرة لاعقلانية تستدعي التغيير تمت مناقشتها ودراسة مدى توافقها أو مخالفتها للخصائص الثقافية الدينية لمجتمعنا The psychological, social, cultural and religious characteristics of the community is of paramount importance called to attempt to localize the psychological and social theories in line with it, came this study to apply the resettlement of rational treatment of emotional theory: "Albert Ellis" where they were talking about the concept of resettlement and an overview on the historical development, and its importance, and our offer theory that identifies eleven idea of irrationality require change are discussed and the study of their compatibility or violating cultural and religious characteristics of our society
  • Item
    تحليل مورفولوجي للنظرية الاجتماعة في بحوث المجتمع الافتراضي العربية: مقاربة نقدية بمنهجية التحليل الثانوي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) رشاد زكي, وليد
    تهدف هذه الدراسة إلي التعرف علي مكانة النظرية الاجتماعية في بحوث الإنترنت والمجتمع الافتراضي؛ اعتمادا علي منهجية التحليل الثانوي والمقاربة النقدية. وطبقت الدراسة علي عينة من بحوث المجتمع الافتراضي من بعض الدوريات العلمية العربية المحكمة في العلوم الاجتماعية, شملت هذه الدوريات ست دول عربية, وبلغ حجم الدراسات التي تم تحليلها ثلاثون دراسة. واعتمد تحليل النتائج علي عدة مرجعيات تمثلت في التحليل المورفولوجي لشكل وبنية النظريات المستخدمة في تلك البحوث, والتعرف علي مستوي التحليل النظري سواء علي المستوي الماكرو أو الميكرو, والوقوف علي مدي ملائمة المناهج المتبعة في هذه الدراسات مع المداخل النظرية, ومدي الاعتماد علي النظرية في تحليل وتفسير النتائج , ومدي أصالة المراجع المستخدمة في توثيق النظريات. كما قدمت الدراسة في نتائجها لمقاربة نقدية لمكانة النظرية في إطار الدراسات العربية التي تم تحليلها This study aims to identify the status of social theory in Internet research and virtual community; depending on the methodology of the secondary analysis and critical approach. The study relied on the sample to research virtual community in some scientific journals Arab in the social sciences, these journals included six Arab countries, and the volume of studies that have been analyzed thirty study. And it adopted the analysis of the results on a number of references was the analysis of morphological form and structure of the theories used in this research, to identify the level of theoretical analysis, whether on the macro, micro, and identify on the appropriateness of the methods used in these studies with approach تحليل مورفولوجي للنظرية االجتماعة د. وليد رشاد زكي 212 theory, and the reliability of the theory to the analysis and interpretation results, the extent of the authenticity of references used in documenting theories. The study also provided the results of the critical approach to the status of theory in the framework of the Arab studies that have been analyzed.
  • Item
    آليات التأسيس المعرفي و المنهجي لنظرية سوسيولوجية عربية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) ميدون, عباس; همال, عبد المالك
    تمثل النظرية الاجتماعية وجها من أوجه المعرفة العلمية التي يتم بناؤها على أسس منهجية منظمة، تشمل توخي الجانبين النظري والإمبريقي، كما أنها تفسر حقيقة الواقع الاجتماعي ومكوناته...، ولما كانت البحوث التي أجريت على المجتمعات العربية والإسلامية تبعت خطى التيارات السيوسيولوجية الغربية، فقد حاول المفكرون العرب دراسة واقع مجتمعاتهم في ضوء ما جاءت به التيارات الغربية من أفكار ونظريات، تلك النظريات التي تأسست في مجتمعات مغايرة تماما لطبيعة مجتمعاتنا العربية والإسلامية، لذلك فشلت النظريات السوسيولوجية الغربية في تشخيص واقع مجتمعاتنا، لأنها لا تستقيم مع طبيعة شعوبنا وما ورثته من عادات وقيم وتراث ثقافي وأخلاقي، لذلك كان مصير هذه الدراسات والبحوث الحفظ في المكتبات دون محاولة الاستفادة منها، وهذا ما يستدعي ضرورة العودة إلى التراث العربي الإسلامي من اجل بناء نظرية سوسيولوجية لواقع مجتمعاتنا، ولهذا نسلط الضوء في هذه المداخلة على أهم الآليات المنهجية والبدائل المعرفية لتأسيس نظرية سوسيولوجية خاصة بالمجتمعات العربية والإسلامية The social theory represent an aspect of the scientific knowledge that is being built on the foundations of organizing methodology that include the theoretical and empirical sides as it interprets the fact of the sociological reality and its components,,,, and as researches that was conducted on the Arabic and Islamic societies followed the footsteps of the occidental sociological currents, the Arab thinkers have tried to study the reality of their communities in the light of what the occidental currents have brought from ideas and theories which have been founded in communities totally different from the nature of the Arabic and Islamic societies ,therefore the occidental sociological theories failed in the diagnosis of the reality of our societies because it does not correspond with the nature of our people and the inherited customs, values and cultural and the moral heritage, so the fate of these studies and research was archived in libraries without trying to take advantage of them and this is what required the need to return to the Arabic and Islamic heritage to build a sociological theory of the reality of our societies and for that we highlight in this intervention on the most important آليات الػتأسيس المعرفي و المنيجي لنظرية سوسيولوجية عربية أ. عباس ميدوف/ أ. عبد المالؾ ىماؿ 200 mechanisms of the methodology and alternative knowledge of founding a sociological theory specific to Arabic and Islamic societies
  • Item
    النظرية البنائية الوظيفية: نحو رؤية جديدة لتفسير الظاهرة الاجتماعية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) غربي, محمد; قلواز, إبراهيم
    تمثل النظرية البنائية الوظيفية رؤية سوسيولوجية تنتمي الى الفكر الوضعي، تتجاوز القصور والإخفاق الذي لحق بالنظريتين البنائية والوظيفية، وتستند الى مفهومي البنية والوظيفة في تفكيكها لبنية المجتمع والوظائف التي يقوم بها. حاول الكثير من رواد هذه النظرية المساهمة في تأصيل المبادئ والأسس التي تستند إليها؛ وتتمحور أبرز تلك المبادئ حول قاعدة جامعة ترى أنه لا بناء اجتماعي من دون وظائف ولا وظائف من دون أبنية اجتماعية. ما أكسب هذا الاتجاه قوة تفسيرية هو تعدد مرجعياته التي أثرت الحقل السوسيولوجي. وفي ظل ثورة الانتقادات على أفكار هذه النظرية؛ استمرت جهود أنصارها لتطوير دائم للأساليب النظرية لهذا الاتجاه، لتقديم رؤية متجددة، من خلال تكييف ومواءمة أسس النظرية مع التحولات المنهجية والموضوعية التي يشهدها الحقل السوسيولوجي في ظل تحول المجتمعات The constructual functional theory: toward a new vision to explain the social phenomenon. The constructual functional theory represent a sociological vision belong to the postural thought. Wich pass the incapability and failure that the structural and functional théories have known and based on the concept of structure and function in dismantling the construct of the society and the function that he do A lot of believers of that theory try to consolidating the principles The basis on which they are based. The basic of these principles is concentrated in a global base think that no Social structure without a functions and no functions without Social structure. What acquisate this theory a powerful explanation is The multiplicity of its terms of reference that interact the sociological field Under the criticisms on that theory their believers continue to develop the methods of the theory to give a new vision that adaptate with the sociological field
  • Item
    المجتمع و آليات تحليله: أزمة النظرية أم أزمة مجتمع ؟
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) حامد, المنجي
    المعروف كما هو الشأن عند ابن خلدون أن آليات التحليل في مجال علم الاجتماع هي الشرط التأسيسي الذي به نخترق المجتمع و نفهمه و نحلله و نكتشف خفاياه و تعرجاته. غير أن المفهوم لا يكون كذلك إلا وهو عاكس لواقع مجتمعي ما, هذا الواقع المجتمعي الذي يعد التربة الخصبة لنشأة المفهوم. فلا يمكن الحديث عن القبيلة خارج مجتمعاتنا التقليدية و لا الفردانية بعيدا عن سياقها في المجتمع الغربي المتسم بالنظام الرأسمالي و تأسس العلاقات الاجتماعية على قاعدة الربح و الخسارة. غير أن حصر المفهوم في خارطة مجتمعية معينة هو بمثابة الحكم عليه بالتجاوز أو تجميده في الزمان و المكان, فيصبح بموجب هذا التصور الحديث على مجتمع قبلي مقولا منفصما على المقول فيه و غير ملائما لمجتمعه. فإحياء المفهوم و إعادة إنتاج آليات التحليل السوسيولوجي هو جزء أساسي من هوية المجتمع و لبنة أساسية من لبنات بناء علم الاجتماع. فالمفهوم يتطور بتطور المجتمع و يتأزم بتأزم المجتمع و يموت بنهاية المجتمع الذي نشا فيه, فهو آلية فهم و تحليل و تدقيق و تطوير للمجتمع, وهو الروح الذي يبعث في الجسد الاجتماعي ليجعل منه كائنا حيا متطورا ديناميكيا إلى ما لا نهاية. إن هذا الترابط الشرطي بين النظرية و المجتمع يجعلنا نعتبر أن أزمة النظرية هي أزمة منظرين و مفكرين اغلبهم يدخل في تصنيف غرامشي لمفهوم المثقف التقليدي. أزمة مجتمع لا ينتج فكر بل يستهلك مادة فكرية, لا يحيي تراث فكري بل يتعامل بحذر مع مخزون مفاهيمي, حتى لا يصنف عمله من الأعمال الموغلة في القدم و التي تعيد إنتاج الرأسمال المعرفي دون تطويره و تفكيكه و نقده باليات مجتمعية مختلفة. إن المنطق التحليلي بهذا المعنى يفضي إلى اعتبار مرد أزمة التنظير السوسيولوجي هو الأزمة الهيكلية التي يعيشها المجتمع و يتغذى منها منظروه. و بالتالي نكون حتما أمام التحليل البنيوي و التفسير بالترابط بين المجتمع و ميكانيزماته و آلياته و فاعليه الأساسيين Ibn Khaldun stated that the analysis mechanisms in the field of sociology are the constitutive condition that penetrates the community, understands and discovers the mysteries of any society. However, the concept cannot succeed without being reflective of the reality of a community that, this societal reality, which is a fertile ground for the emergence of the concept. Thus we cannot talk about the tribe outside the traditional societies and no individualism away from the context in Western society characterized by the capitalist system and established social relations on profit base and loss. However, the concept being an inventory in a particular community map is preventive of its evolution and relevance even to that society itself. Being frozen it in time and place, it becomes invalid and inappropriate for the community. So the revilatilsation of the concept and the reproduction of sociological analysis mechanisms are an essential part in the process of identity formation of the community and an essential building block of sociology. The concept is evolving with the evolution of the source society, worsens with its worsening and finally dies with its death. The concept is and understanding mechanism, analysis and auditing of the development of society; the Spirit that bestows life and vigor in the social body. This interdependence condition between theory and society makes us consider that the theoretical crisis is the crisis of theorists and thinkers, mostly falling under the classification of Gramsci who coined the concept of the traditional intellectual. Community crisis that does not produce thought instead it consumes intellectual material derived from intellectual heritage, and treads carefully with conceptual stock, so as not to classify the work as outdated which reproduces the capital of knowledge without dismantling it and critique of its different societal mechanisms.The analytical reasoning in this sense leads to the consideration of sociological theorizing crisis that is basically a structural crisis experienced by the community. And thus inevitably are within the structural analysis and interpretation of the interrelationship between society and its mechanisms and its key agents.
  • Item
    المبادئ الأساسية لبناء النظرية الاجتماعية في المجتمعات العربية والإسلامية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) غربي, عبد الناصر; حمي, سليم
    إن النظرية الإسلامية هي البديل العربي المقترح لتجاوز السوسيولوجيا الغربية، والتي تم تأصيلها على أسس إسلامية محضة، مع الاعتماد الفكر الإنساني في بناء السوسيولوجيا البديلة، وذلك من خلال استقراء التراث الإسلامي للوصول إلى بنية نظرية تختلف عن نظيرتها الغربية. إذن، ما النظرية الإسلامية في مجال السوسيولوجيا؟ ومن هم أبرز روادها وممثليها؟ وما أهم مرتكزاتها النظرية والمنهجية والتطبيقية؟ وما هي أهم استراتيجيها؟ وما هي أهم مقوماتها؟ ثم ما هي أهم الانتقادات الموجهة إليها؟ The Islamic theory is the Arabic substitute proposed to bypass the western sociology. It emerged years ago, aiming at consolidating a real radical social theory, relying on the Quran and Sunnah and the Islamic and the human thought, through the extrapolation of Islamic heritage to reach a theoretical structure which differ from Western counterparts. So, what is the Islamic theory in the field of sociology? Who are its leaders and representatives? What are the most important theoretical, methodological and applied orthodoxies? What are its most important theoretical and applied strategy? What are its key components? And what are the most important criticism to this theory? That is what we learn about through this intervention
  • Item
    اللاشعور و الاحلام عند : علي الوردي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) عمومن, رمضان; خديجة, دعماش
    هدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مساهمة الدكتور علي الوردي عالم الاجتماع العراقي الذي يعتبر اول عالم عربي في علم الاجتماع ، و نود من خلال هذه الورقة البحثية ان نركز على اسهامات هذا العلامة في مجال علم النفس،(رغم أنه اسهب في عطائه و ابحاثه في مجال علم الاجتماع) و ذلك من خلال قراءة علمية موضوعية لمؤلفين من مؤلفاته "الاحلام بين العلم و العقيدة" و "خوارق اللاشعور"، حيث تناول الدكتور علي الوردي موضوع الاحلام من زاوية جديدة لم يتطرق لها المختصين في هذا الموضوع، و أعطى مفهوما جديدا للاشعور مستندا في ذلك إلى كل النظريات العلمية التي بحثت في الموضوعين The present study aims to identify the contribution of Dr. Ali Alwardi Iraqi sociologist who is considered the first Arab world in sociology, and we would like through this paper to focus on the contribution of this brand in the field of psychology, (though he elaborated on his bid and his research in the field Sociology) and through scientific reading objective of the authors of his books, "dreams between science and faith" and "Parapsychology", where he addressed Dr. Ali Alwardi theme of dreams from a new angle did not touch them specialists in the subject, and gave a new concept of unconscious document in that to all scientific theories, which looked at the two subjects
  • Item
    القيم الثقافية العربية الإسلامية كمبدأ لصياغة نظرية اجتماعية عربية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) عدائكة, سامية; زكري, محمد مسعود
    يواجه علم الاجتماع في العالم العربي إشكاليات متعددة، تعود إلى الأزمة التي يعاني منها علم الاجتماع الأوروبي والأمريكي، والمتمثلة في عجزه عن تفسير الكثير من الظواهر الاجتماعية الحديثة، واتهامه بخدمة الأيديولوجيات المختلفة سواء الرأسمالية أو الاشتراكية، وهذا ما دعى الباحثين العرب إلى فكرة الصياغة العرSociology in the Arab world is facing multiple problems, dating back to the crisis suffered by the flag of the European and American meeting, and of his inability to explain much of the modern social phenomena, and charged with various ideologies, whether capitalist or socialist service, and this is what called for Arab researchers to the idea of drafting Arab science the meeting, because of Western meeting evolved in the light of the principles of cultural and intellectual perceptions of Western scientists that are quite different from the Arab-Islamic cultural principles, and will address the Arab-Islamic cultural characteristics of the subject as a principle for the formulation of an Arab social theoryبية لعلم الاجتماع، ذلك لأن علم الاجتماع الغربي نشأ وتطور على ضوء المبادئ الثقافية والتصورات الفكرية لعلماء الغرب التي تختلف تماما عن المبادئ الثقافية العربية الإسلامية، وسيتناول هذا الموضوع الخصائص الثقافية العربية الإسلامية كمبدأ لصياغة نظرية اجتماعية عربية
  • Item
    واقع ورهانات السوسيولوجيا في العالم العربي: رؤية تحليلية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) تريكي, حسان
    في ظل التحولات العميقة التي يشهدها الوطن العربي والتحديات الكبيرة التي تواجه الدول العربية، تبرز الحاجة للاستعانة بعلم اجتماع عربي لتشخيص وفهم الواقع الاجتماعي وكشف حقيقته، ومن ثم توجيه اهتمام القائمين على التخطيط التنموي لوضع البرامج والخطط المناسبة لتنمية وتطوير المجتمعات العربية، إلا أن مؤشرات الواقع تشير إلى عجز البحث السوسيولوجي عن تقديم تفسير للعديد من الظواهر المستجدة في المجتمع العربي، وفهم الظروف الجديدة التي أوجدها التقدم العلمي والتقني وتشخيص التحديات الناشئة عنه. انطلاقا من ذلك، تهدف هذه الورقة البحثية، إلى تشخيص الوضعية المتردية لعلم الاجتماع في الوطن العربي، وكذا تقديم رؤية مقترحة للنهوض بالبحث السوسيولوجي والوصول به إلى المستوى المنشود In light of the profound changes taking place in the Arab world and the challenges facing the Arab countries, it is necessary to use an Arab sociology for diagnosis and understanding of social reality and Unveil its truth, and then draw attention of those responsible for development planning for the development of appropriate programs and plans for the development of Arab societies. But concrete indicators show a failure of sociological research to provide an explanation of many phenomena emerging in Arab society and understanding the new conditions created by the scientific and technical progress and the diagnosis of the challenges arising from it. On this basis, this paper aims to diagnose the poor state of sociology in the Arab world, as well as the presentation of a proposed vision for the advancement of sociological research and bring it to the desired level
  • Item
    الصياغة الإسلامية لعلم الاجتماع بين دواعي التنمية وإمكانيات التطبيق
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) لوحيدي, فوزي; جلول, أحمد
    إن القيم الإسلامية تثبت بالدليل العقلي أنها الحقيقة الوحيدة التي يجب على الجميع إتباعها ، ومن هنا فان المسلمين بالذات يتحملون العبء الكامل في إيصال هذه الحقيقة الى كافة المجتمعات ، ولهذا أصبح واجبا علينا نحن المسلمين إقامة علم اجتماع مبني على أصول ديننا الحنيف يعيننا على امتثال الأمر الإلهي بتبليغ الرسالة الى كافة الناس . إن المسلم إذا أراد صياغة علم الاجتماع صياغة إسلامية عليه أن ينطلق من نظرة الإسلام للكون والحياة و الإنسان ، كما أن عليه أن يبتعد عن عملية التلفيق بان ينطلق من مصطلحات غربية ويوظفها توظيفا إسلاميا ، وقد جاءت هذه الدراسة محاولة البحث في المنطلقات الفكرية لبناء نظرية في علم الاجتماع على أصول إسلامية بحتة ، تبحث في المسألة بين الدواعي التي تحث عليها وإمكانية تطبيقها في عصر صراع الأفكار والعولمة Les valeurs islamiques assurent logiquement qu'elles sont le seul uniquement réalité que le tout doit suivre , pour cela les musulmans la prisent en charge totalement de communiquer envers tous les autres sociétés . Nous sommes les musulmans devons créer une sociologie construit sur nos fondations de croyances de notre religion de l'islam pour nous aider à discipliner à le discourt de dieu à envoyer le message à tout le monde. Si un musulman veut reformuler la sociologie d'une façon islamique doit commencer d'une vision de l'islam à l'univers et la vie et l'homme, et aussi doit الصياغة اإلسالمية لعلم االجتماع د. فوزي لوحيدي/ أ. سالم يعقوب 104 laisser le conformément totale de les notions occidentaux pour fonctionner d'une façon islamique. Cette étude est une essaie de rechercher dans les fondations pensives pour construire une théorie sociologique sur des fondations islamiques pures qu'elles recherchent à la question entre les exigences qu'elles sont demandées et leurs possibilités d'application à l'époque de conflit et la pensé du mondialisation
  • Item
    التطبيقات الميدانية للنظرية الاجتماعية في البحوث الاجتماعية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) بن عون, بودالي; غدايفي, هند
    لقد عرفت الدراسات الميدانية للبحوث الاجتماعية في الآونة الاخيرة أزمات في الواقع ، وتناقضات مع الحقائق الميدانية ، وأصبح تبني النظريات في الدراسات الميدانية والتحقق من خطأها تحصيل حاصل لصحة نتائج البحث دون نقد أو تمحيص وتدقيق للمنهجية والأساليب المتبعة في دراسة البحوث الميدانية ، لان أي تحقق لفرضية ما ، ما هو إلا تدعيماً وإثباتا للنظرية أو النظريات المتبناة . وإننا تعودنا في البحوث الميدانية لرسائل ومذكرات التخرج الاعتماد على دراسة أسباب الظواهر الاجتماعية من منظور متغير مستقل واحد فقط وهذا خطأ منهجي لا يمكن من خلاله اسقاط النظريات الاجتماعية في الميدان ، أي اسقاط الجانب النظري على الجانب الميداني ، وذلك لأننا اهملنا باقي المتغيرات المستقلة الاخرى للدراسة بأبعادها ومكوناتها ومؤشراتها المسببة للظاهرة ، هروباً من صعوبة تحليل النسق المفاهيمي وابتعاداً عن دراسة المتغيرات المتعددة ، وهذا الاهمال يؤدي لا محالة الى ارتياب كبير جداً وتباين يمنع الباحث من كسبه الحجة على برهنة ما اذا كانت فرضيات بحثه محققة أم لا ، خاصة عندما لا نحسن استعمال التقنيات لدراسة البحوث . والتحقق من خطأ الفرضيات وهو الذي يدعم التطبيق الميداني للنظرية في البحوث الاجتماعية Field studies for Social Research has been known in recent crises in fact, contrasts with the facts on the ground, and it became embrace theories in field studies and verification of mistake a foregone conclusion for the health of the search results without criticism or scrutiny and audit methodology and approaches in the study of field research, because any check for a hypothesis , is only in support and proof of the theory or theories adopted. We have become accustomed in the field research of letters and memoranda graduation rely on the study of the causes of social phenomena of the independent variable perspective of only one and this systematic error can not be through dropping social theories in the field, no dropping the theoretical side at the field side, because we neglect the rest of the other to study the dimensions of independent variables and components and indicators that cause the phenomenon, to escape from the difficult layout conceptual analysis and a move away from the study of the multiple variables, and this negligence leads inevitably to a very large uncertainty and variability prevents researcher earned argument to prove whether the assumptions discussed realized or not, especially when they do not improve the use of techniques to study research. And verification of hypotheses, a mistake which supports field application of the theory in social research.
  • Item
    التحليل الطبقي للمجتمع الجزائري: الإمكانات و الحدود
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) بوداود, سالم
    النظرية الماركسية هي نتاج لظروف إقتصادية و إجتماعية و سياسية و ثقافية خاصة بمرحلة تاريخية معينة.و نتاج لمجابهات و تفاعلات مع النظريات والأفكار السائدة آنداك.ففرضت تحليلاتها من خلال الطبقات الإجتماعية على المجتمعات الصناعية الغربية.لما كانت تملكه من إمكانات نظرية و تحليلية و نقدية للأبنية الإجتماعية و مشكلاتها الإجتماعية. و حتى أن السوسيولوجيين الجزائريين استخدموا مفاهيم الطبقة العاملة ، و البورجوازية في تحليلاتهم للطبقات في المجتمع الجزائري.إلا أنه في وقتنا الحاضر نشهد تراجعا للماركسية كمرجعية فكرية في تحليل المجتمعات الغربية المعاصرة، و المناداة بالتخلي عنها و بأدواتها التحليلية. فنتساءل إذن : عن الظروف و الشروط التي نستخدم فيها مفهوم الطبقة الإجتماعية ؟ و كيف تعاملت بعض الدراسات و الأبحاث السوسيولوجية الجزائرية مع مفاهيم الطبقات الإجتماعية؟ و هل بالفعل أن التمايز الإجتماعي من خلال الطبقات الإجتماعية غير ملائم و تجاوزه الزمن في معالجة المجتمعات المعاصرة ؟ ، و ياترى ماهي دواعي تراجع و ضعف استخدامات مفاهيم التحليل الطبقي ؟ the marxist theory is the product of social conditions and the economic,political and cultural-specific historical stage.And the product of its confrontations and interactions with various ideas and theories which were prevailing.this theory imposed its Analysis through the concept of social classes which were applied to industrialised societies ,Moreover the marxist theory contains a great theorical and analytical and critical potentialities for comprehending social stractures and its problems. And even the Algerian researchers use the concepts of working class, the bourgeoisy in their analysis of class in the algerian society. But we witness at this time a decline of marxist theory as an intellectual reference in analysing contemporary western societies, beside the call for the abandoment of analytical tools. So we التحليل الطبقي للمجتمع الجزائري أ. بوداود سالم 74 wonder in this intervention :- what are the cnditions which allow us to use the concept of social class? – how the algerian studies dealt with the concepts of working class, and the bourgeoisie. ? - is it already thalk social diffirentiation through social classes inapropriate and out dated in dealing with contemporary societies. ?.- I wonder what are the raisons of decline and weakness of the usent of class analysis ?
  • Item
    التأصيل النظري للبحوث السوسيولوجية العربية بين التقليد والبحث عن الهوية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) رحـاب, مختار; حمزة بن الطاهر
    تلجأ العلوم جميعها باختلاف تصنيفاتها إلى اعتماد التراث النظري ذو صلة، كأساس تستند إليه للفهم والتفسير والتحليل، باعتبار النظرية تفيد في تفسير خبرة ما وفهمها على أساس خبرات وأفكار أخرى عامة عن الحياة.ولان النظرية الاجتماعية تحاول أن تكون أشد تنظيماً في نظرها للأفكار والخبرات معا، وتستلهم مقوماتها من الواقع الذي تنشأ فيه، تتجه لتصبح أكثر محلية وأكثر خصوصية لبيئتها، الأمر الذي يفسر صعوبة تطبيقها في بيئة مغايرة لبيئة المنشأ، وفقدان النتائج للصدق والتفسير والفهم الصحيح لها عند اعتمادها . والمهتمون بمجال العلوم الاجتماعية في مجتمعنا العربي ذو الخصوصية ألتاريخه والثقافية المتميزة، انبروا في دفاع مستميت عن النظريات الغربية دون تمحيص أو محاولة لتعريبها، بل أحيانا ما تتعارض هذه النظريات مع قيمه ومقوماته. وتأتي هاته الدراسة لإظهار أهمية النظرية العلمية في الحقل الاجتماعي من جهة وتشخيص الخصوصية العربية في هذا المجال من جهة أخرى ، مع التركيز على المحاولات العربية لخلق براديغما ذات الخصوصية العربية all sciences refuge - depending on their ratings - the adoption of a relevant theoretical heritage, as a basis for understanding, interpretation and analysis, as theory useful in interpreting an experience and understanding based on the experiences of other ideas for public life. Because social theory are trying to be more systematic in its consideration of ideas and experiences together, and inspired its components from the reality in which it is created, it is aiming to become more local and more specific to their environment, which explains the difficulty of their application in different environment to origin environment, and results loss for the sincerity and interpretation correct understanding her when adopted. And involved in the field of social sciences in the Arab society with the privacy of historic and cultural excellence, Strongly defended of Western theories without scrutiny or try to arabization, Even sometimes these theories are incompatible with the values and effervescence. التأصٌل النظري للبحوث السوسٌولوجٌة العربٌة أ.مختار رحـاب / أ. بن الطاهر حمزة 60 )27-95( ص ص This study come to show the importance of scientific theory in the social field on one hand and the diagnosis of the Arab privacy in this area on the other hand, with a focus on Arab attempts to create Pradegma with Arab privacy.
  • Item
    التأصيل الاسلإمي لعلم النفس
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) مشري, سلاف; مشري, حياة
    تهدف هذه المداخلة إلى عرض واقع أزمة علم النفس في العالم الإسلامي ومنطلقات مشروع تأصيل علم النفس إسلاميا، والإشكاليات التي واجهها المشروع، وبشكل خاص: الإشكاليات المتعلقة بالمصطلح، والإشكاليات المتعلقة بالموقف من التأصيل بحد ذاته. ثم يتم استعراض محاولات التأصيل الإسلامي لعلم النفس من خلال المناهج المقترحة وجهود عدد من الباحثين في هذا المجال. تم استخلاص أن هناك تحديات كانت بمثابة العوائق لتجسيد مشروع تأصيل علم النفس إسلاميا، لكن الظرف الراهن يفرض تحديات جديدة تتعلق برفض كل ما هو إسلامي ract : This presentation aims to show the reality of psychology crisisin the Muslim world and the starting points of the project Islamic rootingpsychology, and the problems faced by the project, in particular: the problems related to the concept, and the problems relating to the position of rooting itself. Then review the attempts of the Islamic rooting for psychology through the proposed curriculum and the efforts of a number of researchers in this field. It was concludedthat there are challengeshave served as barriers to embody the project rooting Islamic psychology, but the present situation poses new challenges related to reject everything that is Islamic
  • Item
    أزمة التنظير في العلوم الاجتماعية في الجامعات العربية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) ساسي, سفيان; غريب, منية
    لا يجد البحث في ميدان الدراسات في العلوم الاجتماعية في الجامعات العربية اليوم وصفا أصدق من أنه بحث مفعم برقمنة الظواهر الاجتماعية وقطع الصلة مع فعل التأمل والتنظير والتأويل، التي بإمكان أن يضيفها العقل السوسيولوجي على موضوعه، فالمجهود التأويلي الذي يعتمد على كفاءة المؤول السوسيولوجي ومعرفته النسبية في صيرورة الظواهر الإنسانية والاجتماعية التي يجاريها مجتمعه، يكاد يكون غائبا مما يشعرنا بذلك الفراغ المؤسس أو النقص الذي ينتاب العقل العربي في مدركاته وتأويلاه وتفسيراته ومعارفه. إذا كان تعدّد المنطلقات النظرية ومناهج البحث في الدراسات في العلوم الاجتماعية الغربيّة، يمثّل نوعاً من الأزمة والفوضى العلمية (باعتراف أغلب المختصين)، فإن المشكلة أشدّ وطأة في البلدان النامية، ومنها وطننا العربي، فالحديث عن واقع الدراسات في العلوم الاجتماعية في الجامعات العربية يدفعنا إلى البحث في جملة من المشكلات، المعضلات والأزمات (الفرعية) التي تعيشها هذه العلوم بداية مكانتها المجتمعية وفي أروقة اتخاذ القرار مرورا بحالتها البحثية (مناهج، طرق وأدوات مستخدمة) وصولا إلى واقعها داخل المؤسسات الجامعية في الدول العربية، لنجد أن هذه العلوم تعيش أزمة التنظير يصعب على الباحث في العلوم الاجتماعية أن لا يلاحظها If the multiplicity of the theoretical principles and research methods in studies in Western social sciences, represents a kind of crisis of scientific and chaos (admittedly most of the specialists), the problem is more severe in developing countries, including the Arab world, talk about the reality of the studies in the social sciences in Arab universities leads us to Find in a series of problems, This Dilemmas crises (sub) experienced by these sciences beginning of the community itself and in the corridors of decision-making through research condition (curricula, methods and tools used) up to the reality within university institutions in the Arab countries, to find that these sciences live endoscopy crisis difficult the researcher in social sciences that do not go unnoticed
  • Item
    الإسهامات السسيولوجية عند الفرابي و أبي حامد الغزالي و إخوان الصفا وإبن مسكويه والبيروني و ابن خلدون
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2016-10-01) رحمون, آدم
    يرى معظم الباحثين في الحقل السسيولوجي أن ميدان العلوم الإجتماعية يعاني من نقص فادح في التنظير في البيئة العربية فهي ظلت تستهلك ما تنتجه الآلة الغربية من مفاهيم و تصورات و تنظيرات إجتماعية و توظفها لفهم الواقع الإجتماعي و تفسير شبكة العلاقات الإجتماعية وكذلك فيه غياب تام لإعادة صياغة التراث الفكر العربي الإسلامي في مجال العلوم الإجتماعية التي كان لها الأثر البالغ في وضع سمات الأولى للفكر السسيولوجي العربي الإسلامي و خصوصا في العصر العباسي الذي تأثر بالفكر العالمي و بحركة الترجمة ومن بين المفكرين البارزين نذكر منهم : الفرابي و أبي حامد الغزالي و إخوان الصفا و إبن مسكويه و البيروني و إبن خلدون و تتمثل أفكار الفرابي السسيولوجية من خلال كتابه (أراء أهل المدينة الفاضلة ) ثم نتلقي مع أبي حامد الغزالي الذي كان متصوفا حيث كانت له إسهامات مع العقل و الأخلاق و تصوره للحقوق و الواجبات ثم نلتقي مع إخوان الصفا فتمثلت أفكارهم بمزيج بين الدين و الفلسفة و اللادين أحيانا ثم نلتقي مع العالم إبن مسكويه الذي تتضح معالمه السسسيولوجية من خلال كتابيه (تهذيب الأخلاق و تطهير الأعراق) و كذا كتابه( الفوز الأصغر) ثم نلتقي مع أحد عمالقة الفكر الإسلامي أحمد البيروني صاحب الثقافة الواسعة وهناك من يعتبره الأب المؤسس للأنثربولوجيا ثم نتعرف أخيرا على عبقري علم الإجتماع ومؤسسه عبد الرحمان إبن خلدون Indeed, the emergence of sociology in the Arab world that began with the promise of the twentieth century came expressive of reality and the crisis of the science itself so that its subservience to the Western product if we saw that most of the dominant theoretical heritage and methodologies of Western theories to research in sociology and the rest of the Social Sciences and Humanities have Multifactorial social, intellectual and private environment inception ideology rooted in Western social reality as well as the context of personal life to his theory even pretend neutrality and objectivity, it is scientific abuse circulated to the rest of the communities We through our attempts this to shed light on the Arab social reality or Islamic Vensay to provide models for the ideas and opinions of the pioneers Contributed in giving dye Alsseologih on their ideas and we do not pretend that they Reached perfect score sociology but it was their thoughts organized driven by the principles and methodology of steps are available in contemporary sociology thought As we seek in this study to highlight the Islamic sociology intellectual heritage by highlighting the works and ideas of the pioneers of Muslims in sociology field as well as put an end to the alienation of the Muslim sociology.