Department of social sciences

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1139
  • Item
    جودة الحياة وعلاقتها بالدّافعيّة للتّعلم لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023) عسيلة, رانية
    ملخص باللغة العربية هدفت الدّراسة الى معرفة طبيعة العلاقة التي تربط بين جودة الحياة والدّافعيّة للتّعلّم لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة وأجريت هذه الدّراسة على طلاب الأقسام النهائيّة بثانويّة لقرع محمد الضّيف بالرباح، حيث تمّت صياغة الفرضيّات على النّحو التّالي: _توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة ودافعيّة التّعلّم لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة. _ توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والحماس لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة. _ توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والجماعة لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة. _توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والفعاليّة لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة. _توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والاهتمام بالنّشاط المدرسي لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة. _ توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والامتثال لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة. اختيرت عيّنة الدّراسة بطريقة عشوائيّة طبقيّة، شملت 96 طالبا وطالبة، متمدرسين بالأقسام النّهائيّة، وتم لدراستها تطبيق مقياسي: جودة الحياة محمد الشّعراوي، والدّافعيّة للتّعلّم ليوسف قطامي، ولتحقيق أهداف الدّراسة تم إتباع المنهج الوصفي التّحليلي، واعتماد الرّزمة الإحصائيّة للعلوم الاجتماعيّة Spssفي تحليل البيانات. توصّلت الدّراسة الى النّتائج التّاليّة: _ تحقّق الفرضيّة الأولى القائلة بأنّه توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة ودافعيّة التّعلّم لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة.حيث كان معامل إيتا يساوي 0.77 وهي دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 _ تحقّق الفرضيّة الثّانيّة القائلة بأنّه توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والحماس لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة.حيث كان معامل إيتا يساوي 0.76 وهي دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 _ تحقق الفرضيّة الثّالثة القائلة بأنّه توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والجماعة لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة.حيث كان معامل الارتباط إيتا يساوي 0.74 وهي دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 _ تحقّق الفرضيّة الرّابعة القائلة بأنّه توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والفعاليّة لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة.حيث كان معامل إيتا يساوي 0.77 وهي دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 _ تحقّق الفرضيّة الخامسة القائلة بأنّه توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والاهتمام بالنّشاط المدرسي لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة.حيث كان معامل إيتا يساوي 0.68 وهي دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 _ تحقّق الفرضيّة السّادسة القائلة بأنّه توجد علاقة ذات دلالة إحصائيّة بين جودة الحياة والامتثال لدى المراهق المتمدرس بالمرحلة الثّانويّة.حيث كان معامل إيتا يساوي 0.67 وهي دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 Abstract The study aimed to identify the nature of the relationship between the quality of life and the motivation for learning among secondary school adolescents. _There is a statistically significant relationship between the quality of life and the learning motivation of adolescents studying at secondary school. _ There is a statistically significant relationship between quality of life and enthusiasm in secondary school adolescents. _ There is a statistically significant relationship between quality of life and social belongingness in secondary school adolescents. _ There is a statistically significant relationship between quality of life and effectiveness in secondary school adolescents. _ There is a statistically significant relationship between quality of life and interest in school activities in secondary school adolescents. _ _There is a statistically significant relationship between quality of life and compliance in secondary school adolescents The sample of the study was selected in a stratified random way, and it included 96 male and female students of third year classes. To analyze data, we relied on the statistical package for social sciences Spss. The study reached the following results: _The first hypothesis stating that there is a statistically significant relationship between the novelty of life and the motivation of the adolescent studying at secondary school, was confirmedWhen the eta coefficient was equal to 0.77, it was statistically significant at a significance level of 0.01. _The second hypothesis stating that there is a statistically significant relationship between the novelty of life and the enthusiasm of the secondary school adolescent, was fulfilled. When the eta coefficient was equal to 0.76, it was statistically significant at a significance level of 0.01 _The third hypothesis stating that there is a statistically significant relationship between the quality of life and the group of the secondary school adolescent, was fulfilled.When the eta correlation coefficient was equal to 0.74, it was statistically significant at a significance level of 0.01. _The fourth hypothesis saying that there is a statistically significant relationship between the quality of life and the effectiveness of the adolescent studying in secondary school, was confirmed. When the eta coefficient was equal to 0.77, it was statistically significant at a significance level of 0.01. _The fifth hypothesis saying that there is a statistically significant relationship between the quality of life and interest in school activity among secondary school adolescents, was confirmed. When the eta coefficient was equal to 0.68, it was statistically significant at a significance level of 0.01. _The fifth hypothesis noting that there is a statistically significant relationship between the quality of life and compliance of the adolescent studying at the secondary school, was proved. When the eta coefficient was equal to 0.67, it was statistically significant at a significance level of 0.01.
  • Item
    واقع العمل الإرشادي في الوسط المدرسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) ساكر, شوقي; بلغيثار, العيد
    هدفت هذه الدراسة إلي التعرف علي واقع العمل الإرشادي الممارس داخل مؤسسات التعليم الثانوي من خلال تفكيك مكونات هذا الواقع إلي جملة من النشاطات المنجزة من طرف مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني علي اعتبار أن هذه المهام تتكامل وظيفيا و يساهم العمل الإرشادي في تحقيق و تفعيل أهدفها، كما سعت هذه الدراسة إلي الكشف عن واقع بيئة عمل مستشاري التوجيه من حيث الجانب التشريعي المنظم للمهام المسندة و الجانب المادي المساعد علي أداء هذه المهام بالشكل المطلوب، إضافة إلي طبيعة العلاقة التي تربط بين مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و شركاء العمل بداية من الطواقم الإدارية و التربوية و وصولا إلي الأولياء و التلاميذ، مع التركيز علي تأثير علاقة العمل علي عملية إنجاز النشاطات التي تتم في إطار المهام المسندة لمستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي خاصة تلك المرتبطة بالعمل الإرشادي بشكل مباشر أو بمخرجات العملية الإرشادية . وقد أعتمد المنهج الوصفي في إنجاز هذه الدراسة نظرا لتلائمه مع طبيعة البحث وأهدافه، واختيرا مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي المعينين بمؤسسات التعليم الثانوية لولاية الوادي كمجتمع بحث، حيث طبق الاستبيان الخاصة بالدراسة علي 47 مستشار بعد أن تم تقسيمه إلي ثلاث محاور رئيسية تبعا لتساؤلات الدراسة و فرضياتها و هي : - محور خاص بواقع مهام عمل مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي – محور خاص بواقع بيئة عمل مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي – محور خاص بواقع العلاقة التي تربط بين مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و باقي شركاء العمل . وقد دلت النتائج علي أن واقع مهام مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي تجسده جملة من النشاطات تمارس بشكل متكامل وظيفيا يعد العمل الإرشادي مكون أساسي من مكوناتها، حيث يساهم في تحقيق أهدافها التي تخدم بشكل عام أهداف العملية التربوية، كما يزيد من فاعلية هذه الأنشطة، وأظهرت الدراسة استجابات متقاربة فيما يخص الجانب التشريعي المنظم لعمل مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي، وهذا يدل علي وجدود ثغرات علي مستوي هذا الجانب يجب تداركها، أما بالنسبة للجانب المادي فقد كشفت الدراسة عن توفر الوسائل المادية التي تمكن مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي من أداء مهامهم وفيما يخص علاقة العمل التي تربط مستشاري التوجيه مع باقي الشركاء داخل الوسط المدرسي فقد دلت الدراسة أن واقع هذه العلاقة يساعد بشكل عام على أداء المهام المسندة للمستشارين في ماعدا بعض الإشكالات التي تمس الجوانب التقنية لبعض النشاطات علي رأسها عملية التوجيه، لكن تبقي هذه الإشكالات محدودة وغير مؤثرة للحد الذي يعيق إنجاز العمل المطلوب. Abstract This study aimed to identify the reality of counseling work practiced within secondary education institutions by decomposing the components of this reality into a set of activities carried out by school and vocational guidance counselors, given that these tasks are functionally integrated and counseling work contributes to achieving and activating its objectives. This study also sought to reveal the reality of the guidance counselors' work environment in terms of the legislative aspect regulating the assigned tasks and the material aspect that helps to perform these tasks as required, in addition to the nature of the relationship between the guidance counselors and school counseling and work partners starting from the administrative staff. And educational, reaching parents and students, with a focus on the impact of the work relationship on the process of completing the activities that take place within the framework of the tasks assigned to the guidance and school counselors, especially those related to the extension work directly or the outputs of the extension process. The descriptive approach was adopted in the completion of this study due to its suitability with the nature and objectives of the research, and school guidance and counseling counselors assigned to the secondary education institutions of El-Wadi state were chosen as a research community, where the study questionnaire was applied to 36 counselors after it was divided into three main axes according to the questions of the study and Its hypotheses are: - A special axis regarding the reality of the work tasks of guidance and school counseling consultants - A special axis regarding the reality of the work environment of guidance and school counseling consultants - A special axis regarding the reality of the relationship between guidance and school counseling consultants and the rest of the work partners. The results indicated that the reality of the tasks of school guidance and counseling counselors is embodied in a number of activities that are practiced in an integrated and functional manner. Converging responses with regard to the legislative aspect regulating the work of school guidance and counseling counselors, and this indicates that there are gaps at the level of this aspect that must be remedied. As for the material aspect, the study revealed the availability of material means that enable school guidance and counseling counselors to perform their tasks. With regard to the work relationship that links guidance counselors with the rest of the partners within the school community, the study has shown that the reality of this relationship helps in general to perform the tasks assigned to the counselors, except for some problems that affect the technical aspects of some activities, on top of which is the guidance process. However, these problems remain limited and not influencing to the extent that hinders the completion of the required work.
  • Item
    واقع الأداء البيداغوجي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) بن بردي, سارة; حواس, زينب
    This study aimed to find out the reality of pedagogical performance among average professors graduates of the LMD system from the point of view of managers, as it sought to find out the most important problems and difficulties facing them, and it started from the main question that : What is the reality of pedagogical performance at average professors graduates of the LMD system from the point of view of managers. The following sub-questions should branch out from it : - Do the average professors of the LMD system experience difficulties in dealing with their students? -. - Do LMD graduates face difficulties in communicating information to their students? -. - Do average professors graduating from the LMD system face difficulties as a result of a lack of academic training. The study was conducted using the comprehensive survey method on all managers of the Valley State, where the sample size reached 60, depending on the questionnaire tool, and the study adopted the descriptive approach . Finally, the results of the study confirmed the validity of our proposed hypotheses and we came to the following results : -That the average professors graduates of the LMD system find difficulties in dealing with their students. - That the average professors graduates of the LMD system face difficulties in communicating information to students. - That the average professors graduates from the LMD system have a lack of academic training. - The need for good preparation for the lesson by professors who are graduates of the LMD system in order to enhance confidence in himself and avoid making mistakes .
  • Item
    العنف المدرسي وعلاقته بضعف التحصيل الدراسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) خلايفة, علي; شوشانى محمد, العروسي
    The study aimed to reveal the relationship between school violence and poor academic achievement and try to find out if there is a relationship between the two variables. The questions raised in the study were as follows Are students exposed to physical violence by the teacher because of their poor academic achievement ? Are students exposed to verbal violence by the teacher because of their poor academic achievement ? Are students exposed to symbolic violence by the teacher because of their poor academic achievement ? The hypotheses have been formulated as follows There is a relationship between the physical violence practiced by the teacher and the poor academic achievement of the students . There is a relationship between teachers who practice symbolic violence on students and the poor academic achievement of students . There is a relationship between the verbal violence practiced by the teacher and the poor academic achievement of the students . We have used the descriptive approach that describes the phenomenon under study, as it is in reality, by collecting data facts and then classifying and analyzing them to reach the results . We relied on the questionnaire as a data collection tool We used the simple random sample in the study, as the sample size was estimated at 80 individuals, or 19.70% of the study population as a whole .
  • Item
    معوقات تطبيق التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حوامدي, نجاح; رحال, هاجرة
    The study aimed to explore the obstacles to the application of distance education in the Algerian university from the point of view of the professors of a sample of the professor of the Faculty of Social and Human Sciences at the University of Echahid Hama, Lakhdar EL-OUED. The study sample included (60) professors from the faculty, and the research questionnaire was applied, and the descriptive approach was followed for its suitability to the nature of the study, then the researcher used the arithmetic mean, standard deviation, ANOVA, and T test to study the differences, and after drawing the results, the following was reached: *The formative aspect of the professor constitutes an obstacle to the application of distance education in the Algerian university. *The formative aspect of the professor constitutes an obstacle to the achievement of distance education in the Algerian university. *The professor's relationship with the student is an obstacle to achieving the goals of the study. *The technical side is a hindering factor for distance education. *The relationship with the administration is a factor for the success of distance education. *There are differences between the respondents in the study sample regarding the obstacles to the application of distance learning due to the gender variable, where the significance level of the T values for these variables was less than ( 0.05 .) *That there are no differences between the respondents in the study sample for the obstacles to the application of distance learning due to the personal and functional variables (educational rank, computer use efficiency), where the significance level of the F values for these variables was greater than ( 0.05 .) *There are differences between the respondents in the study sample regarding the obstacles to the application of distance learning due to the variable years of experience, where the significance level of the F values for these variables was less than (
  • Item
    عوامل ضعف التحصيل الدراسى في مادة اللغة الفرنسية عند تلاميذ مرحلة الثانوي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) قريشي, يسرى; كروش, عائشة
    This studyaimed to identify the factors of pooracademicachievement in the subject of the French language for secondaryschoolstudents. In order to answer this question, the following sub-questions were relied upon: - Does the difficulty of the French language program contribute to the student's poor academic achievement in this subject? - Does the student's social environment contribute to poor academic achievement in the French language subject? - Does the teaching method of the French language teacher contribute to the poor academic achievement of the student in this subject? In this study, the descriptive approach was relied upon, and for data collection, we used the questionnaire, which included 24 items, divided into 4 axes, the first axis for personal data, and three axes that answer the study hypotheses. This field study was also conducted on a sample of 120 male and female students, depending on the simple random sample in some cases. El-Wadi secondary schools, and a number of results were reached, the most important of which are: - The difficulty of French grammar contributes to the low level of student achievement. The student's lack of understanding of the French language lessons contributes to the low level of his academic achievement in it. - The failure of the French language teacher to use auxiliary means of explanation during the lessons contributes to the low level of academic achievement of the student. The French teacher's use of the Arabic language while explaining lessons contributes to the low level of student achievement in it
  • Item
    دور مستشار التوجيه المدرسي والمهني في التخفيف من العنف المدرسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حسان, فاطمة الزهراء; رزازقة, لميس
    This study aims to identify the role of School and professional guidance counselor in reducing school violence. It was carried out on a sample of guidance counselors from the district of Djamaa at the state of El'M'Ghair. It's main question is: How do guidance counselors contribute in reducing school violence? To answer this question, other sub-questions where asked: What means are adopted by school counsenslors to reduce school violence? How affective are the means adopted by them ? What are the difficulties faced by them while reducing school violence? This study uses the descriptive approach because it is in line with the topic. In addition, a questionnaire is also used in order to collect data from the field of study along with comprehensive survey. The study found the following results: - The role of school guidance counselors is quite explicit in reducing school violence through the different methods used. - Although there are many difficulties, the methods used by school guidance counselors are very affective in reducing school violence - School guidance counselors contributed in reducing school violence
  • Item
    دور رياض الاطفال في تنمية القيم الاجتماعية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) تامة, عبير
    This study has aimed to identify the role of kindergartens for growing up the social values through children from nany’s point of view , and it has started from this main question:  How has kindergarten contributed for developing the social values among children from nany’s point of view ? - It has included sub-questions: How has kindergarten contributed for developing the value of honesty among children from nany’s point of view ? How has kindergarten contributed for developing the value of tolerance among kids from nany’s point of view ? How has kindergarten contributed for developing the value of cooperation among children from nany’s point of view ? How has kindergarten contributed for developing the value of respect among children from nany’s point of view of educators? this study was depended on the descriptive approach, and for collecting data from the domain, was used a questionnaire, which was applied on 50 nannies in El-oued City as ( a study group ). This study has reached that kindergarten contributes for developing the values of honesty, tolerance, cooperation and respect with in child.
  • Item
    القيم اّلصحية اّلمتظمنة فّي كّتاب اّللغة اّلعربية وّكتابّ التربية اّلمدنية وّالتربية اّلعلمية وّالتكنولوجيا في اّلطوراّلثاني مّن اّلتعليم اّلابتدائيّ
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) السايح, سعاد; صحراوي, رقية
    يهدؼ موضوع الدراسة: إلى التعرؼ عن القيم الصتية ابؼتهمنة في كتاب اللغة العربية و كتاب التًبية ابؼدنية كتواب التًبية العلمية التكنولوجية في الطور الثاني من التعليم الابتدائي, ولتتقيق أىداؼ الدراسة اتبعنا منهج برليل ابؼهموف باستخدا أداة برليل المحتوى لاستخراج القيم من عينة الدراسة , التي شملت كتاب اللغة العربية كتواب التًبية ابؼدنية و كتاب التًبية العلمية لطور الثاني من التعليم الابتدائي. ومن أىم النتائج التي توحلت إليها الدراسة: - اتهح إف نسبة القيم الصتية في كتب السنة الثالثة, بقد اعتماد بدرجة الأولى على قيمة الغذاء الصتي .% بنسبة 06 %, في حتُ قيمة نظافة ابعسم بنسبة 70,02 - . أما أخر ما ركزت عليو قيمة الوقاية والتوعية بنسبة % 31,11 - نسبة القيم الصتية في كتب السنة الرابعة بقد قيمة الوقاية والتوعية متصدرة بنسبة 31,32 % تليها قيمة . % العناية بابعسم بنسبة 16,31 %وأختَ قيمة الغذاء الصتي بنسبة 70,62 حسب النتائج ابؼتتصل عليها قدمنا توحيات للدراسة منها: - إجراء ابؼزيد من البتوث والدراسات حوؿ القيم الصتية ومدى شيوعها في كتب وابؼراحل الدراسية الأخرى. - دعوة بـططي ومؤلضي الكتب ابؼدرسية إجراء ما يلز من إضافات وتعديلبت على تلك الكتب في ضوء النتائج التي توحلت إليها الدراسة.يهدؼ موضوع الدراسة: إلى التعرؼ عن القيم الصتية ابؼتهمنة في كتاب اللغة العربية و كتاب التًبية ابؼدنية كتواب التًبية العلمية التكنولوجية في الطور الثاني من التعليم الابتدائي, ولتتقيق أىداؼ الدراسة اتبعنا منهج برليل ابؼهموف باستخدا أداة برليل المحتوى لاستخراج القيم من عينة الدراسة , التي شملت كتاب اللغة العربية كتواب التًبية ابؼدنية و كتاب التًبية العلمية لطور الثاني من التعليم الابتدائي. ومن أىم النتائج التي توحلت إليها الدراسة: - اتهح إف نسبة القيم الصتية في كتب السنة الثالثة, بقد اعتماد بدرجة الأولى على قيمة الغذاء الصتي .% بنسبة 06 %, في حتُ قيمة نظافة ابعسم بنسبة 70,02 - . أما أخر ما ركزت عليو قيمة الوقاية والتوعية بنسبة % 31,11 - نسبة القيم الصتية في كتب السنة الرابعة بقد قيمة الوقاية والتوعية متصدرة بنسبة 31,32 % تليها قيمة . % العناية بابعسم بنسبة 16,31 %وأختَ قيمة الغذاء الصتي بنسبة 70,62 حسب النتائج ابؼتتصل عليها قدمنا توحيات للدراسة منها: - إجراء ابؼزيد من البتوث والدراسات حوؿ القيم الصتية ومدى شيوعها في كتب وابؼراحل الدراسية الأخرى. - دعوة بـططي ومؤلضي الكتب ابؼدرسية إجراء ما يلز من إضافات وتعديلبت على تلك الكتب في ضوء النتائج التي توحلت إليها الدراسة.يهدؼ موضوع الدراسة: إلى التعرؼ عن القيم الصتية ابؼتهمنة في كتاب اللغة العربية و كتاب التًبية ابؼدنية كتواب التًبية العلمية التكنولوجية في الطور الثاني من التعليم الابتدائي, ولتتقيق أىداؼ الدراسة اتبعنا منهج برليل ابؼهموف باستخدا أداة برليل المحتوى لاستخراج القيم من عينة الدراسة , التي شملت كتاب اللغة العربية كتواب التًبية ابؼدنية و كتاب التًبية العلمية لطور الثاني من التعليم الابتدائي. ومن أىم النتائج التي توحلت إليها الدراسة: - اتهح إف نسبة القيم الصتية في كتب السنة الثالثة, بقد اعتماد بدرجة الأولى على قيمة الغذاء الصتي .% بنسبة 06 %, في حتُ قيمة نظافة ابعسم بنسبة 70,02 - . أما أخر ما ركزت عليو قيمة الوقاية والتوعية بنسبة % 31,11 - نسبة القيم الصتية في كتب السنة الرابعة بقد قيمة الوقاية والتوعية متصدرة بنسبة 31,32 % تليها قيمة . % العناية بابعسم بنسبة 16,31 %وأختَ قيمة الغذاء الصتي بنسبة 70,62 حسب النتائج ابؼتتصل عليها قدمنا توحيات للدراسة منها: - إجراء ابؼزيد من البتوث والدراسات حوؿ القيم الصتية ومدى شيوعها في كتب وابؼراحل الدراسية الأخرى. - دعوة بـططي ومؤلضي الكتب ابؼدرسية إجراء ما يلز من إضافات وتعديلبت على تلك الكتب في ضوء النتائج التي توحلت إليها الدراسة.يهدؼ موضوع الدراسة: إلى التعرؼ عن القيم الصتية ابؼتهمنة في كتاب اللغة العربية و كتاب التًبية ابؼدنية كتواب التًبية العلمية التكنولوجية في الطور الثاني من التعليم الابتدائي, ولتتقيق أىداؼ الدراسة اتبعنا منهج برليل ابؼهموف باستخدا أداة برليل المحتوى لاستخراج القيم من عينة الدراسة , التي شملت كتاب اللغة العربية كتواب التًبية ابؼدنية و كتاب التًبية العلمية لطور الثاني من التعليم الابتدائي. ومن أىم النتائج التي توحلت إليها الدراسة: - اتهح إف نسبة القيم الصتية في كتب السنة الثالثة, بقد اعتماد بدرجة الأولى على قيمة الغذاء الصتي .% بنسبة 06 %, في حتُ قيمة نظافة ابعسم بنسبة 70,02 - . أما أخر ما ركزت عليو قيمة الوقاية والتوعية بنسبة % 31,11 - نسبة القيم الصتية في كتب السنة الرابعة بقد قيمة الوقاية والتوعية متصدرة بنسبة 31,32 % تليها قيمة . % العناية بابعسم بنسبة 16,31 %وأختَ قيمة الغذاء الصتي بنسبة 70,62 حسب النتائج ابؼتتصل عليها قدمنا توحيات للدراسة منها: - إجراء ابؼزيد من البتوث والدراسات حوؿ القيم الصتية ومدى شيوعها في كتب وابؼراحل الدراسية الأخرى. - دعوة بـططي ومؤلضي الكتب ابؼدرسية إجراء ما يلز من إضافات وتعديلبت على تلك الكتب في ضوء النتائج التي توحلت إليها الدراسة.Abstract: The subject of the study aims: to identify the health values included in the reading book, the civic education book, and the scientific and technological education book in the second stage of primary education. Reading book, civic education book, and science education book for the second stage of primary education. Among the most important findings of the study: - It turned out that the percentage of health values in the books of the third year, we find dependence primarily on the value of healthy food by 60%, while the value of body hygiene by 76.62% - while the value of prevention and awareness was focused on last by 13.33%. - Percentage of health values in the books of the fourth year, we find the value of prevention and awareness leading by 43.47%, followed by the value of body care by 30.43% and finally the value of healthy food by 26.08%. According to the results obtained, we made recommendations for the study,including: - Conducting more research and studies on health values and their prevalence in books and other educational levels. Invite the planners and authors of the textbooks to make the necessary additions and modifications to those books in the light of the findings of the study.
  • Item
    العنف الأسري وعلاقته بتقدير الذات لذى التلاميذ المتمدرسون في التعليم الثانوي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) فتيتي, نادية
    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على علاقة العنف الأسري الذي يتعرض له التلاميذ المتمدرسون في التعليم الثانوي بتقدير الذات, و للتحقق من ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي, حيث شملت عينة الدراسة 80 تلميذ و تلميذة مقسمين إلى شعبة آداب وفلسفة وشعبة علوم الطبيعة والحياة من مرحلة التعليم الثانوي, تم اختيارها بطريقة قصدية على مستوى ثانوية الشيخ محمد المقراني بجامعة ولاية المغير وذلك خلال الموسم الدراسي(2022-2023), ولجمع البيانات تم استخدام مقياسين تمثلت في مقياس العنف الأسري ومقياس تقدير الذات لكوبر سميت موجه لتلاميذ السنة أولى من التعليم الثانوي , وقد جرت المعالجة الإحصائية للنتائج باستخدام برنامج أسبسس للإجابة عن التساؤلات، وتحقيق الفرضيات التي انطلق منها البحث وقد توصلت الدراسة إلى ما يلي: -لا توجد علاقة ارتباطيه بين العنف الأسري وتقدير الذات لدى التلاميذ المتمدرسون في التعليم ثانوي . - لا توجد علاقة ارتباطيه بين العنف اللفظي وتقدير الذات لدى التلاميذ المتمدرسون في التعليم ثانوي. - توجد علاقة ارتباطيه بين العنف الجسدي وتقدير الذات لدى التلاميذ المتمدرسون في التعليم الثانوي. This study aimed to identify the relationship of domestic violence to which secondary school students are subjected to self-esteem, and to verify this, the associative descriptive approach was relied on, where the study sample included 80 male and female students divided into the Department of Literature and Philosophy and the Division of Natural and Life Sciences from the stage Secondary education, it was intentionally chosen at the level of Sheikh Muhammad Al-Maqrani High School at Al-Mogheer State University during the academic season (2022-2023), and to collect data, two scales were used, which were the domestic violence scale and the Cooper’s self-esteem scale. The following results have been reached: The general hypothesis: There is no relationship between domestic violence and self-esteem among students studying in secondary education. - There is no relationship between verbal violence and self-esteem among secondary school students. - There is a correlation between physical violence and self-esteem among secondary school students
  • Item
    مستوى الصحة النفسية لذى تلاميذ الايتام
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) مأمون, هنادي
    هدفت الدراسة الحالية للتعرف على مستوى الصحة النفسية لدى التلاميذ الأيتام, ومعرفة ما إذا كان هناك فروق في مستوى الصحة النفسية لدى التلاميذ الأيتام، تعزى لمتغير الجنس, أو ما إذا كان هناك فروق في مستوى الصحة النفسية تعزى لمتغير مدة اليتم. ولتحقيق أهداف الدراسة والتأكد من فرضياتها استخدمت مقياس الصحة النفسية, وجرى تطبيقه على العينة المتمثلة في التلاميذ الايتام عبر الاطوار الثلاث (ابتدائي, متوسط, ثانوي)، المكونة من 30 تلميذة وتلميذ. فقد تم تطبيق هذه الدراسة في بلدية ورماس (الوادي), وتم الاعتماد على المقياس العربي للصحة النفسية. حيث هدفت الدراسة إلى: - التعرف على مستوى الصحة النفسية لدى التلاميذ الايتام. _ معرفة اذا كان الفرق بين الذكور والاناث في مستوى الصحة النفسية لهذه الفئة من التلاميذ. _ القاء الضوء على تأثير مدة اليتم في مستوى الصحة النفسية لدى التلاميذ الايتام. _ الكشف عن المشكلات النفسية لدى التلاميذ الأيتام. _ تسليط الضوء على فئة الايتام في المجتمع. وقد أظهرت النتائج ما يلي: _ يتميز اغلبية التلاميذ الايتام بمستوى مرتفع من الصحة النفسية. _ من خلال عرض النتائج تبين ان اختلاف الجنس (ذكور/ اناث), لا يؤدي الى التباين في درجات قياس مستوى الصحة النفسية لدى التلاميذ الايتام. _ تدل على ان الاختلاف في مدة اليتم (سنة واحدة/ سنتين فأقل/ أكثر من سنتين), يؤدي الى التباين في درجات قياس مستوى الصحة النفسية لدى التلاميذ الأيتام. The current study aimed to identify the level of mental health among orphaned students, and to find out whether there are differences in the level of mental health among orphan students, due to the gender variable, or whether there are differences in the level of mental health due to the variable of the period of orphanhood, and to achieve the objectives of the study and ensure that Its hypotheses used the measure of mental health, and it was applied to the sample of orphaned students across the three stages (primary, intermediate, secondary), consisting of 30 students. This study was applied in the municipality of Ourmes (El Oued), and the Arab scale of mental health was relied upon. Where the study aimed to: - Identifying the level of mental health among orphan students. - Find out if there is a difference between males and females in the level of mental health for this group of students. - Shedding light on the effect of the period of orphanhood on the level of mental health of orphaned students. - Detection of psychological problems among orphan students. - Shedding light on the category of orphans in society. Identifying the level of mental health among orphan students. - - Find out if there is a difference between males and females in the level of mental health for this group of students. - Shedding light on the effect of the period of orphanhood on the level of mental health of orphaned students. - Detection of psychological problems among orphan students. - Shedding light on the category of orphans in society. - The results showed the following: The majority of orphaned students are characterized by a high level of mental health. - By presenting the results, it was found that the gender difference (male/female) does not lead to a discrepancy in the degrees of measuring the level of mental health among orphan students. - It indicates that the difference in the period of orphanhood (one year / two years or less / more than two years) leads to a difference in the degrees of measuring the level of mental health among orphaned students
  • Item
    أنماط الإدارة الصفية وعلاقتها بتقدير الذات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) فرحات, محمد; بنين, يحي
    تهدف هذه الدراسة إلى كشف العلاقة بين أنماط الإدارة الصفية وتقدير الذات لدى تلاميذ سنة رابعة متوسط. و تم إستخدام المنهج الوصفي في هذه الدراسة، ولغرض جمع بياناتها طبّق الباحثان إستبيان أنماطالإدارة الصفية وإستبيان تقدير الذات على عينة عشوائية بسيطة حجمها )120( تلميذ مستوى سنة رابعة متوسط، وبعد جمع البيانات وعرضها ومعالجتها إحصائيا، تم تحليلها وتفسيرها باستخدام أسبيس توصلنا إلى النتائج التالية: لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية الديكتاتوري وتقدير الذات لدى تلاميذ سنة رابعة متوسط. توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية الديموقراطي وتقدير الذات لدى تلاميذ سنة رابعة متوسط. توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية المتسيب وتقدير الذات لدى تلاميذ سنة رابعة متوسط. Abstract: This study aims to explore the relationship between classroom management styles and self-esteem among fourth year average students. The descriptive approach was used in this study, and for the purpose of collecting its data, the researchers applied a questionnaire of classroom management patterns and a questionnaire of self-esteem on a simple random sample of (120) fourth year average students, and after data collection, presentation and processing statistically, it was analyzed and interpreted using (spss), We reached the following results: There is no statistically significant relationship between the dictatorial classroom management style and the self-esteem of fourth year average students. There is a statistically significant relationship between the democratic classroom management style and the self-esteem of fourth year average students. There is a statistically significant relationship between the lazy classroom management style and the self-esteem of fourth year average students..
  • Item
    دور التنشئة الأسرية في الحد من ظاهرة العنف المدرسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حكوم, صبرينة; العلمي, ليلى
    ملخص الدراسة باللغة العربية تهدف هذه الدراسة بصفة خاصة الى التعرف على دور التنشئة الاسرية وأثرها على سلوك الابناء في المدرسة محاولين بذلك الكشف عن دور أسلوب التربية الذي يعتمده الوالدين في الحد من ظاهرة العنف المدرسي وذلك انطلاقا من التساؤل الرئيسي التالي: كيف تأثر عملية التنشئة الاسرية في الحد من ظاهرة العنف المدرسي؟ ولإجابة عن هذا التساؤل تم الاعتماد على الفرضيات التالية: الفرضية العامة للتنشئة الاسرية تأثير في الحد من ظاهرة العنف المدرسي الفرضيات الجزئية: 1- لأسلوب التربية الذي يعتمده الوالدين داخل الاسرة دور فعال في الحد من ظاهرة العنف المدرسي 2- جودة العلاقات بين افراد الاسرة تساهم في الحد من ظاهرة العنف المدرسي. 3- الاهتمام الاسري والتربوي لطفل يساهم في الحد من ظاهرة العنف المدرسي. وقد اعتمدنا في معالجة هدا الموضوع على جانبين الجانب النظري الذي احتوى على تعريف الاسرة والتنشئة الاسرية والعنف المدرسي والمدرسة اما الجانب الميداني فقد تم في ثانوية الشهيد محمد علية الموسم الدراسي 2022-2023 بحيث تمت الدراسة على عينة عشوائية تتكون من 70 تلميذ من مستوى ثالثة ثانوي من مجتمع اصلي 108تلميذ. وقد اتبعنا المنهج الوصفي موظفين فيه ادوات منهجية متمثلة في الاستمارة والملاحظة. وفي الاخير خلصنا الى النتائج التالية - لأسلوب التربية له تأثير ايجابي على سلوك الابناء في المرحلة المتوسطة من خلال الحوار والمناقشة والمشاركة وحرية التعبير. - لجودة العلاقات دور فعال واساسي في التنشئة الاسرية بين الابناء من خلال اتباع الوالدين اسلوب العدل. - الاهتمام الاسري لطفل له دور فعال في الحد من ظاهرة العنف المدرسي كاهتمام بالصحة النفسية والجسمية للأبناء. This study aims، in particular، to identify the role of family upbringing and its impact on the behavior of children in school، trying to reveal the role of the parenting style adopted by parents in reducing thephenomenon of school violence، based on the following main question: Does family upbringing have a role in reducing the phenomenon of school ViolenceTo answer this question، the following hypotheses were relied upongeneral premiseFamily upbringing has a role in reducing the phenomenon of school violence Partial hypotheses: 1) The parenting method adopted by the parents within the family has an effective role in reducing the phenomenon of school violence 2) The quality of relations between family members contributes to reducing the phenomenon of school violence. 3) Family and educational interest in a child contributes to reducing the phenomenon of school violence. In addressing this issue، we relied on two sides: the theoretical side، which contained the definition of the family، family upbringing، school violence، and the school. As for the field side، it took place in the high school of Martyr Muhammad Aliyah in the academic season 2022-2023، so that the study was conducted on a random sample consisting of 70 students from the third secondary level of An original community of 108 students We followed the descriptive approach using methodological tools represented in the questionnaire and observationFinally، we reached the following results The method of education has a positive impact on the behavior of children inthe intermediate stage through dialogue، discussion، participation and freedom of expression. -The quality of relations has an effective and essential role in the family upbringing between children through the parents’ following the method of justice. Family concern for a child has an effective role in reducing the phenomenon of school violence as concern for the mental and physical health of children
  • Item
    مساهمة شبكات التواصل الاجتماعي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) بن ناجي, بثينة
    This study aimed to determine the effects of social networks on family relationships from the university professor's point of view. Among the most central questions of the study are: What are the habits and patterns of the respondents' use of social networks? What are the motives for using social networks from the university professor's point of view? What is the extent of the impact of social networks on family relations from the point of view of the university professor? One of the most prominent hypotheses of this study is that there is an increase in the use of social networks from the point of view of the university professor. And the motives of using social networks to meet the needs and requirements from the point of view of the university professor. The negative impact of social networks on family relationships from the university professor's point of view. As for the methodology, we used the descriptive method, and the tools used in this study are the questionnaire. The study sample consists of 24 university professors. The most prominent results of this study are: - Using social networks in the positive aspects and staying away from the negative aspects. - Social networks greatly affect relationships within the family. - Family problems and disagreements. - Parents must monitor their children so that this does not lead to neglect and indifference within the family. - Using these networks to consolidate family relationships.
  • Item
    مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالتنمر الإلكتروني عند طلبة الجامعة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حجايجي, مباركة
    هدفت هذه الدراسة التي هي بعنوان"مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالتنمر الإلكتروني عند طلبة الجامعة" إلى التعرف على أهم الاستخدامات والاشباعات المحققة من استخدام مواقع التواصل الاجتماعي عند طلبة سنة أولى ماستر علم اجتماع الاتصال، وعلاقة هذا الاستخدام يعرضهم لظاهر التنمر الإلكتروني، ولتوضيح هذه العلاقة تم التطرق لجميع مختلف مفاهيم متغيرات الدراسة وكذا المداخل النظرية والدراسات السابقة التي تناولت كل من مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالتنمر الإلكتروني. واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي، وعلى أداة الاستبيان موزعة على عينة قصدية بـ60 طالب يدرسون سنة أولى ماستر علم اجتماع الاتصال، وتوصلت الدراسة من النتائج نذكر منها: 1_من الاستخدامات المحققة من استخدام طلبة سنة أولى ماستر علم اجتماع الاتصال لمواقع التواصل الاجتماعي تكوين صداقات وعلاقات اجتماعية. 2_لا توجد علاقة بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وانتشار ظاهرة التنمر الاجتماعي عند طلبة سنة أولى ماستر علم اجتماع الاتصال. 3_لا توجد علاقة بين استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وانتشار ظاهرة التنمر اللفظي عند طلبة سنة أولى ماستر علم اجتماع الاتصال. 4_لا توجد ردود أفعال لطلبة سنة أولى ماستر علم اجتماع الاتصال عند تعرضهم لظاهرة التنمر الإلكتروني. Abstract : This study, entitled "Social Networking Sites and their Relationship to Cyber bullying among University Students", aimed to identify the most important uses and gratifications achieved from the use for first-year students of the master's degree in Sociology of Communication. And the relationship of this use exposes them to the phenomenon of cyber bullying, and to clarify this relationship, all the variables were addressed, as well as theoretical approaches and previous studies that dealt with each of the social networking sites and their relationship to cyber bullying. This study relied on the descriptive approach, and on the questionnaire tool distributed to an intentional sample of 67 studying a first year master's degree in the sociology of communication, and the study concluded from the results, including: 1_One of the uses achieved by first-year students of the master's degree in sociology is to contact social networking sites, to form friendship and social relationships. 2_There is norelationship between the use of social networking sites and the spread of the phenomenon of social bullying among first-year students of the master's degree in sociology of communication. 3_ There is no relationship between the use of social networking sites and the spread of verbal bullying among first-year students of the master's degree in sociology of communication. 4_ There are no reactions for first-year students of the master's degree in sociology of communication when they are exposed to the phenomenon of cyber bullying.
  • Item
    واقع استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة في قطاع السياحة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) نيبوع, نبيل
    تهدف الدراسة المعنونة ب" واقع استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة بقطاع السياحة " الى الاجابة عن التساؤل الرئيسي المتمثل في ماهو واقع استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة بمديرية السياحة والصناعة التقليدية لولاية توقرت للإجابة على هذا السؤال اعتمد الباحث على التساؤلين الهامين - 1 ما مدى استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة )جهاز الحاسوب، شبكة الإنترنت الهاتف الذكي( في مديرية السياحة والصناعة التقليدية - 2 ماهي معوقات استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة )جهاز الحاسوب، شبكة الإنترنت الهاتف الذكي( في مديرية السياحة والصناعة التقليدية والتي تندرج تحتها فرضيتين: - يوجد تباين في استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة بمديرية السياحة والصناعة التقليدية - توجد معيقات تنظيمية وشخصية في استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة بمديرية السياحة والصناعة التقليدية حيث تم الاعتماد على الاجراءات المنهجية المتمثلة في المدخل المنهجي لنظرية انتشار المبتكرات والمنهج الوصفي التحليلي لتحليلي وهذا باستخدام مجموعة من الأدوات لجمع البيانات انطلاقا من الملاحظة البسيطة مرورا بالمقابلة، واستمارة الاستبيان وصولا الى الأساليب لتحليل البيانات. وطبقت هده الأدوات على مجتمع البحث المتمثل في موظفي مديرية السياحة والصناعة التقليدية حيث كان عددهم 28 موظفا تم اختيارهم على طريقة المسح الشامل واسترجعت 23 استمارة من أصل 28 وأسفرت نتائج الدراسة الميدانية: - ان استخدام جهاز الحاسوب عامل أساسي في اختصار الوقت والجهد وتحسين اداء العمل كما يساهم في حفظ المعلومات والبيانات مما يدعوا الى فتح مجالات التكوين - عدم توفر جهاز الحاسوب بالشكل الكافي وعدم اتصالها لشبكة الانترنت - كشفت الدراسة أن جل الموظفين يملكون هاتفا ذكي يستخدمونه خلال العمل حيث تباينت استخداماته - عدم الالمام بتطبيقات الهاتف الذكي المتنوعة في مختلف المجالات العمل الاداري - الانترنت تستخدم بدرجة كبيرة في الانجاز الأعمال المتمثلة في المراسلات والإشهار كما أن بعض الموظفين يستخدمونها في الترفيه والتواصل مع الاصدقاء - ضعف مستويات اللغات الأجنبية عند الموظفين مما يعيق عمليات التحكم الجيدة في استخدام بتكنولوجيا الاتصال الحديثة ومواكبة التقنيات الحديثة _ تم التوصل الى أن وسائل تكنولوجيا الاتصال الحديثة معرضة لاختراق البيانات مما يتحفظ الموظفون في استخدامها . The study under investigation entitled “ The reality of using modern communication technology in the tourism sector" aims to answer the following main question “what is the reality of the use of modern communication technology in the Directorate of Tourism and Handicrafts in Touggourt wilaya .To answer this question .The researcher raised the following questions . 1. To what extent is the use of modern communication technology (computer, Internet and smartphone) in the Directorate of Tourism and Handicrafts ? 2)What are the obstacles in using the modern communication technology (computer, Internet and smartphone) in the Directorate of Tourism and Handicrafts ? In light of the previous research questions. We put forward the following hypothesis: - There is a discrepancy in the use of modern communication technology in the Directorate of Tourism and Handicrafts - There are organizational and personal obstacles in the use of modern communication technology in the Directorate of Tourism and Handicrafts . In order to achieve the stated aims of the present study, a methodological procedures represented in the methodological approach to the theory of the spread of innovations and the descriptive analytical approach to my analysis were relied upon using a set of tools to collect data from simple observation through the interview, the questionnaire form to the methods of data analysis.The questionnaire was administered to 28 employees who were selected on the comprehensive survey method, and 23 out of 28 forms were retrieved .The results obtained revealed that the use of the computer is a key factor in reducing time and effort and improving work performance as well as contributing to the preservation of information and data, which calls for opening areas of training. - Insufficient computer availability and lack of Internet connection - The study revealed that most employees have a smartphone that they use during work, as its uses varied - The Internet is widely used in the achievement of the work of correspondence and advertisement , and some employees use it in entertainment and communication with friends. - Poor levels of foreign languages among employees, which hinders good control processes in the use of modern communication technology and keeping pace with modern technologies. It was concluded that the means of modern communication technology are subjected to data breaches, which employees are reticent to use.
  • Item
    دو ر الثقافة الإعلامية في ترسيخ قي المواطنة لدى الطالب الجامعيّ
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) برحومة, هند; سلطانى, صفاء
    تهدف هذه الدراسة إلَ معرفة الدور الذي تلعبه الثقافة الإعلامية التي يكتسبها الفرد من الإعلام في ترسيخ قيم الواطنة لدى الطالب الجامعي، كما وتهدف إلَ التشجيع على عدم الإعتماد على الإعلام الأجنبي والعمل على إعلام خاص يحمل أفكار وإديولوجيات البلد وعاداته وتقاليده، تحت سؤال رئيسيّ تم ثّل في "ماهو دور الثقافة الإعلامية في ترسيخ قيم الواطنة لدى الطالب الجامعي؟ " وأسئلة فرعيّة "ماهو دور الثقافة الإعلامية في ترسيخ قيمة الشاركة الاجتماعية لدى الطالب الجامعي؟" و" ماهو دور الثقافة الإعلامية في ترسيخ قيمة الهويّة لدى الطالب الجامعي؟"، وقد تمثّلت فرضيّات الدراسة فيما يلي: ساهمت الثقافة الإعلامية في غ رس قيمة الشاركة لدى الطالب الجامعي، ساهمت الثقافة الإعلامية في غرس قيمة الهويّة لدى الطالب الجامعي، مستخدمين النهج الوصفيّ، والاستبيان كأداة لجمع البيانات، على عيّنة تمثّلت في الطلبة الجامعيّين في جامعة حه لخضر ولاية الوادي، وقد كانت أهم النتائج التي تِّ التوصّل إليها كما يلي:  تشغل مواقع التواصل الاجتماعي حيزا كبيرا من وقت الطالب الجامعي وتصل من 3 ساعات إلَ أكثر من 6 ساعات.  يؤثر الإعلام بشكل متفاوت على الطلبة من حيث الأفكار والعتقدات، كما ولا يحرص الطلبة على متابعة الأخبار من شتى المجالات بشكل منتظم.  ساهمت الثقافة الإعلاميّة في دفع الطلبة الجامعيّين إلَ الشاركة في مختلف الأنشطة الاجتماعيّة والمحليّة كالشاركة في الحملات التطوّعيّة والإنسانيّة بشكل عام، والمجالات الأكاديميّة كالناظرات والسابقات العلميّة، والنقاشات في شتى المجالات، السياسية، الاجتماعية، الاقتصادية، الثقافية، والأنشطة البيئ يّة مثل تنظيم الحملات البيئية.  لم تسهم الثقافة الإعلاميّة بشكل كبير في دفع الطلبة للمشاركة في الأندية ال رياضيّة، والأندية الثقافيّة والفنيّة، ومختلف العمليّات الديموقراطية والإنتخابيّة، والحملات الاجتماعيّة التي تهدف إلَ تحقيق التغيير الاجتماعيّ.  يفضّل أغلب الطلبة الجامعيّين العمل الجماعي على العمل الفردي.  يعبّّ الطالب الجامعيّ عن هويّته عن طريق الانتماء الدينيّ، واللغة العربية، وهي الأكثر استخداما لديه، ويرى أنها تُع زز عن طريق الثقافة الإعلاميّة لديه، ورغم ذلك فهو يرى أن الإعلام الوطني لم يمثّل الهويّة بالشكل الطلوب.Summary: This study aims to investigate the role of media culture acquired by individuals from the media in consolidating the values of citizenship among university students. It also aims to encourage not relying on foreign media and working on a specialized media that carries the ideas, ideologies, customs, and traditions of the country. The main question of the study is "What is the role of media culture in consolidating the values of citizenship among university students?" and the sub-questions are "What is the role of media culture in consolidating the value of social participation among university students?" and "What is the role of media culture in consolidating the value of identity among university students?". The hypotheses of the study were as follows: Media culture contributed to instilling the value of participation among university students, and media culture contributed to instilling the value of identity among university students. The study used the descriptive method and the questionnaire as a data collection tool, on a sample represented by university students at Hamma Lakhdar University in the state of El Oued. The most important results obtained are as follows: Social media platforms occupy a significant amount of time for university students, ranging from 3 hours to more than 6 hours.  The media affects students differently in terms of ideas and beliefs, and students do not usually follow news from various fields regularly.  Media culture contributed to pushing university students to participate in various social and local activities, such as participating in voluntary and humanitarian campaigns in general, academic fields such as debates and scientific competitions, and discussions in various fields, political, social, economic, cultural, and environmental activities such as organizing environmental campaigns.  Media culture did not contribute significantly to pushing students to participate in sports clubs, cultural and artistic clubs, various democratic and electoral processes, and social campaigns aimed at achieving social change.  Most university students prefer group work to individual work, and most of them rely on the internet as a source of information.
  • Item
    توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في تنمية المهارات المعرفية لدى طلبة الجامعة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) حمادي, جهاد; فاضلي, سلمى
    جاءت أهميةهذه الدراسة بعدماأصبحت شبكاتا لتواصل الاجتماعي جزءاكبيرا ومهما في حياةكل فرد واستخدامهاكسبيل للمعرفة، حيث تسعى الدراسةالحاليةإلى معرفةكيفيةتوظيف شبكات التواصل الاجتماعي في تنميةالمهارات المعرفيةلدى الطلبةالجامعيين، التي اعتمدت على المنهج الوصفي، وتمثلت أداةجمع البيانات في الاستبيان الذي وزع على عينة الدارسة بطريقة قصديةالتيتكونتمن 60طالبا وطالبةمن طلابسنةأولى علوم اجتماعيةبجامعةالشهيد حمةلخضر. كمااستندت الدراسة على نظريتينهمانظريةالاستخدامات والاشباعات والنظرية المعرفيةفي التعلم لمناقشة فروض الدراسة، وتوصلت الدراسة لجملة من النتائج تمثلت في: - كشفت نتائج الدراسةحول عادات ودوافع استخدام موقع اليوتيوبمن طرف الطلبة عينة الدراسةأنهم يستخدمون موقع اليوتيوب لأغراض تعليميةوان معدل استخدامهم لليوتيوب استخدام طبيعي لارتباطاتهم الدراسية - ينمي اليوتيوب القدرةعلى معالجةالمعلومات بحيث يكسب طلبة السنة الأولى علوم اجتماعية معارف ومعلومات جديدة، وكدا السرعة في استيعاب المعلومات المتعلقة بتخصصهم. - ينمي اليوتيوب مهارة المنطق والاستدلال عند طلبة السنة الأولى علوم اجتماعية.abstract: The importance of this study came after social media networks became a large and important part in everyone's life and used as a way of knowledge ، as the current study seeks to find out how to use social media networks in the development of cognitive skills among university students، which relied on the descriptive curriculum ، and the data collection tool was represented in the questionnaire that was distributed to the study sample in an intentional way، which consisted of 60 first-year students of social sciences at the University of martyr Hama Lakhdar. The study was also based on two theories، the theory of uses and gratifications and the cognitive theory of learning to discuss the study assignments، and the study reached a number of results represented in: - The results of the study on the habits and motives of using YouTube by the students of the study sample revealed that they use YouTube for educational purposes and that the rate of their use of YouTube is a normal use of their study links - YouTube develops the ability to process information so that first-year social science students gain new knowledge and information، and they quickly absorb information related to their specialty. - YouTube develops the skill of logic and reasoning for first-year social science students
  • Item
    الاتصال الواقعي في ظل هيمنة الاتصال الافتراضي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) غنايم, هاجر; رضواني, بديعة
    تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الاتصال الواقعي في ظل هيمنة الاتصال الافتراضي, و تحاول الكشف على مدى تفاعل أفراد المجتمع السوفي افتراضيا، وللوصول إلى أهدافها تم التطرق إلى مختلف الأدبيات النظرية التي تتعلق بمتغيرات الدراسة والخاصة بالاتصال الحقيقي والاتصال الافتراضي، حيث تم تحليل إجابات المبحوثين محاولين بذلك الإجابة عن الإشكال المطروح " إلى أي مدى أصبح التواصل الافتراضي بديلا للتواصل الواقعي في المجتمع السوفي؟ " من خلال الإجابة عن: - ما هي أشكال التواصل الافتراضي لدى المجتمع السوفي في بعده الاجتماعي؟ - ما هي أشكال التواصل الافتراضي لدى المجتمع السوفي في بعده السياسي؟ - ما هي أشكال التواصل الافتراضي لدى المجتمع السوفي في بعده التربوي؟ - إلى أي مدى يفضل أفراد العينة التواصل الافتراضي عن التواصل الواقعي؟ التي كانت فرضياتها كالتالي: - يتواصل أفراد المجتمع السوفي افتراضيا في البعد الاجتماعي. - يتواصل أفراد المجتمع السوفي افتراضيا في البعد السياسي. - يتواصل أفراد المجتمع السوفي افتراضيا في البعد التربوي. - يفضل أفراد العينة التواصل الافتراضي عن التواصل الواقعي. مستخدمين المنهجين الكيفي والوصفي, حيث كانت أدوات المستخدمة في الدراسة المقابلة و تقنية تحليل محتوى من اجل تحليل و وصف مختلف الإجابات المتحصل عليها من المبحوثين، طبقت هذه الدراسة على عينة من المجتمع السوفي قدر عددها بــ 20 مفردة مقسمة بين أساتذة وأقارب وجيران وزملاء, لنتوصل في النهاية إلى مجموعة من النتائج نذكر من أهمها: أن أغلبية أفراد الدراسة يفضلون التواصل الافتراضي على التواصل الواقعي و يرجع ذلك للعديد من الأسباب الخاصة بهم لعل من أهمها بعد المسافات والانشغالات الحياتية التي أصبح الفرد غارق بها، كذلك ضيق الوقت بسبب هذه الانشغالات. This study aims to identify the facts of real communication considering the dominance of virtual communication, as it tries to detect on which of them the members of the Souf society depend and prefer. To reach these goals, various theoretical manners related to the variables of the study, especially real communication, and virtual communication, were addressed. In this study, the answers of the respondents were analysed trying to answer the main study question: "To what extent has virtual communication become an alternative to real communication in the Souf society?" This main question also includes sub-questions: • What are the forms of virtual communication in the Souf society in its social dimension? • What are the forms of virtual communication in the Souf society in its political dimension? • What are the forms of virtual communication in the Souf society in its educational dimension? • To what extent do respondents prefer virtual communication over real communication? Our study stands on a main hypothesis stating that: virtual communication became an alternative to real communication in the Souf society. From this main hypothesis emerge some sub-hypotheses: • Members of the Souf society communicate virtually in the social dimension. • Members of the Souf society communicate virtually in the political dimension. • Members of the Souf society communicate virtually in the educational dimension. • Virtual communication is better than real communication from the point of view of the study sample members. As a scientific approach to the study, we used the qualitative approach and the descriptive approach, where we used the interview and the technique of content analysis as tools in order to analyse and describe the various answers obtained from the respondents. Moreover, this study was applied to a sample from the Souf society estimated at 20 items divided between professors, relatives, neighbours and colleagues, to finally reach a set of results, the most important of which are: The majority of the study members prefer virtual communication to real communication due to many of their own reasons, perhaps the most important of which are the distance and life preoccupations that the individual has become immersed in, as well as the lack of time due to these preoccupations
  • Item
    الإدمان الإلكتروني وآثاره على الفرد
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2023-06) قعري, صفاء; بن عمر, وصال
    Abstract : The aim of our study is to identify the phenomenon of electronic addiction and its effects on the individual. In our study, we used the descriptive approach. Our research community consisted of third-year bachelor students at the Faculty of Social Sciences and Humanities at Hama Lakhdar University in the Valley. We chose an intentional sample of 103 male and female students, and to collect data we used the questionnaire tool. Where the study relied on a major question: How does the Internet affect the individual? The following sub-questions are included under the following question: • What are the patterns and habits of the individual's use of the Internet? • Does the Internet positively affect the individual? • Does the Internet negatively affect the individual? We put forward the following hypotheses: - There are patterns and habits of individual use of the Internet. - The Internet has a positive effect on the individual. -The Internet negatively affects the individual. We have reached the following results: - The study revealed to us that most of the university students use mobile phones by 54%. - The study revealed to us that most of the Internet users are alone by 45%. - The study revealed to us that the majority of university students get the information they need from the Internet at a rate of 63%. - The study revealed to us that most of the respondents achieved knowledge satisfaction with the Internet by 49%. - The study revealed to us that the Internet did not help students improve their academic results by 55%. - The study showed us that most of the respondents feel depressed when they stop using the Internet, by 67%. الهدف من دراستنا هو التعرف على ظاهرة الإدمان الالكتروني واثاره على الفرد, وقد استخدمنا في دراستنا المنهج الوصفي, وتمثل مجتمع بحثنا في طلبة سنة ثالثة ليسانس بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة حمه لخضر بالوادي, واخترنا عينة قصدية قوامها 103 طالب وطالبة, ولجمع البيانات استخدمنا أداة الاستبيان, حيث اعتمدت الدراسة على تساؤل رئيسي مفاده : كيف تؤثر الانترنت على الفرد ؟ ويندرج تحت التساؤل التالي التساؤلات الفرعية التالية : • ماهي أنماط وعادات استخدام الفرد للانترنت ؟ • هل تؤثر الانترنت إيجابا على الفرد ؟ • هل تؤثر الانترنت سلبا على الفرد ؟ وقد طرحنا الفرضيات التالية : - هناك أنماط وعادات لاستخدام الفرد للانترنت . - تؤثر الانترنت إيجابا على الفرد . - تؤثر الانترنت سلبا على الفرد . وقد توصلنا الى النتائج التالية : - كشفت لنا الدراسة على ان اغلب الطلبة الجامعين يستخدمون الهاتف المحمول بنسبة 54 %. - كشفت لنا الدراسة ان معظم مستخدمين شبكة الانترنت بمفردهم بنسبة 45%. - كشفت لنا الدراسة ان اغلبية الطلبة الجامعين تمنحهم الانترنت المعلومات التي يحتاجونها بنسبة 63%. - كشفت لنا الدراسة ان اغلب المبحوثين حققت لهم الانترنت اشباعات معرفية بنسبة 49 % - كشفت لنا الدراسة ان الانترنت لم تساعد الطلبة في تحسين نتائجهم الدراسية بنسبة 55%. - أظهرت لنا الدراسة اغلب المبحوثين يشعرون بالاكتئاب عند توقف عن استعمال الانترنت بنسبة 67%.