QJSHS_Vol 05 N 02

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 52
  • Item
    The Multilingual Students' Voyage Towards International Scale Settings: Challenges And Expectations.
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) Nesba, Asma .
    The current study aims at tracking the social and academic linguistic performance of international students from three African countries studying in the Algerian universities. The early stage of involvement in a new different multilingual context can affect significantly the academic practices of international students. To get in-depth insights into this area of research a qualitative study during the academic year 2020/2021 was conducted at the universities of El-Oued and Annaba. Two data gathering tools were utilized, a questionnaire as well as a structured interview. The findings reveal that the students’ prior experiences as being members in small-scale multilingualism settings enabled them to adhere quickly to a larger multilingual scale. A cultural openness was also noticed among the host society when peer colleagues’ curiosity to know about the other different led them to be in close contact with international students
  • Item
    Nature Et Etendu De La Question Environnementale En Algerie : Un Pays A Risques Majeurs
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) Medjitna, Wafa .
    A travers ce papier, nous allons aborder la question des risques environnementaux dont le monde fait face et qui se prolifèrent et menacent l’homme et les écosystèmes sur terre depuis des décennies. L’Algérie aussi connait une multitude d’aléas d’origine diverse, naturelle et technologique ; ce qui nécessite l’adoption d’une stratégie de développement axée sur les principes de la durabilité.
  • Item
    Les Corrélations Entre Le Signe Linguistique Et La Réalité
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) Tahraoui, Said .
    Dans ce travail, nous avons abordé l’analyse des titres selon trois niveaux différents (syntagmatique, sémantique et sémiotique) : le premier niveau concerne la structure formelle de la phrase composant le titre, alors que les deux autres niveaux étudient le sens. D’après ces analyses, nous somme arrivé, dans un premier temps à ce que la plupart des titres sont des phrases nominales qui se caractérisent par la longueur et par la fréquence des adjectifs. A suivre, dans un deuxième temps, l’analyse sémantique des titres qui nous font découvrir que la polysémie des mots, ne signifie pas que les titres sont polysémiques, Parce que la détermination du contexte du titre montre le sens ciblé.
  • Item
    Investigating Efl Students’ Perspectives Of Ict Use In Reading And Writing Skills
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) El Aggoune, Amina .
    Modern technologies including Information and Communication Technologies (ICTs) have brought profound changes to higher education. Thus, this study investigates EFL students’ perceptions of ICT use in reading and writing. Accordingly, these research questions have been raised: 1) Are EFL students aware of the potentials of ICT use in reading and writing? 2) How do they use ICTs to enhance these literacy skills? Then, an online questionnaire has been administered to 69 master one students from two universities- Annaba and Guelma. The obtained results have showed that these learners are aware of ICTs significance in developing reading and writing skills and they use different applications, sites and platforms to enhance these literacy skills.
  • Item
    تمارين فلسفية وزراعة الذات
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) حدوش, زاهر
  • Item
    المدرسة التَّاشفينية بتلمسان جوهرة الفن الزياني
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) عولمي, محمد
    شهد المغرب الأوسط خلال العهد الزياني ازدهارا للعمارة والفن المغربي الأندلسي، وعرفت مختلف مدن المملكة وبشكل خاص مدينة تلمسان العاصمة، تشييد العديد من المعالم المعمارية من وقصور ومساجد ومدارس وزوايا وحمامات، وتعد المدرسة التَّاشفينية من أشهر العمائر التي شيدها سلاطين بنو زيان في حاضرة ملكهم تلمسان، وإلى جانب كونها منارة للعلوم، فقد كانت نموذجا مميزا للمستوى الراقي للعمارة والفن الزياني. ورغم تدميرها من طرف السلطات الاستعمارية، فقد كان هذا المعلم من أجمل ما شُيد من عمائر في المغرب الإسلامي خلال القرن الرابع عشر، لذلك يجب التعريف بهذا المعلم الذي يعد واحد من أبرز المعالم الحضارية في الجزائر.
  • Item
    تطورات جهاز المخابرات الجزائرية في ظل الثورة التحريرية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) قاسم, صارة
    يعد جهاز المخابرات الجزائرية عصب الثورة التحريرية نظرا للدور الفعال الذي لعبه في قلب موازين القوى بين الثورة الجزائرية والاستعمار الفرنسي. وقد سعى هذا الجهاز جاهدا إلى محاربة الجوسسة والجواسيس المنتشرين داخل الوطن وخارجه، وهذا ما ساعد على إحباط معظم محاولات العدو الرامية لاختراق الثورة وإضعافها. ولأجل هذا، عمل عبد الحفيظ بوصوف ورفقائه على تطوير هذا الجهاز وملحقاته وأسندت اليه ثلاث مهام استراتيجية تمثلت في اللوجستيك، المواصلات العامة والاتصالات، وكذا الاستعلامات والمخابرات المضادة. The Algerian intelligence service is considered to be the nerve of the liberation revolution due to the effective role played in overturning the balance of power between the Algerian revolution and French colonialism. This service strived hard to combat espionage and spies deployed inside and outside the country, and this what allowed thwart all the enemy’s attempts to infiltrate the revolution and weakening it. For that, Abdelhafid BOUSSOUF worked to develop this service and its appendices and three strategic tasks were assigned to it: logistics, public transportation and communication as well as information and counterintelligence.
  • Item
    والدولي على ت 1671-1830م
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) معمر, بوعلام
  • Item
    بين الرحلة الشعرية والنثرية أهم المميزات وأبرز الاختلافات
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) تمار, هند
    تقف الرحلة في مواطن كثيرة على أنها مستقلة بشخصيتها الأدبية، متميزة بخصائصها، وهذا ما يجعلها جسدا معترفا به في عرف الثقافة العربية، ومن المعلوم أن العمل الفني الذي يحمل الرحلة موضوعا؛ قائم على خطاب ونص يجليان حدثا أو موضوعا يتعلق بحكاية أو سفر، ويعتبر النص الرحلي بنية تستوعب جل الأشكال والمضامين فيمتزج فيه الفصيح بالعامي، والعلمي بالأدبي والسردي والوصفي؛ ولهذا فإن النص الرحلي لا يخلو من جملة من العناصر وان لم تتوفر جميعها، حيث تُدوّن بأسلوب يغلب عليها الطابع المحدد للرحلة، مُعتمدة على مجموعة من المكونات والعناصر، وفق صياغات أدبية وفنية وجمالية. ولئن آثر جل الرحالين استخدام النثر في وصف رحلاتهم لما له من مميزات لا تتوافر لنظيره الشعر، فإن عددا منهم اعتمد الشعر وسيلة للتعبير عن رحلته، ونحن في هذه الدراسة نسعى للكشف عن العناصر الفنية الأساسية التي تساهم في تشييد معمار الخطاب الرحلي، التي تكفل تماسكها، حيث نحاول كشف وإبراز هذه العناصر والتي تعد مناط الاختلاف والاتفاق بين الرحلتين الشعرية والنثرية، معتمدين على مجموعة من الأدوات الإجرائية منها؛ الوصف والاستقراء والتحليل.
  • Item
    الخطاب السردي من التقويض إلى البناء قصاصات قلق للطيفة حرباوي أنموذجا
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) زرناجي, شهيرة
    ملخص: يتناول هذا المقال أسلوبا جديدا في إنتاج الخطاب الروائي، إنه أسلوب التفكيك، والتقويض، حيث يتحول السرد إلى بوح متقطع الأنفاس، بعد أن كان النفس فيه طويلا، بل بعد أن تنافس المتنافسون في طوله وامتداده، ونحن إذ نختار هذا النوع من الكتابات السردية إنما نسعى إلى الكشف عن العلاقة التلازمية بين التقويض والتكثيف، بين التفكيك والتجميع، حيث استطاعت الكاتبة لطيفة حرباوي في قصاصات قلق؛ وهي نموذج الدراسة أن تقوض البناء السردي، وتكثف دلالاته، وأن تفكك لغته وتجمع معانيه. Abstract: This article deals with a new method in the production of the narrative discourse, it is the method of deconstruction and undermining, where the narration turns into a breathless revelation, after the breath was long in it, but after the competitors competed in its length and extension. To reveal the correlative relationship between undermining and condensation, between deconstruction and assembly, where the writer Latifa Herbawi managed in qusasat qalaq; It is the study model that undermines the narrative structure, intensifies its connotations, and is able to deconstruct its language and collect its meanings.
  • Item
    الانتصار للقرآن الكريم من بطون المؤلّفات إلى واجهات الشّاشات الواقع والمأمول
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) فلاح, خير الدين
    تعدّدت الطّرق وتنوّعت المجالات التي انتصر من خلالها _العلماء والباحثون _ للقرآن؛ فمنهم من تصدّى للشّبهات المثارة حول القرآن بالقلم، ومنهم من ناظر فأفحم، وحاضر فألجم، ولقد كان للإعلام -باعتباره وسيلة العصر- دور بارز في هذا المجال، وذلك لمميزاته وخصائصه الكثيرة، والتي من أهمّها: سهولة وسرعة إيصال المفاهيم وتقريبها إلى شريحة كبيرة من النّاس من مختلف الفئات والأعمار؛ إلا أنا نجد غيابا ملحوظا لاستثمار عدد من القوالب الإعلامية في هذا المجال؛ كالأفلام التاريخية والوثائقية، والدراما التلفزيونية؛ فيأتي هذا البحث ليدلّل على أهمية تطويع هذه القوالب الإعلامية في الانتصار للقرآن وتعزيزه في نفوس المسلمين من حيث التنظير والتمثيل. There are many ways and fields in which the scholars and researchers have defended the Qur’an; some of them confronted the suspicions raised about the Qur’an with the pen, and others took the role of an observer and became charred. The media, as the tool of the century , had a prominent role in this area, due to its many advantages and characteristics, the most important of which are: the ease and speed of conveying concepts and bringing them closer to a large segment of people of different groups and ages. Nonetheless, we find a noticeable absence of investing a number of media templates in this field. such as historical films, documentaries, and television dramas; This research comes to demonstrate the importance of adapting these media templates to the aim of defending the Qur'an and its strengthening in the hearts of Muslims in terms of theorizing and representation.
  • Item
    الأصوات الوقفيّة بين العربيّة والتّركيّة دراسة لغويّة تقابليّة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021) سالم, محمد
    الملخص يهدف البحث إلى الوقوف على تسمية الأصوات الوقفيـة بمسـميات عديـدة عنـد العلمـاء القـدماء والمعاصـرين والمحدثين، إذ تظهر لنا تلك المسميات مقدار التقارب والتباعد، أو التوافق والاختلاف بّين هذه المسميات ومراحل إنتاج الصوت الوقفي. ولا بد من تحديد معالم الصوت الوقفي ووصفه وتصنيفه بالمقارنة بالصوت المستمر؛ لأن الشيء لا يبدو وضوحه وكماله إلا بضده. ويهتم البحث كذلك بدراسة الأصوات الوقفية بّين العربية والتركية، وبيان أوجه الشبه والاختلاف بّين الأصوات الوقفية في كلتا اللغتّين. Abstract The research aims to stand on the label stop sounds. The scientists called this sounds several titles. As it appears to us that the amount of titles convergence and divergence or compatibility and differences between these names sound stages and production stop sound. It must identify the stop sound landmarks and described and compared continuous sound. Find cares as well as studying the stop sounds between Arabic and Turkish and the statement of the similarities and differences between stop sounds in both languages
  • Item
    القارئ رافِعًا رأسه (كيليطو والقراءة الجامحة لأسرار الجرجاني)
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021-12) مكاوي, خيرة
    ضمن مشروع كيليطو في قراءة التراث السّردي العربي، يُشكّل تحليله لنّص من نصوص أسرار البلاغة للجرجاني موضع المُفارقة من منطلقِ اعتباره نصّا سرديًّا، باحثًا عن عناصر القصّة المحكيّة فيه، من خلال تحليله، والاستغراق في تأويله. ونحاول من خلال هذا البحث رصد آليات اشتغال قراءته بدءًا من الإطلّاع على نظرته للنّوع الأدبي، وتصوّره للأدب،لاسعيًا لتحقيق وحدةٍ في الثقافة العربيّة الكلاسيكيّة كيفما كانت الأنواع، والكشف عن الدّور الذي يعنيه السّرد له كمجالٍ للدّراسة وللإبداع، من دون أن نُفوّت وعيه بالمنهج، ومنزلة التّأويل عنده، للوصول إلى هذا النّوع القرائيّ الموصوف في العنوان بـ: «القراءة رافعة رأسها» هذه الفكرة ذات المرجع البارتي والتي تعني تدفّق الأفكار والإثارات والتّداعيات، أكثر من كونها قراءة عاديّة ومألوفة. Abstract: Within the Kilito project on reading the Arab narrative heritage, his analysis of a text from the secrets of the rhetoric of al-Jarjani constitutes a paradox in the sense that it is a narrative text, searching for the elements of the narrative story in it, through its analysis, and its extensive interpretation. Through this research, we try to monitor the mechanisms of this reading functioning, starting with his perception of the literary genre, and his perception of literature in its entirety in pursuit of unity in the classical Arab culture, whatever genres, and revealing the role that narration means for him as a field of study and creativity together, without losing consciousness In the curriculum, and the status of interpretation for him, in order to reach this type of reading described in the title: “Reading with its head up.” This idea is a partial reference, which means the flow of ideas, excitations and repercussions, rather than a normal and familiar reading.
  • Item
    عوامل تأخّر ظهور أدب المرأة الجزائريّة-قديماً وحديثاً-
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021-12) صغير, فاطمة
    يتناول هذا المقال- كما يشي عنوانه- موضوعا يتّصل بالحياة الأدبيّة عند المرأة الجزائريّة قديما وحديثا؛ بالوقوف على عناصر تمثّلت في مشاركة المرأة الجزائريّة في الحقل الأدبيّ، والفنون الأدبيّة التي خاضتها، والعوامل السياسيّة والاجتماعيّة والثّقافيّة التي حالت دون إبداعها لاسيّما قديما، مع ذكر نماذج لنساء جزائريّات أبدعن في ظروف صعبة. فهدف المقال هو الإجابة عن تساؤلات محوريّة طرحتها السّاحة الأدبية عن تأخر حضور المرأة الجزائريّة تاريخيا في مجال الإبداع الأدبيّ عموما، بالرغم من إشارة بعض المصادر إلى بروز أسماء نسائيّة جزائريّة كسّرت جليد الصمت الذي فرضته بعض العوامل، كما سيكشف عنه المقال. This article - as its title indicates - deals with a topic related to the literary life of the Algerian women, in the past and present ; by examining the elements represented in the participation of Algerian women in the literary field, the literary arts that they fought, and the political, social and cultural factors that prevented her creativity, especially in the past, with reminding examples of Algerian women who innovated in difficult circumstances. The aim of the article is to give answers to important questions raised by the literary arena about the historically delayed presence of Algerian women in the field of literary creativity in general, despite some sources indicating the emergence of Algerian female names that broke the silence imposed by some factors, as the article will reveal.
  • Item
    ضوابط الدراسات البيانية عند عائشة عبد الرحمن: دراسة تحليلية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021-12) فارح, ابتسام
    يهدف هذا المقال إلى رصد مدى تطبيق عائشة عبد الرحمن لضوابط منهج الدرس البياني، من خلال تفسيرها البياني، وكتابها "الإعجاز البياني للقرآن، ومسائل ابن الأزرق". وتظهر أهمية هذا البحث في إثراء المكتبة التفسيرية، وإبراز ضوابط المنهج البياني، كونه منهجا يرمي إلى فهم دقيق محرر للمعجزة الخالدة، وعلى الوجه الذي جاءت به مفرداتها وتراكيبها. وقد تساوق المنهج الاستقرائي، والمنهج التحليلي في نمنمة فُسيفساء هذا البحث. وإجمالا، أكد البحث على اجتهاد عائشة عبد الرحمن في الالتزام بضوابط الدرس البياني والمتمثلة في: دراسة الموضوع الواحد في القرآن، دراسة حول القرآن، دراسة في القرآن. This article aims to identify the extent to which Aisha Abd Arrahman has applied the rules of the statement lesson, approach through her interpretation and book “The Miraculousness statement of the Qur’an and the issues of Ibn al-Azraq”. The importance of this research lies in enriching the interpretive library, and highlighting the rules of the interpretive approach as it is a method aims to understand the timeless miracle accurately, and of the way its vocabulary and compositions have come in. We adopted the exploratory and descriptive approaches in this study. The research emphasized Aisha Abd Araahman’s diligence in adhering to the rules of the Quranic lesson, namely: studying the same subject in the Qur’an, studying the Qur’an, and studying in the Qur’an.
  • Item
    دور مراكز البحث في تأصيل المعرفة العلمية في ميادين العلوم الإنسانية ( تجربة المعهد العالمي للفكر الإسلامي نموذجا)
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021-12) ابيش, سمير
    يهدف هذا البحث إلى الوقوف على دور مراكز البحث العلمي الإسلامية في ما يعرف منهجيا بتأصيل المعرفة الإنسانية والاجتماعية مع الواقع والثقافة الشرقية بخصوصياتها وتجلياتها، ومحاولتها تجاوز ذلك العجز التي تسجله المنظومة المعرفية للعلوم الإنسانية في القدرة على قراءة هذا الواقع العربي والإسلامي بمختلف أبعاده، وما نتج عنه تفسيرات خاطئة وغير مناسبة أو التشكيك في بعض المصادر الأساسية للنظام المعرفي الإسلامي، وذلك عبر واحدة من أخصب هذه التجارب وأنجعها وهي تجربة المعهد العالي للفكر الإسلامي. الكلمات المفتاحية: مراكز البحث؛ كلمة؛ المعرفة الإنسانية؛ التأصيل؛ معهد الفكر الإسلامي؛ Abstract: The aim of this research is to identify the role of Islamic scientific research centres in what is systematically known as the integration of human and social knowledge with Eastern reality and culture with their specificities and manifestations, and to try to overcome the inability of the Humanities Knowledge System to read this Arab and Islamic reality in all its dimensions, and to give rise to false and inappropriate interpretations or to question some of the basic sources of the Islamic knowledge system, through one of the most valuable and effective ones.. key words: Research centres; human knowledge; Intonation Institute of Islamic Thought.
  • Item
    دور المنهج في بناء الفكرة العلمية عند أبي الريحان البيروني. قراءة فلسفية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2021-12) باجي, احمد
    تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور المنهج الذي سلكه البيروني في قراءته للظواهر العلمية المدروسة، وكيف كان قادرا على جعل أفكاره صالحة لتوظيفها في عدة مجالات، حيث يتجلى من ذلك أهمية الدراسة المتمثلة في الكيفية التي جعل بها البيروني أفكاره موجهة بمنهج يجعلها وسيلة لتطبيقات مختلفة في عدة مجالات علمية. وفي سبيل تشخيص مشكلة الدراسة كان لا بد من التوافق والتواضع على وضع استراتيجية بعينها، لهذا السبب تم اتباع المنهج التحليلي والمنهج التاريخي في توثيق بعض الأحداث والشواهد التي تستحضر بعض الأفكار والتجارب والتقنيات العلمية التي من شأنها أن تكشف النقاب عن النسق المنهجي لابي الريحان البيروني. This study aimed to highlighting the role of the approach taken by Al-Biruni in his reading of the scientific phenomena, and how he was able to make his ideas suitable for employing in several fields. The importance of the study is reflected in how al-Biruni made his ideas oriented in a method that makes it an approach for different applications in several scientific fields. In order to treat the problem of the study, it was necessary to adopt the analytical and historical approach for documenting some events and evidence sires some scientific ideas, experiments and techniques that would reveal the systematic pattern of the Father of The Peronist Basil. Accordingly, what is the pattern of the Peroni ?approach? How was his approach linked to all his scientific ideas in various fields
  • Item
    جهود عبد الحميد مهري السياسية لنصرة القضية الجزائرية بالخارج 1954-1962
    (2021-12) العبد, صبرة
    سأحاول في هذا المقال الحديث عن شخصية المناضل الراحل عبد الحميد مهري وتوجهاته الوطنية والقومية، ودوره الفعال في دعم القضية الجزائرية و الوحدة المغاربية خاصة في الفترة الممتدة بين 1954-1962 بإعتبارها أهم وأحرج السنوات في رحلة تقرير المصير. إذ تناولت المحاور الأساسية للموضوع بدءا بنشاطه السياسي في تونس ثم جهوده في نصرة القضية الجزائرية من خلال الدعم اللوجستيكي والدبلوماسي بدمشق، بالإضافة إلى الدور الفعال الذي قام به في الحكومة المؤقتة وعلاقاته مع زعماء الحركات الوطنية المغاربية بهدف خلق قواعد خلفية غرب القارة الآسياوية للإمداد الثورة الجزائرية ونصرة قضيتها العادلة. ليصبح بذلك مثالا يحتذى به في النضال القومي والتحرري . In this article, I will try to talk about the personality of the late militant Abdelhamid Mehri, his patriotic and nationalist tendencies, and his effective role in supporting the Algerian cause and Maghreb unity, especially during the period from 1954 to 1962, as being the most important and embarrassing years in the journey of self-determination. The study discussed such key axes as Mehri’s political activity in Tunisia, his efforts to support the Algerian cause through logistical and diplomatic support in Damascus, in addition to the effective role he played in the interim government and his relations with the leaders of the national Maghreb movements with the aim of creating background bases in the West of the Asian continent to supply the Algerian revolution with necessary material and support its fair cause. Mehri’s endeavours made of him an ideal example to follow in the national and liberation struggle.