قلق الإمتحان لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة الوادي university of Eloued

Abstract

هدفت الدراسة إلى الكشف على طبيعة تأثير قلق الإمتحان على الرسوب المدرسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط، حيث تمت صياغة الإشكالية العامة على النحو الآتي: هل يؤثر قلق الإمتحان على الرسوب المدرسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط؟ وقد شملت عينة الدراسة(250) تلميذ وتلميذة(135) إناث و(115) ذكور, وتم تطبيق مقياس قلق الإمتحان وقد تم إتباع في معالجة البيانات على المنهج الوصفي السببي المقارن، ثم إستخدمنا كل من إختبار كا2 للكشف عن الفروق بين مستويات قلق الإمتحان وإختبار (ت) للكشف عن دلالة الفروق في قلق الإمتحان لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط تبعا للإعادة (معيد/غير معيد)، وإختبار (ت) للكشف عن دلالة الفروق في قلق الإمتحان لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط تبعا للجنس (ذكور/إناث)، وبعد تطبيق الأدوات المستخدمة وإستخلاص النتائج تم التوصل إلى ما يلي: - مستوى قلق الإمتحان لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط مرتفع. - لا توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين المعيدين وغير المعيدين من تلاميذ السنة الرابعة متوسط على مقياس قلق الإمتحان. - توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين الذكور والإناث من تلاميذ السنة الرابعة متوسط على مقياس قلق الإمتحان. Study summary The study aimed to reveal the nature of the effect of exam anxiety on school repetition among intermediate fourth year students, as the general problem was formulated as follows: Does exam anxiety affect school failure among intermediate fourth year students? The study sample included (250) male and female students (135) females and (115) males, and the Exam Anxiety Scale was applied and the data processing was followed on the comparative causal descriptive approach, then we used both the K2 test to detect the differences between exam anxiety levels, And the (t) test to reveal the significance of differences in exam anxiety among the fourth year students, average according to repetition (fail/non-failing), and the (t) test to reveal the significance of the differences in exam anxiety among the fourth year students, average according to gender (males/females), and after Applying the tools used and drawing conclusions, the following was found: - The level of exam anxiety among the fourth year students is medium and High. - There are no statistically significant differences at the significance level ( ) between the repeaters and non-repetitors of the fourth year students, average on the exam anxiety scale. - There are statistically significant differences at the level of significance ( ) between males and females of the fourth year students, average on the exam anxiety scale. .

Description

مذكرة ماستر علم النفس تخصص علم النفس المدرسي

Keywords

قلق الإمتحان، الرسوب الدراسي، المراهقة, Angoisse des examens, échec scolaire, adolescence, Exam anxiety, school failure, adolescence

Citation

قلق الإمتحان لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2022 . [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط