JSS_Vol 03 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    الادمان على الالعاب الالكترونية واثره على صحة الاطفال
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06-12) ربيحة, نبار
    قد ظهرت الألعاب الالكترونية كنتيجة حتمية للطفرة المعلوماتية التي دخلت حياتنا من كل الجوانب حيث انتقل اهتمام الأطفال إلى الألعاب الالكترونية مثل البلاي ستايشن و العاب الفيديو و نظرا للارتباط الكبير و المتزايد بالألعاب الالكترونية من قبل الأطفال اتجه علماء مختلف الاختصاصات بما فيهم علماء الاجتماع إلى دراسة هذه الألعاب و أثرها على صحة و سلوك و ثقافة مستعمليها وغيرها من النواحي حيث انه رغم ما لهذه الألعاب من ايجابيات و فوائد إلا أنها في المقابل لها جوانب سلبية تظهر أثارها على المجتمع بصفة عامة و على الفرد بصفة خاصة حيث ثبت أنّ الإدمان على هذه الألعاب يؤثّر على الصحّة العامّة للطفل أي صحته الجسدية و العقلية على المدى البعيد فهي تؤدّي إلى إصابته بالتهابات المفاصل، وقلّة المُرونة الحركيّة، والاضطرابات النفسيّة . و في هذا الصدد جاءت هذه الورقة البحثية تتطرق لمختلف المخاطر و الأضرار الصحية الناتجة عن الإدمان على الألعاب الالكترونية لدى الأطفال.Electronic games have emerged as an inevitable result of the information boom that has entered our lives from all sides as the children's attention to electronic games such as Playstation and video games Due to the large and increasing association of electronic games by children, scientists of various disciplines, including sociologists, went to study these games and their impact on the health, behavior and culture of its users and other aspects. Although these games have advantages and benefits, Negative aspects that affect the society in general and the individual in particular where it has been proved that the addiction to these games affect the general health of the child, any physical and mental health in the long term it leads to injury to arthritis, and lack of mobility and mental disorders. In this regard, this paper discusses the various risks and health effects of addiction to electronic games in children.
  • Item
    مراقبة التأثيرات الوظيفية لمادة التربية البدنية و الرياضية في الثانوية على المتغيرات القلبية للتلاميذ.(النبض القلبي والضغط الدموي)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06-12) حجاج, بومدين
    أراد الباحث في هذه الدراسة مراقبة التأثيرات الوظيفية للأنشطة الرياضية الممارسة في حصص التربية البدنية والرياضية على النبض القلبي والضغط الدموي للتلاميذ في الثانوية، و التي تعتبر من أهم المؤشرات على صحة الجسم . خاصة الجهاز القلبي، لأن هذا الجهاز هو أهم الأجهزة في الجسم وله علاقة وطيدة مع اللياقة البدنية. ولا تكون هناك لياقة بدنية إلا إذا كان سليما، ويعمل بطريقة صحيحة. ومعرفة ما إذا كانت لهذه الأنشطة الرياضية فوائد صحية أم لا، وتأثيرات إيجابية على صحة التلميذ الشاب، الذي سيكون رجل الغد، والذي لن يستطيع في المستقبل المساهمة في بناء أسرته، ومجتمعه إلا إذا كان يمتلك جسم بصحة جيدة. محاولا الوصول إلى معرفة تقييمية للأنشطة الرياضية في البرامج المعتمدة في الثانوية، وكشف دورها وتأثيرها على صحة التلاميذ، من الناحية الفيزيولوجية، والتغيرات الوظيفية لأجهزتهم القلبية، والخروج بمقترحات وتوصيات تفيد صحة أبنائنا حول نوع الأنشطة الرياضية المبرمجة، شدتها، وتكرارها داخل المؤسسة التربوية الثانوية. Monitoring the functional effects of physical and physical education in the secondary on the cardiac variables of students (The pulse, and the arterial tension) The researcher studied the effects of physiological or functional of physical education and sports in secondary schools on the body of the student in terms of using his CARDIOVASCULAR, because the heart is one of the most important organs in the human body and its relationship to the physical fitness, and there is no fitness only if it is intact and working in a healthy and correct way. And to see if the sessions of physical activity and sports has health benefits and positive effects on the health of the student or not. Therefore, the researcher divided his study into two parts: 1 - the theoretical side: the researcher explored the theoretical background of the study, which consists of three chapters: 1-1- Chapter I: About physiological cardiovascular system, its definition, its system and its components, and its role in the general functions of the body. 1-2- Chapter II: Education about physical activity sports in the secondary stage, its development, and its role in adolescence when the pupil in the secondary in particular . 1-3 -Chapter III : generals health effects of physiological physical activity and sports on the various organs of the body in adolescence. 2 - field side of the study: Which shows the community of the study, and how to choose the studied sample, and the approach; which is the experimental method, The boundaries of the study the spatial and temporal and The variables of the study. And various procédural and applied stages to the study.
  • Item
    دور القوة الانفجارية في تنمية صفة الارتقاء لدى لاعبي كرة الطائرة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06-12) طهير, ياسمين; زواق, عادل
    تهدف الدراسة الحالية إلى تحليل وإبراز أهمية القوة الانفجارية في تنمية صفة الارتقاء للاعبي كرة الطائرة، وإلقاء الضوء على جانب مهم من جوانب التدريب البدني الذي ينمي القدرات المهارية والبدنية للاعب كرة الطائرة ويحسن مستواه. إن لدراسة الإشكالية المطروحة وتأكيد أو نفي الفرضية لا يمكن أن يتحقق إلا من خلال إتباع منهجية أو خطة علمية واستجابة لطبيعة بحثنا فإننا اعتمدنا على المنهج الشبه التجريبي ذات المجموعة التجريبية فقط الذي يسمح لنا بالتحقق من دور القوة الانفجارية في تنمية صفة الارتقاء عند لاعبي كرة الطائرة، استخدمنا اختبار سارجنت ،آلة حاسوب، شريط قياس، ورقة مدرجة أو عصى مترية حائط )بارتفاع مناسب(، سلم، وعاء به ماء ملون كوسائل وأدوات للبحث، تم اختيار العينة بطريقة مقصودة وذلك لإيجاد أحسن النتائج وأفضل الوسائل التدريبية، والتدريب المنتظم دون الانقطاع، وعلى هذا الأساس تم اختيار 16 لاعب ينشطون في فريق وداد الرويبة بالجزائر صنف أشبال، أما فيما يخص الأساليب الإحصائية فقد تم الاعتماد على حساب التكرار والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري، اختبار ت، أظهرت نتائج الدراسة أن للقوة الانفجارية دور ايجابي في تنمية صفة الارتقاء لدى لاعبي كرة الطائرة.. The present study aims to analyze and highlight the importance of explosive power in developing the upgrading qualities of volleyball players and shed light on an important aspect of physical training which develops and improves the skill and physical abilities of the volleyball player. The study of the problem presented and the confirmation or denial of the hypothesis can not be achieved only through a scientific methodology or plan and in response to the nature of our research, we relied on the semi-experimental method of experimental group only, which allows us to verify the role of explosive power in the development of upgrading qualities of volleyball players, We used the Sargent test, a computer machine, a measuring tape, a sheet of paper or a wall meter (a suitable height), a ladder, a pot with colored water as a means and tools for research, the sample was chosen in a deliberate manner to find the best results and the best training methods, regular training without interruption, This is S has been selected 16 players are active in the team and Dad Rouiba in Algeria class cubs, either with regard to statistical methods have been relying on the repetition and the arithmetic mean of the standard deviation calculation, t test, the results of the study showed that the explosive force a positive role in the character of upgrading the players of volleyball development.
  • Item
    دراسة السلوك الصحي لدى لاعبي كرة السلة على الكراسي المتحركة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06-12) بن زيدان, حسين; بن زيدان, نورالدين; مقراني, جمال
    يهدف البحث إلى دراسة السلوك الصحي لدي عينة من اللاعبين في لعبة كرة السلة على الكراسي المتحركة. وعليه استخدم المنهج الوصفي على عينة قوامها 40 رياضيا من فرق كرة السلة ببعض الولايات الغرب الجزائري للموسم الرياضي 2017/2018. وتم اعتماد مقياس السلوك الصحي لـ سامر جميل رضوان وكونراد ريشكه (2001). حيث يتألف هذا المقياس من جزأين، الجزء الأول لقياس السلوك الصحي والجزء الثاني لقياس الاتجاهات نحو السلوك الصحي. حيث تم اعتماد الجزء الخاص بأنماط السلوك الصحي فقط .وبعد معالجة الإحصائية أسفرت النتائج ما يلي: - انخفاض في نسبة الرياضيين الذين يحافظون أو يلتزمون بالممارسات الصحية الايجابية (القوام، النوم، التغذية والطعام، تنظيف الأسنان) - انخفاض نسبة لاعبي كرة السلة على الكراسي المتحركة الذين يتخذون إجراءات صحية وقائية. The research aims to study the health behavior of a sample of players in the wheelchair basketball game. The descriptive approach was used on a sample of 40 athletes from basketball teams in some province of Algeria for the 2017/2018 sports season. The scale was adopted by healthy behavior for Samer Jamil Radwan and Conrad rishkh (2001). Where this standard consists of two parts, the first part is to measure health behavior and the second one for measuring trends towards health behavior, Where the part of the health behaviors was adopted only. After treatment statically the raw results led to the following results: - The decrease in the proportion of athletes which keep or adhere to positive health practices (textures, sleep, nutrition and food, brushing teeth). - Low percentage of basketball players on wheelchairs who take preventive health measures .
  • Item
    العوائق التعليمية للأنشطة المدرسية من وجهة نظر المعلمين –دراسة ميدانية بابتدائية عمراني علي1 بسيدي عمران ولاية الوادي-
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-06-12) عزابي, سمية
    هدفت الدراسة إلى التعرف على العوائق التعليمية التي تعيق المعلم في أدائه للنشاطات المدرسية مع التلاميذ خاصة وأن الإصلاحات التربوية الجديدة وما يعرف بالجيل الثاني ترتكز على النشاط المدرسي للتلميذ, حيث يعتبر النشاط المدرسي بأنه نشاط يقوم به التلاميذ يتم داخل المدرسة وخارجها, إلا أنه يكون وفق منهج مدرسي وخطط وأهداف تربوية محددة يهدف إلى إحداث نمو في جميع الجوانب المعرفية والعلمية والنفسية والتربوية للتلاميذ, عن طريق تفاعل التلاميذ فيما بينهم مما يسمح لهم بالانسجام والتكيف مع بعضهم البعض ومع البيئة المحيطة بهم, وهو ما يشعرهم بالارتياح والتوافق النفسي ويسمح لهم بمواجهة الانفعالات التي تصادفهم, ما يؤدي إلى تحصيل دراسي ناجح. وعليه نحاول خلال هذا المقال التعرف على العوائق التعليمية التي تحول بين المعلم والتلاميذ في أداء النشاطات المدرسية. The paper highlights the importance of understanding the constraints under which teachers work, and argues that there is a better understanding of the contexts in which activities and roles are used. Teachers play through activity-based learning scenarios, which are essential to improving the viability of educational activities Some of the activities we face can seem frustratingly frustrating. Despite ongoing reform efforts, reviews and calls for change, progress in the face of school activities is often slow and solutions are still elusive .