JPES_Vol 06 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 15 of 15
  • Item
    أبعاد التفكير الابداعي في ظل المتغيرات المُعدِّلة لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بالأغواط
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) عطاوة, سليم; قويدري, لخضر
    تهدف هذه الورقة إلى دراسة أبعاد التفكير الإبداعي (الطلاقة-المرونة-الأصالة) في ظل المتغيرات المُعدِّلة (الجنس-الشعبة) لدى تلاميذ، ولتحقيق هذا الهدف تمّ تطبيق اختبار تورانس للتفكير الإبداعي الصورة (أ) اللفظية على عيّنة من تلاميذ القسم النهائي بمدينة الأغواط حجمها 120 تلميذ. وقد أظهرت النتائج المتحصل عليها وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بعدى الطلاقة والأصالة لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بعد المرونة بين الجنسين، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد التفكير الإبداعي الثلاثة (الطلاقة والمرونة والأصالة) لصالح التلاميذ قسم العلمي. Abstract: The purpose of this article is to study the dimensions of creative thinking (fluidity- flexibility- originality) in light of the modelator variables(sex and specialization) of students. To achieve this goal, Torrance Tests of Creative Thinking (Form A) was applied to a sample of(120) terminal students of high schools in Laghouat city. The results showed statistically significant differences in the dimensions of fluidity and originality in favor of women, with no statistically significant difference in flexibility between the sexes, as well as statistically significant differences in the two dimensions of creative thinking The fluidity and the originality of women and the absence of gender differences in flexibility. The results also showed statistically significant differences in the dimensions of creative thinking and the superiority of students in the scientific class.
  • Item
    دور الاستراتيجيات المعرفية للتذكر
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) قربوع, سهام; ناني, حسين
    ملخص: هدفت الدراسة إلى تبيان دور إستراتيجيات عملية التذكر في تحسين مهارة فهم المقروء لدى الأطفال ذوي صعوبات في الفهم القرائي، وذلك من خلال تصميم واقتراح برنامج تدريبي وفق المقاربة النظرية لمعالجة المعلومات يعتمد على تلقين أفراد العينة استراتيجيتين معرفيتين هما إستراتيجية التسميع وإستراتيجية إدراك التفاصيل وتدريبهم على استعمالها وتعميمها في المواقف القرائية. كما قمنا بتطبيق مجموعة من الأدوات والمتمثلة في اختبار الذكاء (اختبار رسم الرجل) والذي يعد كأداة معيارية لضبط العينة، واختبار الفهم القرائي المستعمل في صميم الدراسة والمصمم من طرف الباحثة قصد الكشف عن صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، هدفه هو ضبط العينة وكذا تقييم مستوى أفرادها في هذه المهارة، حيث تكونت عينة الدراسة من 30 تلميذ يدرسون في السنة الرابعة ابتدائي لا يعانون من تدني في مستوى الذكاء وكلهم يعانون من صعوبات في الفهم القرائي. توصلت النتائج إلى تحسن مهارة فهم المقروء لدى عينة البحث من خلال الدور الفعّال لإستراتيجية التسميع وإستراتيجية إدراك التفاصيل. الكلمات المفتاحية: فهم مقروء؛ صعوبات فهم قرائي؛ استراتيجيات معرفية؛ تذكر؛ معالجة معلومات. Abstract:The purpose of this study is to demonstrate the role of retrieval strategies in improving the reading comprehension skills of children with reading comprehension difficulties through the design and implementation of a training program based on information processing theory. The program is based on the subjects' learning of two cognitive strategies: the recitation method and the details perception method. Subjects are trained in the use of these methods and their implementation in reading situations. We also applied a set of tools, including the IQ test (drawing of a man) as normative tools for controlling the sample. The reading comprehension test used in the study, designed by the researcher to detect reading difficulties in grade 4 students, is designed to monitor the sample and assess the level of literacy skills of its members. The study sample included 30 fourth graders without cognitive problems but all suffering from reading difficulties affecting their ability to comprehension reading. The study showed an improvement in the readingcomprehension skills of the study subjects due to the effective role of the recitation method andthedetails perception method.
  • Item
    دور حصة التربية البدنية في ضبط حركة ونشاط الأطفال
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) عريق, لطيفة
    تهدف هذه الدراسة لمحاولة التعرف عن دور حصة التربية البدنية في ضبط حركة ونشاط الأطفال الذين يعانون من اضطراب عجز الانتباه المصحوب بفرط النشاط وفي زيادة تحصيلهم العلمي المدرسي فتم التطرق إلى كل من مفهوم صعوبات التعلم، عجز الانتباه، فرط النشاط، مفهوم التحصيل الدراسي وأهم أسبابه، وكذا ماهية اللعب وعلاقته بشخصية الطفل، وأخيرا حصة التربية البدنية والرياضية كطريقة لعلاج الأطفال الذين يعانون من ضعف الانتباه المصحوب بفرط النشاط. وقد توصلت الدراسة إلى أن الرياضة واللعب تعد أهم البرامج السلوكية التي تساعد المعلمين والأهل على مساعدة أبنائهم الذين يعانون من اضطراب عجز الانتباه المصحوب بفرط النشاط من أجل إفراغ الطاقة الزائدة وتوجيه سلوكهم ليكون مقبول اجتماعيا، وكذا زيادة تركيزهم وانتباههم للأمور المهمة في الحياة كالتعلم بمختلف أنواعه وزيادة تحصيلهم العلمي المدرسي عبر استغلال الألعاب الحركية والتعليمية التي تكون مناسبة لمثل هؤلاء الأطفال الذين يعانون من اضطراب عجز الانتباه المصحوب بفرط النشاط. Abstract: This study aims to try to identify the role of the share of physical eeducation in controlling the movement and activity of children who suffer from attention deficit coupled with overheating disorder and increase their academic achievement and its causes also the concept of play and its relation with personality of the child, and, finally, the share of physical education and sports as a way to treat children who suffer from attention deficit coupled with hyperactivity . The study found that sport and play is the most important behavioral programs that help teachers and parents to help their children who suffer from attention deficit coupled with overheating disorder for excess energy emptying and guide their behavior to be socially acceptable, as well as to increase their focus and their attention to the important things in life like learning and its different forms and to increase their education school through by the exploitation of the kinetic and educational games that would be appropriate for such children who suffer from attention deficit disorder coupled with overheating.
  • Item
    Les Facteurs Métalinguistiques Et Visuo-attentionnels
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) Layes, Smail; Bouakkaz, Torkia
    Abstract: The aim of this study is to examine whether metalinguistic (phonological awareness and morphological awareness) and visual-attentional factors are associated with the ability to read words and pseudo-words in children in the 4th and 5th primary grades. The analysis of these three variables was performed on the basis of a comparison between dyslexic children (n = 30) and typical readers (n = 111) matched in age. The results of this study showed that phonological awareness, morphological awareness, and visual attention are significantly associated with words and pseudo-words reading performance. The two groups of readers differ significantly in these three linguistic and cognitive variables. The results have theoretical implications for the in-depth understanding of basic fundamentals processes related to reading words in Arabic.Résumé :Cette étude a pour objet d’examiner si les facteurs métalinguistiques (conscience phonologique et conscience morphologique) et visuo-attentionnel sont associés à la compétence en lecture de mots et de pseudo-mots chez l’enfant en 4 éme et 5 éme années primaires. L’analyse de ces trois variables a été réalisée sur la base d’une comparaison entre enfants dyslexiques (n=30) et normo-lecteurs (n=111) appariés en age. Les résultats de cette étude ont montré que la conscience phonologique, la conscience morphologique et l’attention visuelle sont significativement associés avec la performance de lecture de mots et de pseudo-mots. Les deux groupes de lecteurs diffèrent significativement entre eux dans ces trois variables linguistique et cognitive. Les résultats ont des implications théoriques sur la compréhension approfondie des processus de bases fondamentales liées à la lecture de mots en langue arabe.
  • Item
    تأثير الميزانية الصوتية على التكفل الصوتي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) عكرون, سامية
    البحة الصوتية ليس بالأمر الهين، ولكن المجتمع الجزائري لا يعطون أهمية لهذا الاضطراب، نجد أفراد يعانون من اضطراب صوتي أكثر سنتين أو ثلاث بدون أن يستشيروا مختص كأن الأمر لا يهمهم بتاتا. خلال تقربنا للمراكز الإستشفائية، لاحظنا نقائص كثيرة وفادحة صدرت من طرف المختصين الأرطفونين (ميزانية ناقصة، تشخيص الأرطفوني وتسجيل صوت المفحوص منعدمة....إلخ) لذا إقتراحنا ميزانية كاملة حتى توفي بالغرض لأنها ستسمح للمختص أن يجمع كم هائل من المعلومات الخاصة بالمفحوص، أن يقيم صوت المفحوص تقيما ذاتيا بواسطة سلم وتقييما موضوعيا بواسطة برمجية كما يذكره بوصف السلوك الصوتي.Abstract: Dysphonia is not a common disorder, but the Algerian Society does not consider it as a disorder, because there are many dysphonics whose disorder goes back two or three years, without consulting a specialist. During our investigations in hospital settings, we have noted many weaknesses that this is in: the incomplete history, the recording of the patient’s voice does not exist, the diagnosis of the speech therapist does not establish. For these reasons, we have proposed a complete vocal check-up so that the speech therapist can meet all the patient’s expectations, namely: - Gathers a large amount of information about the patient; - A subjective evaluation using the GRBAS scale; - An objective evaluation with PRAAT software; - An analysis of the gesture.
  • Item
    مستويات الاحتراق النفسي وعلاقتها بالاكتئاب
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) بوحارة, هناء
    تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستويات الاحتراق النفسي وعلاقتها بالاكتئاب لدى أعوان الحماية المدنية. لتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على فرضياتها، تم الاعتماد على المنهج الوصفي واختيار عينة عشوائية طبقية من فئة الأعوان بمديرية الحماية المدنية وبعض وحداتها بمدينة عنابة. حيث طبق عليها مقياس الاحتراق النفسي ومقياس الاكتئاب في العمل (من إعداد الباحثة). وبعدما جُمعت البيانات وأُجريت المعالجات الإحصائية عن طريق الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية النسخة 20، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - كلما زاد الإنهاك النفسي البدني كلما ازدادت شدة الاستجابة الاكتئابية لدى أفراد العينة. - كلما ازدادت سلبية العلاقات تجاه الآخرين في العمل كلما اشتدت الاستجابة الاكتئابية لدى أفراد العينة. - انخفاض مستوى الأداء الوظيفي يؤدي إلى شدة الاستجابة الاكتئابية لدى أفراد العينة. - غياب مظاهر الدعم النفسي الاجتماعي في العمل يؤدي إلى استجابة اكتئابية عالية لدى أفراد العينة. Abstract:This study aims to reveal the levels of burnout and the relationship with depression among civil protection agents. To achieve the aims of the study and to answer to its hypotheses, one adopted the descriptive method one chose a real arbitrary sample of the category of the agents of the direction of civil protection and these units at the level of the wilaya of Annaba . The Burnout scale and depression scale were applied at work. After collecting and statistically analyzing data by SPSS v20 the study concluded the next results: - There is a direct relationship between psychological-physical exhaustion and Depression response among the participants. - There is a direct relationship between negative relations orientation to others in work place and Depression response among the participants. - Social and psychological support absence lead to high levels of Depression response among the participants.
  • Item
    طبيعة تصورات أم الطفل الحامل لمتلازمة داون
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) صحراوي, عقيلة
    ملخص تهدف الدراسة الحالية معرفة الوضعية الصعبة المباغتة التي تعيشها أم الطفل المصاب بمتلازمة داون نظرا لشدة وقع صدمة اكتشافها لإعاقة طفلها بما في ذلك من سلوكاتها وطبيعة تصوراتها والديناميكية النفسية التي تعيشها جراء هذه الإعاقة، والتيلا تتوافق مع تصوراتها المنتظرة. في الواقع، إن حجم الإعاقة لدى أم الطفل المصاب يجعلها تعيش آلاما نفسية إلى درجة صعوبة تقبل الإعاقة، مما قد يؤدي إلى هشاشة التنظيم النفسي و فقر التصورات الذهنية المشحونةبالنبذ الصريح أو المقنع ذلك ما سيتم اختباره في إطار المنهج العيادي بالاعتماد على تحليل خطاب الأمهات في المقابلة العيادية إضافة إلى تحليل سياقات اختبار تفهم الموضوع. أسفرت النتائج على أنالمبحوثات تميزن بتوظيف نفسي عصابي( نوع رهابي وآخر وسواسي) نتيجة اضطراب العلاقة الوجدانية بينهن وبين أطفالهن المصابين التي عكستها آلياتهن الدفاعية غير العادية التي برزت من خلال تصوراتهن الذهنية.Abstract: The aim of the present study was to find out the difficult and bewildering situation that a mother of a child with Down syndrome goes through due to the intense shock when she discovers the handicap of her child, including her behavior, the nature of her representations and the psychological dynamics. This child’s disability does not fit with her expected representations. Actually, the magnitude of the handicap makes the mother experience psychological pain to the extent that she refuses her child’s disability. This will lead to a vulnerable psychological organization and poor mental representations expressed by explicit or implicit rejection which we will test by using the clinical method, that is, by analyzing the mothers’ speech during the clinical interview, besides the TAT. The results reveal that mothers have a neurotic psychological functioning (phobic, obsessional), caused by the disturbed emotional relationship with their children, this was reflected by the unusual defense mechanisms revealed by their mental representations.
  • Item
    العلاج الأسري في الجزائر
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) سليمان مسعود, ليلى; معتصم ميمونى, بدرة
    ملخص: انطلقت الدراسة من نتائج البحث حول فعالية العلاج الأسري في الجزائر التي تبين من خلالها بأن العملية العلاجية تنطلق من خصوصية الأسرة وثقافتها، حيث هدفت إلى الكشف عن العوامل الخاصة بالأسرة والعوامل الخاصة بالمختص النفسي التي تؤثر في تطبيقه. اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، إذ قامت بتطبيق استبيان العلاج الأسري الذي بنته بعدما أجرت دراسة خصائصه السيكومترية على عينة مكونة من 118 أسرة في ثلاثة ولايات نموذجية: مستغانم وهران وعين تموشنت. تمت المعالجة الإحصائية عن طريق البرنامج الإحصائي مع الاستعانة بالمتوسط الحسابي والنسبة المئوية لوصف معطيات الدراسة، وبمربع إيتا 2η للوقوف على حجم التأثير. خلصت الدراسة إلى أن تطبيق العلاج الأسري في الجزائر يتأثر بالمستوى التعليمي للأسرة و ليس بمستواها الاقتصادي، كما يتأثر بشكل واسع بالخبرة لدى المختص النفسي، بينما لا يتأثر بإطار العمل. Abstract Our study is based on the results of research on the effectiveness of family therapy in Algeria, which shows that the therapeutic process should be based on the specificity of the Algerian family and its culture. This study aimed to explore the specific family factors and the factors associated with the psychologist that affects its application. We have adopted the descriptive approach and have applied a family therapy questionnaire built by the researcher after studying its psychometric properties on a sample of 118 families in three pilot departments : Mostaganem, Oran and Ain Temouchent;, the researcher has analyzed statistically all the data by SPSS. 20 programmers, using the arithmetic mean and the percentage to describe the data of the study, and the value of Eta square η 2 to determine the magnitude of the effect. The study concluded that the application of family therapy in Algeria is influenced by the educational level of the family not by its economic level, and is also greatly influenced by the experience of the psychologist, and not affected by his framework.
  • Item
    الاكتئاب الارتكاسي الناتج عن طلاق الوالدين
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) بلخماس, يمينة; زروالى, لطيفة
    يهدف المقال إلى دراسة الاكتئاب الارتكاسي لدى الطفل المتمدرس والناتج عن الطلاق الوالدي. بارتكاز على المقابلة العيادية واختبار تفهم العائلة، أوضحت النتائج ما يلي: - وجود مؤشر عالي لاختلال التوظيف العائلي ووحود صراعات غير محلولة داخل العائلة لدى الحالة المدروسة. - يمثل الطلاق الوالدي تجربة ذات خطورة صدمية إذ تظهر الأعراض مرتبطة باضطرابات القلق والاكتئاب. Abstract: The objectuf of tاis paper is to study the reactionnal depression resulting from parental divorce. Based on the clinical interview and family apperception test(Fat) ,The results demonstrate: - existence of a high family dysfunction indicator and unresolved conflicts within the family of the case studied. - The divorce parental is an experience with traumatic risk for child: the symptoms that appear linked with anxiety and depression.
  • Item
    أثر مواقع التواصل الاجتماعي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) لطفي علي قشمر, على
    هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر مواقع التواصل الاجتماعي على حدوث الخلافات الزوجية من وجه نظر المتزوجين العاملين في الجامعات الفلسطينية، إضافة إلى تحديد أثر متغيرات النوع الاجتماعي، العمر، مكان السكن، والمؤهل العلمي. تكون مجتمع الدراسة من المتزوجين مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي في الجامعات الفلسطينية، حيث أجريت الدراسة على عينة قوامها (160) من المتزوجين مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي في الجامعات الفلسطينية، وتم اختيارهم بطريقة عشوائية، وقد تكونت الاستبانة من (28) فقرة موزعة إلى أربعة أبعاد، ووجد أن معامل ثبات أداة الدراسة كان (0.88) وهي نسبة تؤكد إمكانية استخدام الأداة لأغراض الدراسة. Abstract: The study aimed to identify the impact of social networking sites on the occurrence of marital differences from the perspective of married couples working in Palestinian universities, in addition to determining the impact of gender variables, age, place of residence and scientific qualification. The study population consisted of married users of social networking sites in Palestinian universities. The study was conducted on a sample of(160) married persons who used social networking sites in Palestinian universities. They were randomly selected. The questionnaire consisted of 28 paragraphs divided into four dimensions. It was found that the coefficient of stability of the study instrument was(0.88) which confirms the possibility of using the tool for study purposes.
  • Item
    أسباب ظاهرة عمالة الأطفال في مدينة القدس
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) عرار, رشيد
    هدفت الدراسة التعرف إلى ظاهرة عمالة الأطفال في مدينة القدس، الأسباب الآثار والأبعاد، والوقوف على أكثر العوامل التي تتنبأ بعمالة الأطفال وفقًا لمتغيرات: النوع الاجتماعي، ومكان السكن. وطبقت الدراسة على عينة عشوائية مؤلفة من (189) من العاملين بالمدارس، (114) ولي أمر، و(461) طفلا، ووصف النتائج كمياً وكيفياً من خلال مقابلات فردية وجماعية وحلقات بؤرية. وأشارت النتائج إلى أن الصعوبات الاقتصادية في مدينة القدس التي تقف خلفها سياسات الاحتلال تجبر المئات من الطلاب للعمل والمساهمة في اقتصاد الأسرة. وأكثر العوامل التي تتنبأ بعمالة الأطفال هي (عدم جدوى التعليم في الحياة المستقبلية)، وباستخدام التحليل العاملي قسمت أسباب عمالة الأطفال إلى: أسباب تتعلق بذات الطالب/ة، وأسباب تتعلق بالمدرسة، وأسباب مادية، وأسرية، وسياسية، وأخرى تتعلق بنظرة المجتمع. وأوصت الدراسة بضرورة رفع الوعي بحقوق الطفل من خلال حملات الضغط والمناصرة، وتوعية الأهل بأهمية التعليم وخطورة العمل في سن مبكر، ودعم برامج تمكينية للشباب في مدينة القدس، إلى جانب الاهتمام بالتعليم والتدريب المهني والتقني والتأهيل، وتكثيف دور الإعلام لمكافحة عمالة الأطفال.Abstract:The study aimed to identify the phenomenon of child labor in the city of Jerusalem and the main reasons that drive children to work at an early age, as well as to identify the most factors that predict child labor, according to variables: gender, and place of residence .The study was conducted on a sample of 189 school staff, 114 guardians and 461 children, randomly selected. The results indicated that the economic difficulties in Jerusalem, which are behind the occupation policies, are forcing hundreds of students to work and contribute to the family economy. It turns out that the most predictive factors of child labor are (the futility of education in future life). Using Factor analysis, child labor is divided into the following dimensions: reasons for the same student, reasons for school, reasons for the financial situation of students and their families, reasons for family status, reasons for political status, and community perception. The study recommended the need to raise awareness of children's rights through lobbying and advocacy campaigns, educating parents about the importance of education and the danger of working at an early age, in addition to supporting empowerment programs for youth in Jerusalem,inaddition to attention to education, vocational and technical training and rehabilitation, and intensifying the role of media and social media to combat Child labor.
  • Item
    السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس
    (معامير,نريمان. السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 06 ع1. 31/03/2020 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2020-03) معامير, نريمان; كوسة, فاطمة الزهراء
    ملخص: تعد مرحلة المراهقة مرحلة حساسة وحرجة ذات تحولات نفسية واجتماعية وبيولوجية عميقة، إذ فيها ينتقل الفرد من مرحلة الطفولة إلى مرحلة الرشد، تتبعها العديد من التغيرات المعرفية السلوكية، ولتحديد نوعا من السلوك الذي ينجم عن هذه المرحلة العابرة، تم تطبيق مقياس باص وبيري للسلوك العدواني على عينة قدرت بـ(ـ101) تلميذا تم اختيارهم بطريقة عشوائية، تتراوح أعمارهم ما بين (13-17) سنة أي في الطورين المتوسط والثانوي بولاية الوادي، للكشف عن مستوى السلوك العدواني لدى المراهقين المتمدرسين، ومعرفة درجة الاختلاف بين الجنسين والفروق بين الطورين المتوسط والثانوي في السلوك العدواني وبالاستناد على المنهج الوصفي الاستكشافي وجمع البيانات وتبويبها بالاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية أظهرت النتائج على أن :  مستوى السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس في المؤسسات التربوية منخفض.  لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس باختلاف الجنسين.  لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس باختلاف الطورين المتوسط والثانوي.Abstract: Adolescence is a sensitive and critical stage with profound psychological, social and biological transformations, which is between childhood and adulthood, followed by many cognitive behavioral changes, and to determine the kind of behavior that results from this stage, the bus and Perry scale was applied for aggressive behavior to a sample of (101) pupils randomly selected between the ages of (13-17) years in the middle and secondary phases of in wilaya of Eloued, to detect the level of aggressive behavior in the adolescents student, and to know the degree of gender difference and the differences between the middle and secondary phases. a Aggressive behavior .Based on the descriptive exploratory approach, data collection and ompilation based on the SPSS program, the results showed that: - The level of aggressive behavior in adolescent student in educational institutions is low. - There are no statistically significant differences in aggressive behavior among adolescent student with different sexes. - There are no statistically significant differences in the aggressive behavior of the adolescent student in the middle and secondary phases.
  • Item
    العنف المدرسي وعلاقته بالأفكار اللاعقلانية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) عيسو, عقيلة; بوشيربي, إكرام
    هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين العنف المدرسي والأفكار اللاعقلانية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. اعتمدنا المنهج الوصفي الارتباطي، واخترنا عينة عشوائية قدرت بـ 102 تلميذا يدرسون بالسنة الثانية والثالثة في بعض متوسطات ولاية البليدة. وبتطبيق مقياسي سلوك العنف المدرسي لبوحملة (2014) والأفكار اللاعقلانية لحجازي (2003) بعد التحقق من صدقهما وثباتهما. وبحساب معامل الارتباط بيرسون تم التوصل إلى: عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين العنف المدرسي والأفكار اللاعقلانية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. كما لا توجد فروق دالة إحصائيا في الأفكار اللاعقلانية لدى التلاميذ تعزى لمتغير الجنس. بينما وجدت فروق دالة إحصائيا في العنف المدرسي لدى التلاميذ تعزى لمتغير الجنس وهي لصالح الذكور. كذلك لم توجد فروق دالة إحصائيا في الأفكار اللاعقلانية وفي العنف المدرسي لدى التلاميذ تعزى لمتغير المستوى الدراسي. Abstract: The present study aimed to know the relationship between irrational ideas and school violence among middle school students. Where the descriptive correlation approach was used, and the choice of simple random sample, estimated of 102 students following in the second and the third years in some Blida’s middle school. By applying too scales, The school violence behavior of Bou hamla and the irrational ideas of Hijazi, after calculation of the correlation coefficient Pearson. Analysis of the results showed that: There is no relation of statistical indication between irrational ideas and school violence among middle school students. There are also no differences based on the statistics in the irrational ideas due to the gender variable. While there were differences based on the statistics in school violence due to the gender variable in favor of males. There were also no differences based on statistics in irrational ideas and school violence due to the variable of the academic level.
  • Item
    قلق المستقبل وعلاقته بفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) وادة, فتحي
    ملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة الموجودة بين قلق المستقبل وفاعلية الذات لدى عينة من طلاب الجامعة، استخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي بشقيه الارتباطي والمقارن، وشملت عينة الدراسة على (449) طالبا وطالبة من التخصصين العلمي والأدبي للسنة الجامعية (2016 -2017)، كما تم اختيار عينة الدراسة عن طريق المعاينة العشوائية الطبقية، وطبقت الدراسة مقياس قلق المستقبل(المشيخي، 2009)، ومقياس فاعلية الذات (إعداد الباحث، 2016) وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - ترتبط درجات قلق المستقبل بدرجات فاعلية الذات لدى عينة الدراسة. - تختلف درجات قلق المستقبل باختلاف مستويي فاعلية الذات (مرتفعة – منخفضة) لدى عينة الدراسة. - لا تختلف درجات قلق المستقبل باختلاف التخصص(علمي – أدبي) لدى عينة الدراسة.Abstract:The study aimed to find out the relationship between future anxiety and self-efficacy among a sample of El Oued university students. This study used the descriptive method correlative and comparative designs. The study sample composed of (449) students from the scientific and literary disciplines for the academic year (2016-2017). The study sample was selected in random stratified sampling and it used the Future Anxiety Scale (Al-Mashikhi, 2009) and the Self-efficacy Scale (prepared by the researcher, 2016). The study concluded to following results: - There was a significant correlation between future anxiety scores and self-efficacy scores in the study sample. - There were statistically significant differences in future anxiety scores according to the levels of self - efficacy (high - low) in the study sample. - There were no statistically significant differences in future anxiety scores according to the discipline (scientific - literary) in the study sample
  • Item
    أثر استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم في مادة النحو على التحصيل الدراسي فيها
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03) حجاج, عمر; فخار, عيسى
    تهدف الدراسة إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية خرائط المفاهيم في تدريس مادة النحو على التحصيل الدراسي فيها، وقد استخدم البحث التصميم الثاني من التصميمات التمهيدية للمنهج التجريبي القائم على المجموعة التجريبية الواحدة مع القياس القبلي والبعدي. وتتمثل عينة الدراسة من (43 تلميذا وتلميذة) من السنة الخامسة ابتدائي يدرسون في مدرسة الشيخ محمد على دبوز - الحرة- بالقرارة ولتحقيق أهداف الدراسة ثم إعداد مادة تعليمية وفق استراتيجية خرائط المفاهيم، واختبار لقياس التحصيل القبلي، وآخر لقياس التحصيل البعدي، وقد تم حساب خصائصها السيكومترية للتأكد من صدقها وثباتها. وقد تمت الدراسة في الموسم 2018- 2019 ودامت 6 أسابيع (18 حصة). وبعد تحليل النتائج إحصائيا باستعمال برنامج توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1-توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى 0.05 بين متوسط درجات التلاميذ في الاختبار القبلي والاختبار البعدي باختلاف طريقة التدريس لصالح الاختبار البعدي. 2- توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في مستوى التذكر بين متوسط درجات التلاميذ في الاختبار القبلي والاختبار البعدي لصالح الاختبار البعدي. 3-لا توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في مستوى الفهم بين متوسط درجات التلاميذ في الاختبار القبلي والاختبار البعدي. 4-لا توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى 0.05 في مستوى التطبيق بين متوسط درجات التلاميذ في الاختبار القبلي والاختبار البعدي. Abstract:The study aims to determine the impact of using strategy maps concepts in teaching as on academic achievement, and has been used to search the second design of preliminary designs experimental method based on experimental group with tribal measurement walbadi. The sample of the study consisted of (43 pupils and pupil) of the fifth year of study at primary school of Sheikh Mohamed Ali Debbouze-dirt-free and achieve the objectives of the study and preparation of teaching material in accordance with strategy maps concepts, test for gauging, and another for dimensional gauging, and were calculated Psychometric characteristics to ensure its sincerity and consistency. The study took place in and lasted six weeks (18 servings). After analysing the results statistically using 9-2018the season 201 program spss19.0 the study found the following results: 1. a statistical differences at the level of 0.05 between the average scores pretest and students test post for different teaching method to fit test post. 2. There are differences statistically at 0.05 level of recollection among average pupils at pretest and post test for test post . 3.There are no statistical differences at 0.05 level of understanding between the average scores pretest and students test post. 4. There is no statistical differences at 0.05 level of application among average pupils at pretest and post test.